Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2016 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Een steigertje gaat me iets te ver :mrgreen: , maar een karretje is wel te doen. Ik ga het net zo doen als voor de Van Berkel WA.

photo 395275

photo 395274

En toen hield het op. Ik heb me te pletter gezocht naar de tekeningen; nergens te vinden :roll: . Dus maar weer opnieuw begonnen. Ze moeten passen onder dit ding.

photo 395272

Dus dat gecombineerde met een "bootje" van 40 mm lang, waarbij de step 21 mm achter de neus ligt en getekend in CorelDraw.

photo 395273

De bootjes worden 11 mm breed, zodat ik er nog randjes op kan maken om de krap 8 mm brede drijvers op te sluiten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2016 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het karretje zit in elkaar (behalve de wielen).

photo 395412

Frame tussen de twee dragers gemaakt van Evergreen U-profiel en wat strip, trekstang 0,5 mm messing draad, oogje een schijfje van 4 mm buis. De wielen worden van in elkaar gelijmde plastic buis van verschillende diameters.
De spandraden van het voorste buizenframe van de drivers zijn afgewerkt; die van de achterste zitten nog met tape afgespannen. Uiteindelijk nog tamelijk eenvoudig gelukt.

photo 395413

photo 395411

De zwarte pitjes van de afgesneden draden (midden voorrand bovenvleugel) moeten nog weggewerkt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2016 1:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Da's een leuk karretje hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2016 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Op de vorige bijeenkomst van de IPMS SIG ACA had Erwin Stam een doos neergezet met enge dingen er in.

photo 395512

Kon je zo meenemen op eigen risico. Hoewel het lemmet maar 5 mm lang is, wordt dat gecompenseerd door extreme scherpte. Het bovenste mesje is perfect geschikt om spandraden en stuurkabels af te snijden; door de kleine afmetingen kan je er meestal goed bij. Voor het koppensnellen van de lijmbobbeltjes is het minder geschikt, daarvoor is het eigenlijk te scherp en bovendien gaat dat beter met een bol snijvlak.
Maar waarom staat dit hier? Omdat ik het bovenste mes met tevredenheid gebruikt heb, en voor het tweede (dat om een hoekje snijdt) ook een doel heb. Ik had ook dit nog liggen van het Scheldemusch project.

photo 373287

En dus heb ik het idee van een simpel diorama met een steigertje, water en wat vaste wal nog niet weggegooid. Iets zoals op deze foto.

photo 388843

Op de andere kant van het foam board de omtrek van de drijvers van de W.4 overgenomen, dekkarton doorgesneden en voorzichtig uitgehold met ..... het tweede mesje. Steeds passen of het model voldoende diep stond. Nee dus, uiteindelijk helemaal doorgesneden tot de onderkant van het board.

photo 395514

De dwarsbalkjes zijn nodig omdat het model anders toch weer achterover leunt en een race houding aanneemt.

photo 395513

Zo ziet het er dan van de goede kant uit. Nu nog water, kiezelstrand, steiger en natuurlijke begroeiing leren maken. Voor dat eerste was een tips & tricks sessie gepland voor de vorige IPMS regioavond Zuid-Holland, maar die is uitgesteld. Dus tenzij ik andere tips kan vinden, moet dat wachten tot het nieuwe jaar. Tot nu toe alleen maar woeste zee en boeggolven gevonden, en dat is wat overdreven voor de rustige Schwerinner See.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2016 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Basis ziet er goed uit. Nog wat Duitse eendjes erbij, rietkraagje :mrgreen:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2016 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Zozo... toch een diootje? :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2016 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Die eendjes mag je houden, René, hou ze maar lekker binnen, veel te gevaarlijk met die vogelgriep :wink:
In mijn voorraad fineer, een tijd geleden gekocht voor niet eens veel geld, vond ik nog wat stukjes die me de moeite van hout en planken simuleren besparen. Moet alleen nogwat donker gebeitst worden (of een donkere waterverf wash).

photo 395532

En in wat werkelijk antieke overblijfselen van m'n RC-vliegtuigentijd een stukje vierkant dat mooi as steigerpaaltjes kon dienen.

photo 395531

Lijmen met witte houtlijm gaat eigenlijk best goed. Van een piepschuim plafond tegel een stukje gefatsoeneerd als oplopende oever.

photo 395530

Eerste stukje steiger staat al (tijdelijk). Wat kiezels-met-grond en graspollen besteld bij Diodump. Ik had op de Modelbouwdag al wat sprieten gekocht die als riet kunnen fungeren.

Zo moet het er uiteindelijk uit gaan zien vanaf de landzijde:

photo 395536

Een vanaf de waterkant:

photo 395535

Maar dan dat water ...................... :roll:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2016 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dit wordt echt helemaal leuk Rob. Ik vraag mij nu alleen af waarom er een staartdrijver onderzit. Ik weet dat het ook op de referentiefoto staat maar het lijkt mij dat deze nooit het water kan raken. Maar dat doet natuurlijk niets af aan de bouw. Blijft knap wat je doet.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 dec, 2016 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Ik vraag mij nu alleen af waarom er een staartdrijver onderzit.

Ik ook. Het lijkt me dat ie alleen maar het water kan raken als het vliegtuig zwaar overtrokken wordt, en dan valt het waarschijnlijk volledig ongecontroleerd uit de lucht. Iets van "voor alle zekerheid"? De Fokker W.2 had oeverigens ook een staart drijver, maar die stond wat minder hoog op de poten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 dec, 2016 10:35 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
hij wordt prachtig. Die mesjes lijken me enorm handig door die hoek. Ik heb bij de rigging van de WnW Salmson enorm lopen klooien en zo een mesje is dan ideaal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement