Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 9:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
..... welke of hoeveel modellen gaan problemen opleveren?

Voor mijn gevoel in grote lijnen twee categorieen: De eerste Fokkers (Spin-achtigen, weinig documentatie, lastige houtje-touwtje constructie) en de Fokker passagiersvliegtuigen na de F.VIIb/3m (groot of dubbelgekromd). En hier en daar een enkeling die lastig, zeldzaam of duur is (T.IV, T.IX). En dan heb ik het nog niet over Koolhovens, Panders en de laatste De Scheldes. :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De romp is opgedikt met 1 x 1 mm plastic strip en geschuurd om bij het onderstel 10,5 mm breed te worden, vooraan even breed als de cowling en achteraan vrijwel te verdwijnen.

photo 389529

photo 389530

Terwijl hij eerst in het midden bol stond, ligt hij nu vlak op tafel. Heeft dus gewerkt zo.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De volgende wijziging: de vleugels. Daarbij moeten de ribben opgelijnd blijven, dus links en rechts hetzelfde aantal ribben toevoegen met dezelfde breedte. Nou, dat viel wat tegen, want het volgende plaatje voldeed het beste.

photo 389590

Twee stukjes van 27,5 mm gevonden, terwijl eigenlijk 30 mm nodig was (dus de spanwijdte wordt 5 mm te klein). En uit de foto wordt duidelijk dat de maker van de master gewoon het ribben patroon van links naar recht van de linker vleugel gekopieerd heeft op de rechtervleugel (dus niet gespiegeld). Gezaagd met de kapzaag precies op de korte neusribbetjes. Dan worden dit dus de stukjes voor de bovenvleugel:

photo 389589

Inderdaad 5 mm te kort:

photo 389588

Voor de ondervleugels had ik niet genoeg aan de ondervleugels in de tweede kit. Dus aan iedere kant aan de wortel twee ribben toegevoegd uit de resten van de bovenvleugel.

photo 389585

Vrijwel de goede spanwijdte:

photo 389586

De restjes vleugel uit beide kits:

photo 389587

Net voldoende materiaal.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 17:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Jammer van die 5mm, wordt die nog aangepast met styreen? Ondervleugels gaan ook nog wat werk hebben...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2016 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
..... wordt die nog aangepast met styreen?

Nee, ik zou niet weten hoe ik dat moet doen; het is namelijk een gevolg van de afstand tussen de vleugelribben in de resin kit: 5 mm te kort of 5 mm te lang. Zelfs als ik de 5 mm in vieren zou delen en op elke snede van de bovenvleugel een reepje van 1 mm styreen er tussen zou lijmen, valt dat meer op dan die 5 mm korter. Bovendien is die spanwijdte so wie so een gok; er zijn geen tekeningen of maatschetsen van de W.4 bewaard gebleven, en de tekening in Weyl is gemaakt op grond van de paar foto's die van het toestel bestaan. Dus hoe betrouwbaar is die? Ik had het jullie gewoon niet moeten vertellen, natuurlijk :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 1:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Er is straks niemand die het ziet.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de vleugel. De delen uitlijnen langs een plastic strip van 4 x 2 mm en lijmen met dikke secondelijm om de naden meteen goed op te vullen.

photo 389819

Voor de ondervleugel hetzelfde recept.

photo 389818

Daarbij bleken er toch kleine verschillen te zitten tussen de koorden en de diktes van de verschillende vleugel delen. Er moest dus nog aardig geschuurd worden. De naden heb ik nageschuurd met de smalle schuurlatjes of vijltjes van Modelbrouwers, zodat de ribben bleven staan. Het resultaat:

photo 389816

Aan de onderkant van de bovenvleugel heb ik de plaats van de vleugelstijlen afgetekend volgens de maatschets van Weijl en de plaatsen oppervlakkig ingeboord. Oude gaatjes moeten dicht geplamuurd worden.

photo 389815

Voor de ondervleugels hetzelfde recept.

photo 389817

Verder het ik de tekening van de zijkant van de drijvers 1 mm in lengte en breedte verkleind, zodat ik het bovendek en de onderkant kan maken uit 0,5 mm plastic en dan op de zijkanten van 1 mm plastic kan lijmen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2016 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Robh,

Ik volg het allemaal zo van de zijlijn. Wat goedbedoelde tips :) :

Als je de drijvers gaat bouwen, maak dan gelijk 2 dwars- schotjes van dik plaat, op de plaats waar de verbindingsstijlen zijn bevestigd. Dan voorkom je dat de drijvers krom- of doorbuigen, het geheel wordt daardoor wat steviger. Ik spreek helaas uit ervaring.. :(

Jammer dat die vleugel geschiedenis wat tegen zat, het was misschien minder werk geweest om ze helemaal zelf uit dun plaat te maken. Ik zit al te dubben, hoe ik dat kan doen bij toekomstige modellen.

Veel succes verder met de bouw,
groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De goede raad van John meteen maar opgevolgd (dikke plaat in mijn geval is 1 mm plastic). De drijver zijkanten:

photo 389946

En om nog eens goed te laten zien hoe het te hoge vleigtuiggewicht leidde tot toch wel bijzondere verhoudingen van de afmetingen:

photo 389944

photo 389945

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 nov, 2016 13:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ruwbouw van een drijver. Zijkanten op de tussenschotten gelijmd.

photo 389950

Ook een stukje in de neus, want de voorkant moet afgerond worden. Daarna van een 9 mm brede reep 0,5 mm dik plastic de onderkant beplaat.

photo 389949

photo 389947

De kromming een beetje voorgevormd om een rond houten stokje (of steel van een penseel). Met een dun schotje ter plaatse van de step de onderkant dicht gemaakt. Dan de bovenkant er op.

photo 389948

Ook weer voorgevormd en vastgezet met tape tot de lijm uitgehard is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement