Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2016 16:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 mei, 2016 15:53 pm
Berichten: 35
Sinds ik een paar jaar geleden een Sea King van de US navy gebouwd heb, en me bij het maken van een stukje vliegdek afvroeg hoe je dit realistisch namaakt, ben ik sindsdien foto's van op het internet gaan verzamelen van het vliegdek van een Nimitz-klasse vliegdekschip.
Inmiddels ben ik 300+ foto's verder en heb ik me in de tussentijd afgevraagd of ik niet een plattegrondje kon tekenen van de belangrijkste punten van het dek, handig voor toekomstige projectjes. Ook dat bleek m.b.v. de computer heel goed te gaan. Te meer omdat een vliegdek vergeven is van de 'tie-downs', 5-sterrige kruisen die in een mooi regelmatig patroon over het hele dek lopen. Dus door de afstand tussen deze punten te berekenen kon ik het vliegdek een heel eind in kaart brengen.

Toen ontdekte ik vorig jaar ook de wereld van het 3D printen: ik kan nu zelf een ontwerp maken in de computer en deze door een internet 3D print service laten uitprinten.
Met name een test-3D-printje van de eerder genoemde tie-downs en een een Jet Blast Deflector in schaal 1:144 deed me besluiten om deze in een diorama te verwerken.
Een situatie van een volgeparkeerd dek en een vliegtuig vlak voor lancering, dat leek me wel wat:
Afbeelding

Het project begon met een paar 3D printjes. die van tie-downs, elk 2 mm in doorsnede:
Afbeelding

en de print van de jet blast deflector;

Afbeelding
Met watermanifolds aan de achterzijde van elk panel:
Afbeelding



Mijn CAD tekening heb ik in schaal 1:144 uitgeprint rond de locatie van catapult #1 (rechts voor):

Afbeelding

Afmeting van het diorama moet 50x25 cm worden, dus al met pen aangegeven wat interessante plekken zouden kunnen zijn.

Dit zijn de vliegtuigen die ik van plan ben om erop te zetten. Het vinden van decals voor deze kisten, allemaal van hetzelfde vliegdekschip bleek trouwens een hele zoektocht te zijn.
Afbeelding

Dit is de layout die ik hoogst waarschijnlijk ga maken:
Afbeelding

Dus toen maar een stuk MDF en polystyreen gekocht, papier op het plastic, en die op het MDF geplakt, toen toen een heleboel 2mm gaatjes geboord, ongeveer 625...
Afbeelding

en de JBD past er prima in!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

vervolgens het inplakken van de tie-down points. 5 sterrige voor het vliegdek en gekruiste voor de vliegdeklift:
Afbeelding
Afbeelding
Het resin van de tie-downs laat zich eigenlijk niet lijmen met Revell lijm, maar de klempassing in de gaatjes was zo mooi dat met een beetje lijm de naad gewoon mooi dichtging op deze manier.
En alle sterren moeten natuurlijk in dezelfde orientatie staan!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2016 17:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Imposant diorama, zelfs op deze schaal... benieuwd naar het vervolg...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2016 20:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ziet er toch heel goed uit al en het is absoluut waar, goede voorbereiding en referentiefoto's zijn de helft van de job

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2016 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Dat is een hele gave binnenkomer :brouw:

Welkom, en ik hoop dat je snel meer laat zien.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 7:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je hebt een mooi stukje scratchbouw. Het onderwerp bestond blijkbaar wel op deze schaal in een kit van Dragon, al weet ik niet welke graad van detail dit had. http://www.super-hobby.com/products/item_name-1001578.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Wauw! Dit is wel gaaf! Leuk om te zien, een nieuwe vorm van scratch bouwen.
Het 3d printen.

Ik ben benieuwd naar de rest van het project.

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 12:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 mei, 2016 15:53 pm
Berichten: 35
beste mensen, bedankt voor jullie aanmoediging! Heel eerlijk gezegd ben ik normaal gesproken wat actiever op Engelstalige forums en op de IPMS forum website, dus oplettende lezers zijn mijn bouwsels misschien al eens eerder tegengekomen. Maar de ontwikkelingen in de 3D printwereld gaan de laatste jaren zo snel, dat ik denk dat zelfgemaakte onderdelen een heel geschikte aanvulling gaan worden voor onze hobby (dus niet zozeer een bedreiging). Met name ondat je geen gietproces hebt waarbij een onderdeel uit een vorm gewrikt moet worden, zorgt ervoor dat je allerlei complexe vormen kunt maken zonder risico dat het bij de fabricage kapot gaat. En daar heb je in de kleinere schalen dus heel veel plezier van.
Kort voorbeeld: ik heb pilootjes gemaakt in 1:144 en door Shapeways laten printen, waarbij de duimen van de handen en de zuurstofslang nog steeds losse geometrie is, ik denk niet dat je dit in resin zou kunnen gieten:

Afbeelding

meer voorbeelden, en hoe ik deze in mijn project verwerk, volgen nog!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ik ben erg benieuwd waar je je ontwerpen mee maakt. En of je dat gewoon bent gaan proberen of had je al enige (prof.?) ervaring?

Ik zie het namelijk hetzelfde als jij, een hele goede toevoeging dus ik zou het liefst ook zelf gaan tekenen. Zelf heb ik mijn eerste 3d geprinte bestelling in 1/144 binnen. Een prachtig model en onderdelen voor een ander. Alles ziet er waanzinnig uit dus ik was meteen verkocht.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, mooi, ook die pilootjes... zijn die eventueel vrij of tegen betaling beschikbaar op shapeways? In verband met de lanceereenheid, ben ik wel benieuwd naar hoe het eruitziet op deze schaal in de primer. Kwestie van eens te kunnen inschatten hoeveel schuurwerk er eventueel achteraf nog nodig is...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2016 12:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 mei, 2016 15:53 pm
Berichten: 35
ph-adk schreef:
Ik ben erg benieuwd waar je je ontwerpen mee maakt. En of je dat gewoon bent gaan proberen of had je al enige (prof.?) ervaring?

Ik zie het namelijk hetzelfde als jij, een hele goede toevoeging dus ik zou het liefst ook zelf gaan tekenen. Zelf heb ik mijn eerste 3d geprinte bestelling in 1/144 binnen. Een prachtig model en onderdelen voor een ander. Alles ziet er waanzinnig uit dus ik was meteen verkocht.

Lex



Hoi Lex,
inderdaad met CAD design had ik vanuit mijn beroep wel veel ervaring, ik gebruikte daar Unigraphics (tegenwoordig Siemens NX). Maar het programma dat ik momenteel thuis gebruik (123D Design van Autodesk) is freeware. T'is zo te downloaden, maar moest ik natuurlijk wel even uitproberen om de juiste knoppen te vinden. Gelukkig zijn er op het internet voldoende tutorials te vinden die uitleggen hoe je eea doet.

Afbeelding

In het IPMS blad 'Modelbouw in Plastic' staat overigens dit kwartaal een stukje door mij geschreven over dingen die ik gevonden heb, relevant voor ontwerpen van 3D geprinte onderdelen, wellicht interessant voor mensen die zelf ook willen gaan ontwerpen.

@Silenoz,
inderdaad ik heb mijn ontwerpen ook gepubliceerd op de Shapeways site, waar deze dingen besteld kunnen worden. Resolutie van de onderdelen is ongeveer 30mu dus er komt niet veel nabewerken aan te pas.

https://www.shapeways.com/search?q=klekotech&type=

Voor wat het waard is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement