Luchtscout schreef:
Klinknageltjes oefenen gaat binnenkort verder, eerst die plamuurwonden wegwerken. Als dat is gedaan moeten de panelen weer terug, wat ook nog een dingetje wordt. Ik ga binnenkort eens achter een riveteer aan, eens zien hoe dat werkt. Moet je hard drukken, of juist niet? Wat gebruik je als lineaal? In ieder geval, eerst maar eens verder met bodywork.
Jammer te lezen dat je recent weinig tijd voor de hobby hebt gehad maar wel leuk om toch even een kleine update te zien.
Voor wat betreft plamuren een paar kleine tip's welke wellicht handig zijn:
1) Plak de te plamuren naad links & rechts met plakband af.
2) Verwijder de plakband na het aanbrengen van de plamuur zodat je enkel een stripje plamuur op de naad overhoudt. Op die manier kun je heel gericht enkel plamuur op de te bewerken naad aanbrengen en houd je het omliggende materiaal schoon.
3) Laat de plamuur goed uitharden alvorens je begint met schuren.
4) Schuur met fijn schuurpapier om vervelende krassen te voorkomen. "Voorschuren" met P800 en "naschuren" met P1000.
5) Als het een en ander vlak is kun je de naad van een dun laagje secondenlijm voorzien. Laat de secondenlijm ongeveer 30 minuten drogen en schuur het geheel nogmaals met P1000. Plamuur is vaak vrij zacht en moeilijk om poeppie-glad te krijgen. Door het geheel met secondenlijm af te strijken, en daarna vlak te schuren, kun je het eindresultaat erg strak krijgen.
Wat eveneens het overwegen waard is, is plamuur van VALLEJO. Deze kun je met een vochtig "medium" (natte vinger, vochtig wattenstaafje, vochtig doekje) glad strijken. Je kunt dit direct na het aanbrengen van de plamuur doen, of achteraf nadat de plamuur droog is. In het laatste geval zul je echter iets harder moeten boenen...
Ook deze plamuur werk ik immer met een dun laagje secondenlijm af.
Secondenlijm:
Hiervoor gebruik ik immer de vloeibare (waterige) variant, en wel om twee redenen:
1) Het spul is erg dun aan te brengen.
2) Het spul krimpt niet (/nagenoeg niet). Veel plamuur-soorten zullen na verloop van tijd immer krimpen. Het is dan erg vervelend om te constateren dat je initiële strakke werk achteraf alsnog duidelijk zichtbaar word. Door het geheel met secondenlijm af te strijken kun je dit voorkomen.
Riverter:
Een erg ambitieus plan waarvan ik me afvraag of dat wel zo'n goed idee is...
Het gebruik van een
riverter is in de basis erg simpel maar om het een & ander ook daadwerkelijk strak af te werken is in de praktijk een tijdrovend werkje. Uiteraard is het echter zo, dat een ieder een andere maatstaf hanteert...
Het gebruik van een
riverter is (zoals reeds gezegd) erg simpel. Het
tooltje bestaat in principe uit een tandwieltje waarmee je een klinknagel-profiel kunt aanbrengen. Bedenk daarbij direct dat het lastig is om dit profiel aan te brengen op een oppervlak wat aansluit op een ander haaks oppervlak. (Denk aan de aansluiting tussen romp & vleugel...) Omdat het wieltje een ronde vorm heeft kun je het profiel niet helemaal tot in de haakse hoek doortrekken, en zul je de laatste
rivets dus met een klein boortje (0,2 mm) zelf moeten aanbrengen.
Riverters worden door diverse fabrikanten aangeboden. Uiteraard zit er enig verschil in de kwaliteit van de diverse
riverters, en natuurlijk hangt daar eveneens een corresponderend prijskaartje aan vast.
Zelf heb ik een riverter van Trumpeter aangeschaft.
Voordeel: goedkoop in aanschaf en doet wat ervan verlangt word.
Nadeel: door de "constructie" is het een beetje lastig te zien "waar" je precies werkt.
Voor wat betreft het "nadeel" wens ik echter op te merken dat het een beetje van jezelf afhangt in hoeverre dit daadwerkelijk een nadeel is. Werk je rustig, secuur en nauwkeurig, dan zal dit "nadeel" eigenlijk niet aan de orde zijn. Ben je minder gedisciplineerd, dan zijn er andere
riverters welke meer overzicht gedurende de werkzaamheden bieden. Deze kosten overigens wel een veelvoud van een Trumpeter-
riverter...
Het
tooltje van Trumpeter word met een aantal wieltjes geleverd en elk wieltje heeft een andere afstand tussen de "tanden". Daarmee kun je dus verschillende afstanden tussen de
rivets creëren, afhankelijk van welk wieltje je gebruikt. Het eindresultaat word gedeeltelijk bepaald door de hoeveelheid druk welke je gedurende de werkzaamheden uitoefent. Hiervoor bestaat geen specifieke "druk-indicatie" en dus zul je dat zelf moeten bepalen. Het is echter zo, dat je je werkstuk niet in een bankschroef hoeft op te spannen om de
rivets met forse druk aan te brengen...
Om mooie strakke lijnen te verkrijgen kun je op diverse manieren te werk gaan. Indien je over een "vast handje" beschikt, kun je de
rivets uit de hand aanbrengen. Het kan dan handig zijn om vooraf met potlood lijnen op je werkstuk uit te zetten. Wens je echter met een "liniaal" te werken, dan kun je hiervoor een stukje dikke tape (DYNO-tape) gebruiken. Tevens kun je een stukje
Photo-Edge afvalmateriaal gebruiken. Dit kun je met twee stukjes plakband op je werkstuk fixeren. In plaats van PE-afvalmateriaal kun je eveneens gebruik maken van dun aluminium-materiaal.
Tot slot:
Bedenk dat je gedurende de werkzaamheden geen materiaal verwijderd maar slechts het kunststof deformeert/vervormt !!! Dit houd in dat er rondom de
rivet een randje ontstaat wat je achteraf uiteraard zult moeten vlak schuren met fijn schuur-papier. Tevens zul je dan mogelijk de zaak ook nog moeten polijsten, afhankelijk van welke "perfectie" je nastreeft... Voor de insecten-copulateurs onder ons valt nog op te merken dat een
riverter (ongeacht merk), immer een "vierkant putje" in het materiaal aanbrengt. Ga je voor goud, dan zul je dus elke afzonderlijke
rivet achteraf nog even met een klein boortje (0,2 // 0,3 mm) moeten nabewerken...
Gr. Ruud.