Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 8:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 nov, 2016 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Goedendag allen,

Het is enige tijd geleden dat ik van mij heb laten horen. De afgelopen tijd heb ik mij veelal gefocust op school, de muziek en tekenen. Qua modelbouw is alles enigszins op een laag pitje gebleven, al ben ik niet gestopt. Ik heb enkele kleine projectjes gebouwd, zoals een F-15E Strike Eagle, twee UH-60 Blackhawks en een C-17A Globemaster III, dit alles in de prachtige schaal 1/144. Tevens heb ik één van mijn favoriete jachtvliegtuigen in 1/72 gebouwd, de Revell F-4F Phantom II in de blauwe pharewell outfit, met decals van Wingman Models. (Ik weet niet of men zit te wachten op foto's van deze projectjes, zoja, geef een gil, dan zet ik ze erbij ;) )Al met al heb veel geoefend met technieken die hier op het forum voorbij komen.

Mijn vrienden bedachten dat het tijd werd voor weer iets groters en gaven een schitterend cadeau voor mijn verjaardag. Revells F-4F Phantom II in 1/32 met het oranje en zwartgeblokte patroon van WTD-61. Voor de leek is deze kit een mooie representatieve weergave van de originele Phantom. Echter, zodra er goed gekeken wordt zijn er aan deze kit enkele minpuntjes te vinden waarvan de bouwer zelf kan inschatten of die te verwaarlozen zijn of té storend. Hierbij moet worden gedacht aan een te spitse neus en een foutieve vorm van het kielvlak. Voor beide errors zijn vervangingen bedacht, te weten een kielvlakdeel van de Tamiya Phantom en voor de neus is zelfs een resin vervanging uitgebracht. Hiervoor dient wel een (voor ervaren modelbouwers) simpele operatie gedaan te worden. Ik heb intussen geleerd dat dit soort operaties mij nog niet naadloos afgaan, en gezien de relatief hoge kosten van het resin neusje laat ik de neus zoals hij is.

Tot zover het eerste geklets, dan nu de doos. Die is groot. Voor de vergelijker, de volgende foto’s zijn gemaakt op een tafeltje van 78 bij 78 cm. Als we deze doos openen kijkt een stevige berg plastic blij de wereld in.
Afbeelding


Het instructieboekje is duidelijk en helder weergegeven.
Afbeelding


Dan gaan we maar eens de sprues nader bekijken. Ik heb enkele onderdelen al losgehaald, puur uit nieuwsgierigheid om te zien hoe groot dit spook gaat worden. De onderdelen zijn prachtig gegoten en het detail is goed aanwezig. Het glaswerk is ook mooi helder.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De volgende lading sprues. Heee… Dat is leuk wat daarboven ligt!
Afbeelding

Het detail in de cockpit is prima en erg scherp.
Afbeelding

Afbeelding

Er zijn twee typen wielen meegeleverd: één is geheel rond en één is weighted.
Afbeelding


Dan is het tijd om naar de knalstoelen te kijken. Er zitten wederom twee modellen in. De eerste is de standaarduitgave van de Revell Phantom. Qua detail redelijk eenvoudig voor deze grote schaal.
Afbeelding

Afbeelding


Niet slecht, zeker niet, maar kon beter. Volgens het boekje worden deze stoelen dan ook niet gebruikt; Revell heeft een speciale sprue geleverd met nieuwe stoelen. De detaillering is zeker van een beter niveau, maar toch vind ik het er enigszins plasticachtig uitzien.
Afbeelding


Maar na enig speurwerk leek het mij toch mooier om wat realistischers neer te zetten, en ik besloot om een setje stoelen te kopen van Quickboost. In feite zijn het de stoelen van Aires, maar dan aangekleed en goedkoper.
Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens nog een beetje PE erbij gehaald om dit spook net iets minder speelgoed te maken dan het RUDD zou zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan de Decals. They’re huge! Maar zeker weten prachtig gedrukt en kraakhelder. Dat komt wel goed met dat cockpitje ook :)
Afbeelding

Afbeelding


Tot zover de eerste preview. Nu is het tijd om de eerste stappen te gaan zetten met de cockpit, ik zal u op de hoogte houden ;) . Tot de volgende!


Laatst bijgewerkt door Luchtscout op ma 18 sep, 2017 9:22 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 nov, 2016 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3751
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie kist in een mooie schaal. Ik ga je volgen

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 nov, 2016 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De Phantom F4 is één van mijn favorieten... zo'n 40 jaar geleden heb ik er eentje van Revell op 1/32 gebouwd en die stelde niet veel voor! Op een klein halfuurtje stak hij in elkaar: een paar stukken plastiek die je tegen elkaar moest lijmen en als het uiteindelijk op een F4 leek mocht je blij zijn! :roll:
Maar ja.. in die tijd was een bouwkit nog speelgoed en van details e.d. had nog nooit iemand gehoord... dit ziet er mijn inziens wel iets anders uit en met die aftermarket: ik ga deze volgen hoor! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 nov, 2016 9:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 13:12 pm
Berichten: 464
Woonplaats: Klundert
Phantom's kan je niet genoeg hebben. Leuke kit. Heb deze toevallig afgelopen zomer gekocht. Qua prijs en kwaliteit een zeer leuke doos om een F-4 weg te kunnen zetten. Zeker met de PE set die je hebt liggen komt het nog beter uit de verf. Veel bouw plezier.
Rogiér

_________________
Aer mea arena est


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 nov, 2016 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Als mensen tips hebben voor deze mooie kit, schroom niet :) Alle voorbereiding is meegenomen, nietwaar? ;)

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Net de eerste hand gelegd aan de cockpit. Het PE van de interior sheet was enigszins passen en meten, aangezien dit PE is ontworpen voor de Tamiya kit. Tevens ben ik begonnen met de cockpit voorzien van wat bedrading.

Als iemand mij zou kunnen vertellen wat dit precies is? Het lijkt mij een houder voor kaarten en ander papierwerk, maar veel foto’s heb ik er niet van kunnen vinden.
Afbeelding

Afbeelding

Als we alles vervolgens eventjes los samenvoegen zien we hoe het past.
Afbeelding

De cockpitwand moet zeker nog worden gedetailleerd, hiervoor ga ik tissue, houtlijm en plasticcard gebruiken. Dat voor de volgende update, daar moet ik nog eerst een tekening en plan van aanpak voor maken. De plastic onderdelen van de cockpit worden momenteel rustig schoongemaakt en daarna kan de eerste laag verf erover.

Trouwens, als mensen hier nog goede foto's hebben van de rear cockpit van de F-4F, ik hou me zeker aanbevolen, aangezien ik al zie dat de decals niet geheel overeenkomen met de knopjes, dus daar moet ik nog even naar kijken hoe ik dat ga doen. Ik denk dat ik de decals zal gaan uitsnijden in panelen en per paneel ga beslissen of de decal echt een meerwaarde heeft over zelf schilderen.

Tips zijn zoals altijd van harte welkom! :) Tot de volgende!

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 2:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Leuk project. Qua prijs / kwaliteit verhouding scoort deze Revell kit prima, en dat voor een kit die meer dan 20 jaar oud is.

In dit bouwverslag staan een paar cockpit-foto's : http://www.themodellingnews.com/2015/06 ... om-ii.html

Hier staan 2 tekeningen van de F-4F cockpit : http://aviation.watergeek.eu/f4f-panel.html

En een leuk "on-board" filmpje : https://vimeo.com/88580110

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 12:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1698
Leuke doos Lars, en zo te zien heb je er grote plannen mee...
Tevens leuk te lezen dat je je een beetje hebt voorbereid op de bouw van deze rakker en links & rechts reeds iets hebt gelezen betreffende de foutjes welke Revell heeft gemaakt. Houd er tevens rekening mee dat de proporties van de cockpit niet geheel correct zijn. Als je het een en ander OOB bouwt, dan zal achteraf de achterste plofstoel nagenoeg geheel in het achterste kantoor verdwijnen en daarmee een onnatuurlijk aanzien als resultaat hebben. Het is dus verstandig om de stoelen als laatste te monteren en middels dry-fitten de juiste "sit" te bepalen. Je zult dan zien dat de achterste stoel beter "smoelt" wanneer je er wat plastic-card onder plaatst (+/- 3mm dik). Let wel, dit is slechts een simpele oplossing waarmee de "sit" van de stoel weliswaar word verbeterd maar de proporties uiteraard niet worden gecorrigeerd.

De vorm van de verticale staart-tip kan relatief makkelijk worden gecorrigeerd door deze aan de voorzijde iets "ronder" te schuren. Wederom slechts een simpele oplossing, maar het zal het algemene aanzien van dit Spookje drastisch verbeteren.

Om de vorm van de neus te corrigeren zou je deze kunnen bedekken met putty. Ik zou in dat geval gebruik maken van "Milliput". Dit spul is een twee-componenten putty welke zich enigszins laat vormen als klei. Het laat zich makkelijk modelleren en eenmaal uitgehard is het erg goed te schuren. (DROOG schuren omdat anders de Milliput in een soort pasta veranderd...!!!) Deze ingreep vereist uiteraard enige vaardigheid en het is dus raadzaam om eerst even te oefenen alvorens je de neus van je Phantom probeert te corrigeren. Als je dergelijk ervaring mist, is het wellicht beter om de zaken te laten voor wat ze zijn. Je bouwt immers voor jezelf, nietwaar...???!!! :brouw:

Gr. Ruud.

P.S.:
* Je PE-origami is inderdaad een "chart-box" waarin de vlieger diverse items kan opbergen zoals check-listen, chart's, etc., etc..
* Wellicht een idee om de zij-wanden van de neus-sectie aan de binnenzijde op te vullen met wat plastic-card. Op die manier kun je de "inwendige vorm" van de inlaten wegwerken en ziet het er uiteindelijk allemaal net ff wat beter uit...

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
@ Pascal, bedankt voor die linkjes! Het bouwverslag had ik reeds gevonden en leent zich prima als referentie. En manmanman, wat een jaloersmakend filmpje blijft dat toch :wink:

@ Ruud, dank voor de uitleg! De miliputmethode had ik wel eens van gehoord, maar ik durf het voor zo'n grote wijziging niet aan. De zijwanden zijn inderdaad vanavond de klos, zoals ik al had aangegeven ga ik daar met papieren tissues, houtlijm en wat plasticcard wat leuks van maken. Ik heb intussen wel begrepen dat je een echte PhantomPhanaat bent, dus elke informatie rondom deze prachtige kisten is welkom! :brouw: De "tail fin cap" zal ik door een Tamiya exemplaar gaan vervangen, omdat hij behalve te scherp ook nog te hoog is. De stoelen komen er inderdaad pas op het laatst in, als de kist al zijn voltooiing nadert.

Verder is mijn doel een goed ogende Phantom neer te zetten, maar enkele details zullen zeker verschillen met het origineel. De 38+13 had in deze kleurstelling een dichtgemaakt kanongat. Dat vind ik nou juist zo'n mooi onderdeel van de F-4F, dus ik laat hem wel open. Maar een leek zal hier echt niet over vallen denk ik ;) .

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2016 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1698
Phantom Phanaat is mogelijk zachtjes uitgedrukt... 8)

Ik had je oplossingen reeds gelezen. Uiteraard kun je de fin vervangen door een Tamy-exemplaar maar in dergelijk geval is het wellicht verstandig om even te checken of de dikte van de Tamy-fin en de verticale staart van de Revell-toom overeen stemmen. Ondanks het feit dat ik van beide (Tamiya & Revell) meerdere exemplaren heb liggen, heb ik het zelf nog nimmer gechecked... :oops:

Het opvullen van de inlaat-vorm aan de binnen-zijde van de cockpit is mogelijk toch verstandig ondanks het feit dat je hier met houtlijm & tissue aan de slag gaat. "Natte tissue" vormt zich immers naar de ondergrond. Uiteraard is het helemaal aan jouw om te bepalen welk pad je gaat bewandelen want het is & blijft immers jouw model. :brouw:

Het gebruik van "Milliput":
Erg verstandig om niet te gaan rommelen met technieken welke je niet beheerst !!! Als je je niet op je gemak voelt met de applicatie van Milliput, dan is het helemaal geen schande om de zaken te laten voor wat ze zijn. Wat je echter mogelijk zou kunnen doen is, via de website van Revell.de, een verzoekje richten aan Revell om een additionele radome toe te zenden. Mijn ervaringen met de service afdeling van Revell zijn uitermate goed en ik ben ervan overtuigd dat ze je kosteloos zullen helpen. Met een extra radome kun je dan eventueel experimenteren.

Additionele informatie betreffende deze rakker... Hmmm, uiteraard zou ik links & rechts iets kunnen roepen maar aangezien er talloze boeken over deze dame zijn geschreven, kunnen enkele "weetjes & feitjes" mijnerzijds geen enkel recht doen aan de geschiedenis van deze Phabuleuze Phighter... Desondanks is dit wellicht grappig om even bij stil te staan:

Het eerste exemplaar, destijds met de aanduiding XF4H-1, vloog op 27 mei 1958. Op zich geen opmerkelijk feit omdat het nagenoeg overal te achterhalen is. Als we echter even naar een kalender kijken, dan word al snel duidelijk dat deze rakker over ongeveer anderhalf jaar z'n 60ste (!!!) verjaardag zal gaan vieren en dat is in de geschiedenis van de militaire luchtvaart een waar unicum... Tot op de dag van vandaag zijn er immer nog een aantal luchtmachten welke deze kist dagelijks in front-line service inzetten (Turkije, Griekenland, Iran, Zuid Korea, Japan).

Afsluitend nog een fraaie quote welke ik ooit eens ergens heb gelezen:

Most fighters grow old, die & fade away. Some of them have the priviledge to become a legend.
Phantoms are different for they never grow old, they never die nor will they ever fade away for they are:
a legend in their own time...


Gr. Ruud.

P.S.:
Als je denkt dat ik je ergens mee kan helpen dan hoor ik het wel van je.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement