Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2016 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tsjek even bij mijn E-III

https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=42029&hilit=fokker&start=20
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 nov, 2016 0:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Rob,

De motorkap, hmm, moeilijk inderdaad, op 1/72 wordt het wat lastiger. Mijn methode voor 1/48 werkt niet, dus wat anders.
Ik heb even wat geprobeerd, lijkt me wel bruikbaar voor jouw model.

Wel de panelen met aluminium tape bekleden, en vervolgens met een puntvijltje, wat kleine kringetjes en puntjes in het tape "kerven". De truc:
hierna als het ware alles weer een beetje gladstrijken met de achterkant van een penseel. Zodat het niet te grof wordt. Door de lichtval blijf je dan de bewerkingen zien.
Van de foto's krijg ik de indruk, dat het meer stippen en kringetjes zijn, dan de symetrische polijstcirkels van latere datum.

Probeer het maar eerst op een proefstukje. Succes ! :D

groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 nov, 2016 10:01 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
ik heb het in 1/72 voor mijn fokker Dr.I zo gedaan:

http://www.wingnutwings.com/ww/hintsandtips# (German machine ’turned’ aluminium cowl hints & tips)

werkte wel goed, kwestie van je lijntjes dun genoeg te trekken (en met verf die ook dun genoeg is)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 nov, 2016 15:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de optie van René gekozen (ga de andere twee nog wel eens uitproberen; tot nu toe ben ik geen held in aluminium tape plakken, en mijn fijne penseelvoering laat ook te wensen over).

photo 393482

Omdat het zo'n klein modelletje is, ziet het er in werkelijkheid redelijk uit.
Eerst alle gaatjes voor de spandraden weer open geboord en tape ter bescherming op de vleugels geplakt. Daarna de Aeroclub mal ingesteld en de vleugels er in opgehangen.

photo 393481

photo 393480

photo 393483

De linker vleugeltip zit duidelijk te hoog; dat komt omdat er (op de foto) rechts van het midden een "knik" in de vleugel zit. Dat is recht te trekken door eerst de binnenste vleugelstijlen aan te brengen.
Wat test stukjes voor de stijlen uit 1 mm plastic staf gemaakt en in de holletjes gewipt.

photo 393479

Dit ziet er niet goed uit; volgens de foto's van het echte ding (en volgens de maatschets) moeten de stijlen evenwijdig lopen. Bij nameten blijkt dat de afstanden tussen de vleugelstijlen in de bovenvleugel 30 mm is, in de ondervleugel tussen de buitenste twee zo'n 33 mm. De ondervleugel moet dus gewijzigd worden (nieuwe gaatjes, oude plamuren, schuren, opnieuw schilderen) Jech ... :evil:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 nov, 2016 16:55 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
ai, maar het is fixbaar... mooie onderdelen voor in de cockpit, en hopelijk lukt om de vleugel uit te rechten op de struts

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2016 1:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ach, het houdt je van de straat.

Mooi geworden toch die polished aluminium? Het is inderdaad erg klein, dus de suggestie wekken is vaak voldoende. Mijn motto op deze schaal, 'als het is, dan het lijkt'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2016 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dus het linnen van de ondervleugel gehaald, beslagen van de binnenste vleugelstijlen één rib verder naar buiten geplaatst, nieuw linnen er op en in de spanlak gezet. Oftewel nieuwe gaatjes geboord voor de binnenste stijlen op 30 mm van de buitenste stijlen, oude gaatjes dicht gesmeerd en verf bijgewerkt.
Daarna de plastic dummy stijlen opnieuw gepast.

photo 393667

Ziet er beter uit zo. Dan de achterste stijl gepast. Die viel er zo uit, wat niet verbazend is, want het vleugelprofiel is op die plaats veel dunner. Een nieuwe dummy stijl gemaakt van 1 mm langer, gepast, iets bijgewerkt tot 23,8 mm en dan blijft ie prima zitten.

photo 393666

De andere stijl van 23 mm gepast als voorste buitenstijl.

photo 393665

Gaat ook goed. Ik moet dus 4 messing stroomlijn stijlen maken van 23 mm lang en vier van 23,8 mm. Dat ga ik overigens voorzichtig een voor een doen, want zo veel Strutz profiel heb ik nu ook weer niet in voorraad.
Tenslotte nog een blik in de cockpits.

photo 393664

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2016 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De messing Strutz vleugelstijlen aan een kant zijn pas gemaakt.

photo 393739

Dat moet stuk voor stuk gebeuren met de schuifmaat er bij en voortdurend droogpassen. De stijlen zijn aan onder en bovenkant taps gevijld. Doordat de stijlen in twee richtingen scheef staan, luistert de passing heel precies; ze vallen er makkelijk uit. Ze zitten nu nog los, ik ga ze eerst lijmen voordat ik met de andere kant verder ga.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2016 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Alle stijlen pas gemaakt, geplaatst en gelijmd.

photo 393757

Geeft de goede indruk; ik had misschien nog één maatje kleiner profiel kunnen nemen.

photo 393760

Ook redelijk uitgelijnd.
Ik ga proberen ook de baldakijn (cabane) stijlen in de mal te lijmen (al is daar weinig ruimte voor), want nu is er geen enkel driehoeksverband, dus worden de lijmlassen zwaar belast, als je het model buiten de mal manipuleert. Maar dan moeten eerst de spandraden voor het baldakijn aangebracht worden, want die zijn naderhand niet meer te bereiken. 60 micron vissnoer via het gaatje in de bovenvleugel in de gaatjes tussen beide cockpits geprikt.

photo 393758

photo 393759

Gelijmd en laten drogen. Daarna kunnen ze afgespannen worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 dec, 2016 1:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Pfff....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement