Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Vroege Fokker op drijvers: de W.4 HR model/scratch KLAAR
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=48666
Pagina 3 van 15

Auteur:  JohnH [ zo 06 nov, 2016 15:36 pm ]
Berichttitel:  Re: Vroege Fokker op drijvers: de W.4 HR model/scratch 1:72

Goed gedaan Rob, de drijvers zijn goed gelukt. Hou je die gebogen bovenkant nog in de gaten :wink:

Puntje van zorg; is de bovenvleugel niet gewoon recht, of vertekent de foto ? Je kunt het nu nog corrigeren.

Ze zijn ook wel erg groot in verhouding, klopt ook wel in die tijd te weinig vermogen en een groot gewicht. Hetzelfde probleem bij de Short 184.
Al met al het blijft een leuk model om te bouwen.

Succes verder :D

Groeten,
JohnH

Auteur:  fvdm [ zo 06 nov, 2016 16:09 pm ]
Berichttitel:  Re: Vroege Fokker op drijvers: de W.4 HR model/scratch 1:72

Ik vind het allemaal maar weer kundig wat je presteert op deze schaal. Wel jammer dat je eigenlijk twee kits nodig hebt voor de bouw van 1 vliegtuig maar je weet het knap op te lossen. Op de een na laatste foto lijkt de bovenvleugel inderdaad wat door te hangen. Klopt dit?

Auteur:  robh [ zo 06 nov, 2016 19:26 pm ]
Berichttitel:  Re: Vroege Fokker op drijvers: de W.4 HR model/scratch 1:72

Het lijkt de foto te zijn; als ik de vleugel op tafel leg, ligt ie prima vlak. Zal het nog eens controleren langs de rij in ieder geval.

Rob

Auteur:  robh [ ma 07 nov, 2016 12:04 pm ]
Berichttitel:  Re: Vroege Fokker op drijvers: de W.4 HR model/scratch 1:72

Eerst maar even de bovenvleugel afhandelen. Dit was de controle met de rij (metalen lineaal). Onderzijde:

photo 390140

En bovenzijde:

photo 390141

En daar zit de boosdoener: die kant is niet recht. Nameten levert op dat het vleugelmiddenstuk 0,5 mm dikker is dan de buitendelen van de vleugel. Dus als de onderkant recht is (en die gebruik je meestal, omdat die redelijk vlak is) lijkt het of de bovenkant, en daarmee de hele vleugel, naar beneden hangt. Vandaar dat ook mijn Fokker M.7 model een beetje triest uiterlijk heeft.

photo 390161

Dus na vele hete baden en uit de hand een beetje bijbuigen:

photo 390160

Nu moet ik wel met verschillende lengte vleugelstijlen werken, maar dat is meestal toch al het geval door zich opstapelende bouw-onnauwkeurigheden.
Dan de drijvers verder afmaken. Het overstekende plastic van boven en onderkant afgeschuurd:

photo 390142

Voorkant rond geschuurd volgens maatschets in Weyl:

photo 390143

Op het oog verder afwerken en afronden:

photo 390144

En met potlood de plaats aangegeven waar de stijlen bevestigd moeten worden:

photo 390139

Op twee plaatsen moest wat geplamuurd worden. In de gaatjes komen later stukjes 0,2 mm metaaldraad om de bevestigingsbeugels van de stijlen te simuleren. Dat heeft me wel weer een 0,3 mm boortje gekost, waarvan het puntje geen afscheid kon nemen van het gaatje. Dat mag dus gratis meevaren en vliegen.

Rob

Auteur:  Silenoz [ ma 07 nov, 2016 12:15 pm ]
Berichttitel:  Re: Vroege Fokker op drijvers: de W.4 HR model/scratch 1:72

Mooi werk. Hoever laat jij je puntjes van deze boortjes uitsteken? Zelf laat ik de tip maar een paar mm uit de houder komen, en dat bevorderd de levensduur aanzienlijk...

Auteur:  robh [ di 08 nov, 2016 17:26 pm ]
Berichttitel:  Re: Vroege Fokker op drijvers: de W.4 HR model/scratch 1:72

Je hebt helemaal gelijk. Ik was aan het boren met de boorhouder (stukje plastic buis) die ik meestal gebruik om gaatjes op moeilijk bereikbare plekken te boren.

photo 390232

En dan is de kans dat het misgaat tamelijk groot :mrgreen:
Inmiddels een nieuw boortje er in gelijmd.
Begonnen met motor en motorkap. Die laatste was erg dik en heb ik met de Praxxon wat uitgehold. Verder was ik niet erg tevreden met de motor zoals die in de HR Model kit zat. Die hoort er zo uit te zien:

photo 390233

En zo (midden) ziet ie er uit in de kit.

photo 390234

Gelukkig had ik nog een back-up. Enige tijd geleden had ik Aeroclub spul overgenomen van iemand die ophield met modelbouw. Daar zat een mooie Gnome Monosoupape in (AEP 019). En die is identiek met de Oberursel U.I (voor WW I werkten Oberursel en Gnome nauw samen). Hij staat links op de foto, en is aardig gedetailleerd.

photo 390231

Ik ga ook de bijbehorende schroef gebruiken, die wat langer is dan die in te kit.

Rob

Auteur:  Silenoz [ di 08 nov, 2016 17:42 pm ]
Berichttitel:  Re: Vroege Fokker op drijvers: de W.4 HR model/scratch 1:72

ik weet niet hoeveel je er nog van gaat zien, maar is een hybride met het center van de ene (witmetaal) en de cilinders van de resinversie een optie? dan gewoon een gaatje boren voor de koper/messingleiding op de voorzijde. Dit is gewoon afgaand op de foto's...

Auteur:  robh [ di 08 nov, 2016 17:53 pm ]
Berichttitel:  Re: Vroege Fokker op drijvers: de W.4 HR model/scratch 1:72

Probleem is juist dat bij de 9 cilinder versie in de kit de ribben op de cilinders nauwelijks gemodelleerd zijn. Jouw voorgestelde mix is dus niet echt een alternatief. Overigens ziet misschien de witmetalen motor op het scherm er misschien wat grof uit, hij is daar natuurlijk wel 10 keer zo groot als in werkelijkheid.

Rob

Auteur:  Juggernaut [ di 08 nov, 2016 18:11 pm ]
Berichttitel:  Re: Vroege Fokker op drijvers: de W.4 HR model/scratch 1:72

De cilinders lijken me wat aan de smalle kant bij de metalen versie.
Ik heb een hele mooie resin Oberursel U.I gevonden in 1/72, maar jah, je moet er maar €12,- voor neer willen tellen...


Danny

Auteur:  robh [ di 08 nov, 2016 19:47 pm ]
Berichttitel:  Re: Vroege Fokker op drijvers: de W.4 HR model/scratch 1:72

Die mooie in resin had ik ook gevonden, maar na inbouw zie je er vrijwel niets meer van. We zullen zien hoe die Aeroclub motor er na het schilderwerk uitziet. Ik ga wel proberen hem draaiend te monteren.

Rob

Pagina 3 van 15 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/