Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 0:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2016 7:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hoe bouw jij dat priegelding zo waarheidsgetrouw... met een microscoop??? :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jul, 2016 9:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 mei, 2016 15:53 pm
Berichten: 35
beste medebrouwers,

dat gepriegel valt wel mee hoor. Wat hier helpt is dat alles een egale grijze kleur heeft dus afplakken van de paar rode en zwarte vlakken is niet heel veel werk. Verder is het een kwestie van dun spuiten (meer dan 50% verdunner bij mixen) en elke laag van 2 of 3 in totaal even kort met heel fijn schuurpapier gladschuren. Tenslotte helpt het mij dat ik bijziend ben dus met bril af is het best relaxed op deze schaal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jul, 2016 12:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Superstrak werk op deze mierenschaal!

Heb je al pogingen gedaan om het oppervlak van 3D geprinte objecten strakker te maken met aceton(damp), of is dat voor zo'n kleine onderdelen niet mogelijk?

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2016 17:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 mei, 2016 15:53 pm
Berichten: 35
Nicolas schreef:
Heb je al pogingen gedaan om het oppervlak van 3D geprinte objecten strakker te maken met aceton(damp), of is dat voor zo'n kleine onderdelen niet mogelijk?


hoi Nicolas,

daar heb ik inderdaad wel over gelezen op het net, maar nog niet zelf uitgeprobeerd. Tijdens het schoonmaken met IPA brak een van de bladen al een keer af, die ik er gelukkig weer met 3 sec lijm weer aan kon lijmen, maar goed schuren of met aceton inwrijven leek mij voor die fragiele parts een beetje te groot risico.

bovendien vind ik het voor dit project, waar ik aan mede hobbyisten wil laten zien wat je met 3D printen kan, niet erg als je nog net kunt zien dat het ook echt geprint is.
Voor wat robustere delen zal ik het eens proberen, dank voor de tip!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jul, 2016 8:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 mei, 2016 15:53 pm
Berichten: 35
de oplossing voor de kleuren op de staart lijk inmiddels redelijk eenvoudig te worden.
Met een handige website op het net http://scalemodeldb.com/paint kan je de kleuren waaruit een gesubmitte afbeelding bestaat, analyseren.

Afbeelding

Met de cursor op de staart van de Hawkeyeafbeelding kwam ik toen tot een heel redelijke kleurverhouding van rood:1 groen:102 blauw: 199.
Deze kleuren kan je vervolgens in MS Powerpoint gebruiken om in de juiste blauwe kleur een driehoek te tekenen. Met daaroverheen witte letter in het juiste font en letterafmeting 13 kom je dan tot een heel redelijk resultaat. een laserprintje leverde het volgende op:

Afbeelding
bij het uitsnijden van de eerste driehoek heb ik er nog een paar bijgemaakt om te kijken hoe het wordt:
AfbeeldingAfbeelding
dit gaat goedkomen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2016 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er goed uit. Denk er wel om dat je ze wat langer maakt, nu passen 2 van de 4 niet.

Handige site zeg. De verhouding kan iets verschillen, het blauw aan de leading-edge (voorkant) lijkt iets donkerder dan het blauw aan de trailing-edge (achterkant). Dus als je de verhouding rood-groen-blauw iets wijzigt zou je het nog wat kunnen beïnvloeden, al lijkt het al heel erg goed hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2016 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 mei, 2016 15:53 pm
Berichten: 35
tsjopper bob schreef:
.... Denk er wel om dat je ze wat langer maakt, nu passen 2 van de 4 niet.

...het blauw aan de leading-edge (voorkant) lijkt iets donkerder dan het blauw aan de trailing-edge (achterkant).....

René



hoi Rene,
klopt helemaal, dit was natuurlijk slechts een testje om te zien hoe het zou kunnen worden! ik denk dat ik 1 decal ontwerp met de driehoeken ten opzichte van elkaar in de juiste orientatie, zodat ik in het raster van de print ook overal dezelfde orientatie houd, dat gaat er denk ik nog netter uitzien.

wat betreft de kleur die is echt overal hetzelfde, wat je hier ziet is het effect dat de opschijnende zon op een glanzend gekromd oppervlak heeft. op andere foto's op het internet zie je dit beter.

groet

hugo


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2016 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
hugogo schreef:
wat betreft de kleur die is echt overal hetzelfde, wat je hier ziet is het effect dat de opschijnende zon op een glanzend gekromd oppervlak heeft. op andere foto's op het internet zie je dit beter.


Dat bedoel ik, maar als je inderdaad meerdere en betere foto's hebt, en je neemt een gemiddelde, dan kom je een heel eind. Je weet nooit of foto's bewerkt zijn of dat de witbalans wel juist is ingesteld.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2016 11:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 mei, 2016 15:53 pm
Berichten: 35
met de Hawkeye in de juiste kleuren heb ik de hele handel in glanzende vernis gezet; 1 deel Tamyia vernis, 1 deel Tamyia verdunner, 2 delen IPA om de mix nog dunvoeibaarder te maken.
Na elke laag even de stofjes weggeschuurd, na 3 lagen heb ik alles een paar dagen laten drogen.
Afbeelding

In de tussentijd heeft mijn aandacht zich een beetje verplaatst naar de Super Hornets, 2 F/A-18F's voor mijn diorama en nog een F/A-18E voor een ander projectje.
Bij elk van deze kisten wilde ik de intakes wat realistischer maken, zonder hier heel vele tijd aan te hoeven besteden. Uitboren en vijlen van de dichte doorgang was toch wel het minste wat ik kon doen:
Afbeelding
Afbeelding
alleen in de bodem van de intake moet een beetje plamuur, komt goed.

Met 8 onderdelen heb je de romp al in elkaar staan:
Afbeelding

ook de rechthoekige intake een beetje afgevijld om de overgang naar het diepere deel mooier te laten lopen:
Afbeelding

De volgende stap was het losmaken van de flaps, hier had ik al wat ervaring opgedaan bij mijn F/A-18c en dat ging ook hier heel goed:
Afbeelding

de geparkeerde kist krijgt ook nog zijn vleugels opgevouwen:
Afbeelding
en flaps die naar beneden zakken bij afwezigheid van hydraulische druk:
Afbeelding

bij de geparkeerde kist wil ik ook graag de avionics bays openzetten. Deze ga ik laten 3d printen:

Afbeelding

dus....de zaag erin!

Afbeelding

om een idee te geven van schaal: de avionics bay is ongeveer 5 mm hoog...
Afbeelding

de housing van het voorwiel moet ook een beetje plaats maken
Afbeelding

lijkt goed te komen!
Afbeelding
Afbeelding

voorste bays ook eruitgesneden:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Heb heel dit project over het hoofd gezien de laatste maanden. Wat een prachtig werk zover man. Echt top!

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement