Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 7:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De baldakijn stijlen heb ik gemaakt van 0,65 mm donkergrijs geschilderd plastic staf, weer stuk voor stuk op maat gemaakt.

photo 393854

photo 393853

De uiteinden bij de cowling moeten nog wat afgeschuind worden. Het ding kan nu uit de mal. Even op de drijvers gezet.

photo 393852

photo 393851

Volgende stapjes: Vleugelstijlen grijs schilderen en alle gaatjes voor de spandraden weer doorboren. Er zitten er altijd een paar vol met lijm, en sommige zitten waarschijnlijk door de scheve stand van de stijlen te dicht bij het montage punt van de stijlen, en dan zijn dus nieuwe gaatjes nodig.
Ook moeten de king posts (die driehoeken bovenop de bovenvleugel, waar de spandraden aan vast zitten om de vleugeltippen wat stijfheid te geven) nog gemaakt worden.
Het aanbrengen van de spandraden gaat in drie etappes. Eerst alle draden in de gaatjes waar geen draden naar de drijvers of de king posts vandaan lopen, dan de touwtjes naar de king posts en tenslotte na het monteren van de drijvers de laatste draden. Het afschilderen van de vleugels zal daar ergens tussendoor moeten gebeuren. Maar weer eens een lijstje maken van de volgorde van handelingen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Heel mooi wat je weer laat zien op deze schaal. De stijlen zien er goed uitgelijnd uit. Ik doe het je niet na.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 dec, 2016 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Echt onwijs knap wat je hier laat zien.
Ik vind het bouwen van kant en klare dozen al lastig, laat staan dat ik dit in scratch zou kunnen.
Petje af!

Groet,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2016 12:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugelstijlen zijn geschilderd en de gaatjes voor de draadjes weer open gemaakt, voor zover nodig.

photo 394016

Dan komt nu de fase van draadjes aanbrengen. In dit geval een beetje gecompliceerd, omdat er een compromis gevonden moet worden tussen kwetsbaarheid van het model, het afwerken van de draadjes in en het afschilderen van de bovenvleugel, het aanbrengen van de "king posts" (hoe heten die dingen in het Nederlands :roll: ), het monteren van de drijvers en het aanbrengen van de draadjes.
Na wat papieren administratie werk kom ik tot de volgende bouwvolgorde.
1. De eerste draadjes zitten er al (die voor de baldakijn).
2. Daarna de touwtjes, die niet over de king posts of naar de drijvers lopen, inclusief draadjes die ook door eenzelfde gaatje moeten komen. Dat zijn er twaalf, die ik stap 2 heb genoemd.

photo 394014

3. Dan kunnen de gaatjes-met-draadjes op de bovenvleugel afgewerkt worden, de king posts gemonteerd en de bovenvleugel afgeschilderd worden. De gaatjes waar nog touwtjes doorheen moeten, worden weer opengeboord.
4. Nu kunnen de touwtjes die via de king posts lopen aangebracht worden. Dat zijn er 13, stap 3.

photo 394015

5. Gaatjes-met-draadjes op de bovenvleugel weer afwerken. Schilderwerk bovenvleugel bijwerken kan uitgesteld worden tot na de laatste stap.
6. Onderkant ondervleugel afschilderen. Daarna de gaatjes waar nog draadjes doorheen moeten weer openboren.
7. Drijvers onder de romp monteren. De laatste draadjes aanbrengen (stap 4); dat zijn er acht.

photo 394013

8. Gaatjes-met-draadjes op boven- en ondervleugel afwerken. Schilderwerk bijwerken. De verspanning is af.

Het lijkt een hoop bureaucratie om dit allemaal uit te zoeken en uit te schrijven, maar door dat te doen denk ik toch heel wat fouten te kunnen voorkomen, die ik gemaakt zou hebben door zo maar te beginnen. Later zal ik nog wel eens zeggen waar het toch fout liep :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2016 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Stap 2 van de touwtjes. Eerste vier draadjes (0,06 mm vissnoer, zwart gelakt) vastgelijmd in de romp en door de gaatjes in de vleugel geprikt.

photo 394021

In de praktijk gaat dat het makkelijkste andersom: Eerst met een pincet het vissnoer door de gaatjes van boven af in de bovenvleugel prikken en dan in de gaatjes in de romp. Druppeltje lijm aan een eindje metaaldraad op het gaatje in de romp, laten drogen. Daarna met een pincet boven op de vleugel strak trekken, stukje tape er op, nog even aantrekken, druppeltje lijm op het gaatje bovenop de vleugel.

photo 394020

Laten drogen en het zit. Dan kan het lijmkopje er af met een scherp mes (scalpel).
De rest van stap 2 gedaan.

photo 394019

Als dat afgewerkt is, kan de bovenvleugel grotendeels afgeschilderd worden en kunnen de king posts er op. Die heb ik gemaakt van 1,0 mm plastic staf in een simpel malletje.

photo 394018

Let wel, het onderdeeltje ligt hier net andersom (de foto is gemaakt toen alles al klaar was).

photo 394017

De king posts worden nog een beetje "plat" geschuurd en het verstevigingsdriehoekje (ook nodig om ruimte te bieden voor de draadjes die er door moeten lopen) wordt nog wat weggevijld.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2016 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Ziet er goed uit. En lekker overzichtelijk zo met een lijstje en nummers waar en hoe de draadjes komen. Dat zal wel een werkje geweest zijn om dat uit te zoeken en op papier te zetten. Wat een enorme mooie stellage heb je om de vleugels goed te zetten

Grtz Arjan.

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2016 1:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Prachtig zeg met die touwtjes, dat maakt het wel af.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2016 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Bijzonder vliegtuig en leuk dat je ook wat foto's hebt van de schuur waar ze in stonden. Is er een reden voor dat je zo klein bouwt? In een grotere schaal zou het fijner bouwen zijn met al die kleine dingetjes.

Groeten, Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2016 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Is er een reden voor dat je zo klein bouwt?

Er zijn er zelfs drie, de eerste is ruimte, de tweede (maar daar kan je over twisten): in 1:72 gaat het meer om de juiste impressie te genereren, dan om precies de werkelijkheid na te bootsen en de derde is doodleuk de beschikbaarheid van modellen van Fokkers, Koolhovens, Panders, De Scheldes, want dat is mijn tweede doel met het bouwen: een zo compleet mogelijke verzameling van die vliegtuigen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2016 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verf staat te drogen, dus ik kan even niet verder met touwtjes, enz. Een onderdeel wat nog wel gemaakt moet worden is de staart drijver.

photo 394114

Uit stukjes strip heb ik wat gefröbeld.

photo 394115

Moet nog op maat gemaakt worden om onder de staart te passen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement