Dank je wel! De bouw vordert rustig, we zijn aangekomen bij het hoofdstuk torque link. Dat is hét onderdeel van een landingsgestel dat de poot nét wat meer smoel geeft. En dan moet het wel overtuigend zijn, zeker in 1/32. Hoe werkt dat dan? Een wielpoot bestaat uit een aantal
struts. De wielas zit met vast aan de hoofdstrut. Om een goede vering met demping te bewerkstelligen zit in de hoofdstrut een oleostrut. Dat wil zeggen dat door een mengsel van olie en lucht genoeg vering ontstaat om de landingsklap op te vangen, maar ook genoeg demping heeft om te zorgen dat de "veer" niet honderd keer door blijft stuiteren. Deze verbinding is goed zichtbaar, namelijk het bare metal gedeelte van de poot. Omdat dit een tamelijk losse verbinding is kan het wiel dus om de langsas van de hoofdstrut gaan draaien. Dat mag natuurlijk niet gebeuren, want dan zou de rijrichting van het wiel veranderen. Vandaar de torque link, die de twee delen aan elkaar bindt, maar toch met de vering kan meebewegen.
Nu heeft Revell de torquelink in één stuk gegoten, wat los aan de poot gemonteerd moet gaan worden. De torque link van de Phantom bestaat uit twee hoofdonderdelen: een bovenkant en een onderkant. Deze komen met een scharnierpunt bijeen. Bij de F-4 Phantom steekt de torque link onder een hoek naar voren bij het neuswiel, en is dus goed zichtbaar. Op zich geen probleem, ware het niet dat de mate van detail nul is. Daar kan wat aan gedaan worden maarrr.. Hij zit verkeerd om! "Huh, hoe dan?" Precies zoals ik het zeg
.
Hier zien we de torque link van een willekeurige Duits spook.
Zoals je ziet is zijn de onderdelen enigszins gekromd. Ook zien we dat het bovenste gedeelte (voor de kijkers) rechts in het scharnierpunt komt, en het onderste gedeelte dus links. Tevens zit in het bovenste gedeelte een gat. Voor hen die geïnteresseerd zijn, dat gat zit onder niet. Er is geloof ik wel bedacht dat daar een gat moest komen, maar volgens mij werd tijdens het boren vanuit de keuken geroepen dat het eten op tafel stond, want er zit enkel een holling. Kijk [link=http://data3.primeportal.net/hangar/luc_colin3/f-4f/images/f-4f_17_of_59.jpg]hier[/link] maar.
Duss hoe heeft Revell hem dan?
Helaas, pootjes zitten verkeerd om in het scharnier.. Dus, loshalen en ze als mal gebruiken voor een eigen ontworpen link.
Eerst de vorm overtekenen op plasticcard (0,4 mm) en uitsnijden. Dan in de bovenste een klein gaatje boren en dunne reepjes plasticcard maken. Vervolgens de randen van de link ophogen. Na een avondje kneuteren levert dat het volgende resultaat op:
`
Met een dun getrokken stuk sprue heb ik de moertjes van het scharnier nagemaakt. De wielen staan er voor de show op, die zijn zoals ge ziet nog niet netjes afgewerkt