Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 nov, 2016 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Dank je wel! Het is zo groot allemaal, daar kun je echt heel veel mee.

Wel is het zo dat er veel gescratcht mag gaan worden: de zijwanden zijn aan de beurt. Even wat tekeningetjes gemaakt en wat foto's bekeken en daarop aan de slag gegaan. De rechterwand van de backseater zit (ik gok) vol met zekeringetjes en knopjes. Dat is zelfs voor deze schaal lastig te doen, dus eerst maar de vormen in grote lijnen gemaakt. Scratchen is nog niet mijn sterkste kant, maar ik vind t wel leuk om te doen en langzaam maar zeker lukt het beter.
Afbeelding

Terwijl dat lekker lag te drogen ging ik terug naar de kuip. Die is nog mooi kaal en plasticerig. Tijd voor wat snoerwerk. "Schat, werkt die oplader nog? Nee? Nu in ieder geval écht niet meer!" En toen zaten er enkele kabels in mijn cockpit.
Afbeelding

Er komt nog wat meer bij, maar dit is een begin. Voor de vorm ook even gekeken hoe dat eruit ziet met het stoeltje erin.
Afbeelding

Even tijd voor een testfit. Het voorste panel kan momenteel nergens op rusten dus wordt pas op zijn plek gezet zodra de kuip aan één helft vastgelijmd zit. Maar hee, achter die pedalen van de voorste cockpit zit een gapend gat naar de vrijheid.. Dat is best lelijk, want dat zat er in het echt vást niet.
Afbeelding

Een restje karton gaf een prima oplossing.
Afbeelding

Afbeelding

Intussen ben ik verder gegaan met de rechterwand van de voorste cockpit. Hier was voor de rand een beetje PE, maar de rest is plasticcard. Even een testfit of het werkt, licht finetunen en dan klaar voor een laagje verf.
Afbeelding

Afbeelding

Nu door met de linkerwanden, waarvan bij de achterste cockpit al een deel gedaan is.

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2016 1:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Beste medebrouwers,

Graag zou ik deze Phantom op een display zetten met de radar en de gun van de Tamiya kit ernaast. Is er hier toevallig iemand die de Tamiya F-4E heeft liggen en die deze items (als het kan met bijbehorende decals) niet heeft gebruikt/gaat gebruiken? Ik zou ze dan graag overnemen.
Afbeelding

Vervolgens zag ik dat op het decalvel van de Tamiya Phantom ook een mooi silhouet staat van het vliegtuig. Deze staat daar ter decoratie, maar het lijkt mij leuk om hem bij een naambordje te plaatsen op de grondplaat. Is er iemand die deze decal (roodomrand) kan missen?
Afbeelding

Alvast bedankt! :brouw:

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2016 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Kleine update hier, de laatste wand is bekleed en alles is voorzien van de nodige placards. Die had ik om eerlijk te zijn een stuk leesbaarder verwacht, zeker voor 1/32..
Afbeelding

Desalwelteplus begint het cockpitje zijn uiteindelijke vorm aan te nemen, en weldra kunnen de twee romphelften verenigd worden :) .

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2016 21:36 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Mooi werk wat je hier neerzet.

Ik ben benieuwd naar welke referenties je hiervoor gebruikt, ik heb namelijk precies dezelfde kitt in de kast liggen en dus in de toekomst ga ik ook wat verbouwen aan de cockpit ;)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
@BBT, ik kan je wel de referenties sturen als je interesse hebt.

Grote update dit keer, de romp is dicht! Het was even passen en meten met het voorste paneel, maar ook die zit nu goed op zijn plek gelijmd. Verder is de pasvorm best goed, de panelen tussen de twee cockpits zijn wat minder. Aardig wat kracht moeten zetten om die aan te laten sluiten.

Afbeelding

Afbeelding

De cockpit oogt in mijn optiek voldoende.
Afbeelding

Daarna de neus eraan geplakt. Dat past net wel net niet. De rompstructuur is bij de neus enigszins ingezakt waardoor de neus net net aansluit. Dus even wat plamuur eroverheen en dat egaliseren.

Afbeelding

Afbeelding

Hier is de "deuk" bij de neusaansluiting goed zichtbaar.
Afbeelding

Afbeelding

En terwijl dat netjes droogt ben ik begonnen met de glareshield en de HUD aan te passen. Die vond ik wat kaal. Dus een plaatje styreen gepakt, een ronde vijl en een loep was wellicht geen overbodige luxe. Gezellig kaarsje erbij (zodat er plastic getrokken kon worden) en een luttel uurtje later was er dit.
Afbeelding
e
Afbeelding

Afbeelding

De cockpit begint steeds meer leven te krijgen zo. Nu weer terug naar het schuren van de neus, tot de volgende!!

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2016 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Intussen heeft de HUD installatie een kleurtje gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2016 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Leuke vooruitgang Lars. Nu de cockpit-sectie eenmaal in elkaar staat kun je relatief vrij snel progressie maken met de rest van de bouw. Desondanks lekker rustig blijven bouwen want de kit heeft links & rechts nog een paar kleine uitdagingen.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2016 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Door een klein uitstapje naar het civiele gedeelte afgelopen week is het bouwen aan de phantom even laag gebleven. Desondanks het ik toch aardig vorderingen gemaakt in dit spookachtige project.

Afbeelding

De romp zit in elkaar, de pasvorm was best goed. Ik heb wel een opening gezaagd aan het eind voor de parahousing, wellicht dat ik die open ga maken. Dat lijkt me net iets levendiger. Verder heb ik de plaat met de "motoren" eruit gelaten. Dit om twee redenen.
1. De pasvorm was rampzalig. De vorm was niet correct waardoor er amper lijmcontactpunten waren.
2. Wegens het gebrek aan mooie buizen voor de intakes zat ik er toch al sterk aan te denken om de PE FOD-covers te gaan gebruiken.

Dit bracht me wel op een idee om het scratchen wat meer te oefenen: ik ga proberen om een complete J-79-GE-17 turbojet engine na te bouwen om naast mijn phantom te zetten. Dit zal wel wat onderzoek vergen, maar dat is enkel maar leuk en leerzaam.

Goed. De romp en vleugels zitten in elkaar, en met minimaal plamuren is het een groot gevaarte geworden. I love it!
Afbeelding

De onderplaat van de neussectie was wel wat lastig te plaatsen, want die pasvorm was wat minder. Dus een beetje kracht zetten en dan hield je slechts een klein 1 mm groot kiertje over. Plamuur erover en laten drogen dus.
Afbeelding

De neus sloot verder ook goed aan wel.
Afbeelding

De achterkant is ook goed qua pasvorm.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan nu de vleugeltips erop. Lastig.. De pasvorm is goed, maar volgens mij is het niet helemaal volgens de foto...
Afbeelding

Grapje natuurlijk :p Het is wel een mooie indicatie van zijn grootte. Ik heb geen kat meer nodig, een Phantom op schoot is ook goed!
Afbeelding

Dan door met de motorplaat. De turbines wil ik gebruiken dus kwestie van even slachten.
Afbeelding

Dan is het experimenteren geblazen.. Nu ligt er een buisje te drogen van gerold plasticcard. Het is niet helemaal wat ik hoopte, dus ik ga op zoek naar een plastic buis met ongeveer de juiste diameter. Iemand een suggestie?
Afbeelding

Ik had wel nog een vraagje. Er moeten PE roostertjes op de romp/neus, maar die liggen niet op de constructie. Hoe kun je het beste deze roostertjes laten inzinken in de romp? Een uitholling schuren lijkt me lastig, niet? Als iemand tips heeft, ik hoor het graag!!

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 dec, 2016 10:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Bij mijn su-34 heb ik deze overgetekend op de romp, en daarna met een mesje uitgeschraapt:

photo 367473

photo 367470

photo 367471

dus eerst met het mesje langs de PE snijden, en daarna deze contour gebruiken om op diepte te komen langs de randen (mesje met de punt naar beneden op de lijn zetten en schrapen) en vervolgens de midden op hoogte uitschrapen... ne het lijmen een beetje plamuur voor de randen en klaar is kees...

ik denk dat het ongeveer een klein half uurtje werk was voor die op de staartboom.

Anderen heb ik ook nog de volledige panelen zien uitsnijden en vervangen door plasticard...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2016 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Duidelijk te zien dat je plezier beleeft aan deze fraaie rakker. Ik ben benieuwd naar je J-79. Niet het meest gemakkelijke item om even te scratchen... Succes.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement