Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 10:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 13:12 pm
Berichten: 464
Woonplaats: Klundert
Koele helmpjes.
Erg leuk om de vorderingen te zien.
Rogiér

_________________
Aer mea arena est


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2017 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Dank je wel! De bouw vordert rustig, we zijn aangekomen bij het hoofdstuk torque link. Dat is hét onderdeel van een landingsgestel dat de poot nét wat meer smoel geeft. En dan moet het wel overtuigend zijn, zeker in 1/32. Hoe werkt dat dan? Een wielpoot bestaat uit een aantal struts. De wielas zit met vast aan de hoofdstrut. Om een goede vering met demping te bewerkstelligen zit in de hoofdstrut een oleostrut. Dat wil zeggen dat door een mengsel van olie en lucht genoeg vering ontstaat om de landingsklap op te vangen, maar ook genoeg demping heeft om te zorgen dat de "veer" niet honderd keer door blijft stuiteren. Deze verbinding is goed zichtbaar, namelijk het bare metal gedeelte van de poot. Omdat dit een tamelijk losse verbinding is kan het wiel dus om de langsas van de hoofdstrut gaan draaien. Dat mag natuurlijk niet gebeuren, want dan zou de rijrichting van het wiel veranderen. Vandaar de torque link, die de twee delen aan elkaar bindt, maar toch met de vering kan meebewegen.

Nu heeft Revell de torquelink in één stuk gegoten, wat los aan de poot gemonteerd moet gaan worden. De torque link van de Phantom bestaat uit twee hoofdonderdelen: een bovenkant en een onderkant. Deze komen met een scharnierpunt bijeen. Bij de F-4 Phantom steekt de torque link onder een hoek naar voren bij het neuswiel, en is dus goed zichtbaar. Op zich geen probleem, ware het niet dat de mate van detail nul is. Daar kan wat aan gedaan worden maarrr.. Hij zit verkeerd om! "Huh, hoe dan?" Precies zoals ik het zeg :mrgreen: .

Hier zien we de torque link van een willekeurige Duits spook.
Afbeelding

Zoals je ziet is zijn de onderdelen enigszins gekromd. Ook zien we dat het bovenste gedeelte (voor de kijkers) rechts in het scharnierpunt komt, en het onderste gedeelte dus links. Tevens zit in het bovenste gedeelte een gat. Voor hen die geïnteresseerd zijn, dat gat zit onder niet. Er is geloof ik wel bedacht dat daar een gat moest komen, maar volgens mij werd tijdens het boren vanuit de keuken geroepen dat het eten op tafel stond, want er zit enkel een holling. Kijk [link=http://data3.primeportal.net/hangar/luc_colin3/f-4f/images/f-4f_17_of_59.jpg]hier[/link] maar.

Duss hoe heeft Revell hem dan?

Afbeelding

Helaas, pootjes zitten verkeerd om in het scharnier.. Dus, loshalen en ze als mal gebruiken voor een eigen ontworpen link.
Eerst de vorm overtekenen op plasticcard (0,4 mm) en uitsnijden. Dan in de bovenste een klein gaatje boren en dunne reepjes plasticcard maken. Vervolgens de randen van de link ophogen. Na een avondje kneuteren levert dat het volgende resultaat op:

Afbeelding`

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met een dun getrokken stuk sprue heb ik de moertjes van het scharnier nagemaakt. De wielen staan er voor de show op, die zijn zoals ge ziet nog niet netjes afgewerkt :wink:

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 0:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Hoihoi! Weer een kleine update van deze kant, momenteel vergt school best wat tijd, dus van bouwen komt momenteel niet erg veel. Ik heb wel een beetje wat gedaan, ik heb getracht om mijn neuswielpoot te schilderen. Dat was nog wel even een dingetje. Ik wilde dit liever niet met de kwast doen gezien de veelheid aan kleine details, dus de spuitbus erbij. Een mooie spuitbus van Humbrol, daar had ik al eerder goede ervaringen mee. Helaas ging het dit keer niet zoals ik wilde en ondanks de voldoende afstand kwam de verf er toch naar mijn mening te dik op. Tja, wat dan? Verf verwijderen? Ik vind dat nog best tricky, dus ik besloot het er maar bij te laten en het geheel maar licht op te schuren waar het kon. Vervolgens met een andere tint wit de draden en stangen aangezet om de meer naar voren te brengen. Daarna met een beetje grijs/bruin getracht wat leven in de brouwerij te brengen. Het is niet helemaal wat ik voor ogen had, maar aangezien een groot deel in de romp zal zitten vind ik het er nu wel mee doorkunnen. Ik ben wel erg tevreden met de placards van Eduard, die geven het geheel wel meer smoel. Wel had een decal denk ik mooier geweest, gezien het feit dat de kleuren dan iets feller uit zouden komen, dit oogt toch ietwat vaal. Elkeweg, volgende keer gewoon weer oud en vertrouwd kwasten dus :) . De oleostrut heb ik met aluminiumfolie gemaakt, wegens toch iets shinier dan de zilverkleur van Revell. Helemaal glad is net niet gelukt, ondanks toch zorgvuldig proberen te werken, maar het ziet er in mijn visie redelijk uit.

Voordat men erover struikelt: ja, er zit op sommige delen nog een naad, maar die zit er in het echt blijkbaar ook: een lasnaad.
Afbeelding

Afbeelding

Gezien recht van voren:
Afbeelding

en recht van achteren:
Afbeelding

Momenteel ben ik rustig bezig met het schilderen van de stoelen. Hiertoe heb ik vlug één van de Revell stoelen in elkaar gezet om daar de kleuren op te oefenen en te zien hoe alles reageert. Dat bewaar ik voor de volgende keer. Als men nog tips heeft (voor de stoelen, of in general), kom maar door :brouw:

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1707
Is die J-79 tussentijds nog aangekomen...??? :roll:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart, 2017 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Haha, jazeker :) Ik ben nog bezig met uitvogelen wat de bovenkant is, en zodra ik dat weet kan ik hem gaan uithollen en opereren :mrgreen:

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 maart, 2017 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Sinds gisteren aan de slag gegaan met mijn nieuwe schuur- en polijstset van Modelbrouwers zelf. Wat een verademing is dat! Het bodywerk is bijna klaar nu, ik verwacht nog een klein weekje aan schuren en kleine foutjes wegwerken. Ik heb op sommige gebieden me zelfs al gewaagd aan het rescriben van enkele paneellijnen. Ik heb intussen genoeg referentiemateriaal om ook andere paneeltjes en klinknageltjes toe te voegen. #klinknageltellerindedop

Nu heb ik wel nog een vraagje: op de romp van de F-4 zitten positieve popnagels. Deze zijn best groot, en in mijn opinie niet te missen. Maarja, dan moet ik ze wel zelf maken. Ik had een paar ideeën om dit te fixen. Op mijn kleine testvliegtuigje heb ik een vleugel gepakt en daar de technieken uitgetest. Hieronder een korte samenvatting van het experiment (foto's volgen later, mocht men geïnteresseerd zijn).

1. Stipjes plamuur met tandenstoker: total disaster. De stipjes waren allemaal een andere grootte, dikte en vorm. Het ergste: ze hadden een puntvorm in plaats van een mooi rond kopje. Maar, 't is plamuur dusss even schuren. Door te klein oppervlak braken ze gewoon van mijn modelletje af. Total losers. It's true.

2. Stipjes met houtlijm. Plamuur was wat dikkig, dan maar wat dunner houtlijm gebruiken. Wederom een tandenstoker, maar wederom een fiasco. Het bleef niet zitten en trok juist meer draden. Verder zakte het in als een plumpudding, dus dat werd 'm niet. Next!

3. Secondelijm. Tja... Druipers aan alle kanten, en nog erger: harde vlekken en grote kans op vingerafdrukken (next time weer handschoentjes aan :roll: ) Dat was het helemaal niet.

4. Insmeren met chocolade. Volgens mijn moeder krijg je daar puistjes van, dus, let's give it a shot. Test mislukt, de chocolade was op miraculeuze wijze spontaan verdwenen toen het op weg was naar mijn testmodelletje. I guess we'll never know.

Toch vind ik dat mijn reuzenspook deze jeugdpuistjes verdient, dus zou ik jullie willen vragen: hoe zouden ervaren brouwers als jullie dit tackelen?

Voor de mensen die nog geen idee hebben waar het over gaat, dit moet het worden:
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties! :brouw:

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 maart, 2017 23:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Ik heb wel eens stippen gezet met gewone modelbouw lijm, dat eerst even op een plaatje doen en dan met een cocktailprikker er in dippen en dat een stipje op het model, vergt een vaste hand en niet alle stippen zijn altijd even gelijk / mooi.

Wat ik andere fora heb gezien zijn decals met rivets. Zoek bijvoorbeeld bij de LHS in Aalsmeerderbrug op rivets in de categorie modelbouw Linkje Daar heb je wel wat dingen die je kunt gebruiken denk ik.

mvg, Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 1:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 10 aug, 2012 21:56 pm
Berichten: 76
Heey Lars,

Prachtig project man 8) :D ik volg hem al een tijdje echter reageer ik (te) weinig op topics... :oops:

Ik lees dat je spaak loopt bij de bolletjes rivets. De optie die Mark hierboven noemt kan prima maar er is nog een manier: punch & die setje kopen :) ;) prachtige en naar mijn inzien een onmisbare tool. Je hebt ze van RP tools. Daar kun je heel mooi die bolletjes mee maken.

Succes met de prachtige spook (ik heb deze kist in het echt gezien tijdens de Pharewell in 2013, prachtige bak!).

Gr. Robert.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 12:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
je hebt verschillende mogelijkheden hiervoor eigenlijk:

- je schaft je een nutter aan: onontbeerlijk voor rivetten, zowel open als gesloten, maar duur... je kan er ook kleiner mee gaan dan met een P&D, dacht minimaal 0.25mm, maar dat moet ik checken. Hier heb ik de kleinste gekleefd voor een project 1/72
photo 188825

- bepaalde moderne strijkijzers hebben een eigen filterbakje voor het water. Dat bevat zwarte bolletjes. deze kan je sorteren op grootte, een klein putje maken en erin kleven

- je kan zo'n resin rivet van Archer kleven

- je kan een gaatje boren, daar een stukje streched sprue/verdunde sprue, koperdraad, stryreenbaar... in kleven wat je op de kop rond gezet hebt

- ...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart, 2017 12:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Wat ik me eigenlijk allang afvraag is wat de bedoeling van die wimpels met "remove before flight" is?

Afbeelding

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement