Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2016 20:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste mensen,

Weer terug van weggeweest. :D

Na een omvangrijk model project bij onze truckvrienden, pak ik de draad weer op, om weer eens iets vliegends te bouwen. Ik heb gelukkig momenteel wat meer tijd
zodat ik aan een nieuw model kan beginnen.

Het (Fokker)bloed kruipt toch overal en daarom ga ik proberen een oud idee om te zetten in hardware. Ik had in het verleden al een Fokker F-VIIb/3m gebouwd, en van de eerste grote modellen, maar die was niet helemaal naar mijn zin, er zitten een paar fouten in, ik zal hem later wel eens opnieuw bouwen. Wat ik nu onder handen neem, is een Amerikaanse variant, met wat specifieke aanpassingen voor de Amerikaanse luchtmacht. Zo is de vleugel langer, de cockpit is heel anders, uiteraard Amerikaanse motoren; drie Wright J-5's en wat niet zo opvalt, de romp is aan de onderkant niet vlak maar heeft schuine zijkanten. Dat had ik ook al ontdekt bij de bouw van een Fokker F-10A.

Eén exemplaar is wel heel beroemd geworden , de "Question Mark "door het lange- afstands record te vestigen, natuurlijk voor die tijd :wink: Hierbij werd al het systeem van tanken in de lucht toegepast.

photo 366525

In dit geval wil ik echter voor het gewone standaard model gaan. De reden is, dat ik die aparte " treeplanken " bij de neus gewoon niet mooi vind. Foto's zijn er redelijk te vinden, helaas geen goede maatschets, die heb je toch wel nodig.
Gelukkig heb ik het boek van Henri Hegener, daarin staan bruikbare maatschetsen. Die heb ik maar gecopiëerd en met wat knip- en plakwerk, uitvergroot tot schaal 1/48.

photo 366519

Zo kon ik aan de slag. Het plan van aanpak is eigenlijk net zo als bij mijn vorige modellen, de basis is 2,5 mm plastic plaat, een houten vleugel en proberen de staartvlakken eens uit dun sheet met ribben op te bouwen. Een beetje lastig voor mij, want ik heb hiermee nog niet zoveel ervaring. Gelijk wat oefenen, ook voor latere modellen.

photo 366518

Het begin, dat leverde eigenlijk geen problemen op, het lastige deel is eigenlijk de ronde neus bekledingsplaten, in het echt ziet het er allemaal een beetje provisorisch uit. Maar dat was toen redelijk normaal. Het was toen vaak veel handwerk.

Voorlopig heeft de romp nu in grote lijn zijn vorm.

photo 366520
photo 366521

De volgende stap wordt het bouwen van het interieur. Gelukkig zijn er wat foto's te vinden met aardig goede details. Hoe het allemaal is geworden laat ik wel bij het
volgende verslag zien.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2016 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Volgers (straks) genoeg denk ik. Laat ik daar één van zijn.

May the force be with you.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2016 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Heel mooi wordt dit. Ik heb ook even het verslag van je andere vliegtuig en je vrachtwagen bekeken en dit is toch wel modelbouw van de bovenste plank hoor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 apr, 2016 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik ben ook graag 1 van de volgers. Dit ziet er veelbelovend uit, mooie plannen

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2016 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr.2

Beste bouwers,

Bedankt voor de reacties, het geeft mij veel plezier te lezen, dat er nog veel belangstelling voor die oude kisten uit lang vervlogen tijden, is. :brouw:

Het interieur en aanverwante zaken. Dit was weer een bouwfase van alles tegelijk moeten maken en doen. In dit geval moest ik weer van binnen naar buiten werken.
Eerst heb ik maar weer naar de spaarzame interieur foto's zitten kijken, hoe alles er uitzag. Bij de beroemde "Question Mark" is er een enorme brandstof tank ingebouwd in de romp. Dat was bij mijn model, als standaard kist, niet nodig. Behalve de binnenafwerking van plaatwerk is er eigenlijk niet veel te zien. Alleen ter hoogte van de verbindings- spanten tussen de romp en motorgondels, is er een buisframe geraamte aangebracht in de romp. Dat heb ik dus maar van getrokken plastic boom gemaakt.
Wat ik al wist bij vorige modellen, je zit met een buitenbekleding van dun plaat ( 0,5 mm) en de binnenkant, plus nog daartussen gelijk de ruitjes met daarachter het buisframe.
Is het nog te volgen ? :roll:
Dus eerst maar de buitenbekleding ruwweg op maat geknipt, dan uitgemeten waar de lengte- ribbels moesten komen, deze met een schaar ingekerfd en toen aan de binnenkant plastic draad gelijmd.
Terwijl dit aan het drogen was, heb ik in de romp ter hoogte van de deuren (aan beide kanten) wat schotten en deurstijlen aangebracht.
Hierna kon ik aan één kant de buitenbekleding met binnenkanten en ruiten, tegen de romp lijmen.

photo 367639

Vervolgens waren de deuren aan de beurt. Tussen de cockpit ruimte en de cabine zit ook nog een verbindings- deur. Die ziet er een beetje vreemd uit, maar dan komt, omdat daar ook een buisconstructie met driehoek verbindingen zit. Zo is namelijk de hele romp opgebouwd.
Het is een militaire transportkist, dus ik heb afgezien om stoelen en andere dingen in de romp te plaatsen, ik weet gewoon niet, hoe het er uitzag. Gelukkig zie je ook weinig door de ramen, als de vleugel en die motorgondels aangebracht zijn.

photo 367640
photo 367641

Nog een bouwtip hier, het is altijd lastig om de doorzichtige folie voor de ramen vast te lijmen aan de rompbekleding. Ik heb dit hier opgelost door alles met zelfklevende aluminium tape vast te zetten. Werkt goed, is lekker dun en je heb geen problemen met lijm die tussen alles uitloopt en lelijke randjes langs de sponningen vormt. Daar kun je dan niets meer aan verhelpen of anders alles vervangen.

Zo ziet het resultaat eruit :

photo 367642

Zoals op de foto's te zien is, loopt er een schuin stuk vanaf de cockpit naar achteren.
Waarom dat zo gemaakt is weet ik niet, ik denk dat het te maken heeft met de luchtstroom, die om de cockpit ramen en dan onder de vleugel door stroomt, dat is een aerodynamische kritische plek, je krijgt al gauw wat vervelende luchtwervelingen bij de vleugelvoorkant en de romp. Maar dat is maar een redenering van mijn kant.
Die schuine stukken had ik niet in de gaten, toen ik de Fokker F-VIIb/3m bouwde, dat weten we dus nu wel...zucht..

Als laatste resten nog de bekledingsdelen voor het achterdeel van de romp. Ook hier weer de ribbels ingekerfd en aan de binnenkant een draad gelijmd.

photo 367643

Als laatste bij dit verslag nog de onderkant. Bij Amerikaanse versies loopt de onderkant niet vlak, maar zit er een soort van stroomlijn profiel in. Om dit te maken heb ik maar wat vlakke plaat in schuin profiel gevijld en tegen de platte onderkant gelijmd. Ik hoop, dat het een beetje te zien is op de foto's. Het moet verder wat beter afgewerkt worden met nog een rondje plamuren en schuren.

photo 367644
photo 367645

Tot zover, de romp is in grote lijn wel klaar, volgende hoofdstuk wordt het bouwen van de cockpit met interieur en dan komt de bouw van de vleugel in zicht.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2016 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Je gaat weer als een speer, John. Ik ben benieuwd hoe je die vreemde US Fokker cockpit gaat bouwen (en kijken of dat in 1:72 ook mogelijk is).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 apr, 2016 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Ik heb nog geen duidelijk plan, eerst maar het interieurtje bouwen, daarna de buiten beplating en dan als laatste het "glaswerk " Ik probeer maar eerst de bouwwijze van de Super Universal weer toe te passen. Daarbij komt, dat net als bij jouw F.XX, de cockpit moet aansluiten aan de vleugel- voorrand. Dus zal ik wel eerst ook de vleugel moeten bouwen.
Dus genoeg werk aan de winkel. Hou mijn verslagen maar in de gaten. Ik zal proberen alles goed te beschrijven, zodat je er wellicht wat aan hebt.

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 apr, 2016 17:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr.3

Het heeft enige tijd geduurd, maar ik kan nu weer laten zien van de voortgang. Ik had het de laatste tijd erg druk met andere dingen en ook dit gedeelte van de bouw
ging heel veel tijd in zitten.

Enfin, bij het vorige verslag was ik bezig met het aanbrengen van de rompplaten. Bij de neus kon ik even niet verder want ik moest nog het cockpit interieur bouwen, een dichte romp werkt gewoon lastiger. Dus wat buisframe van getrokken plastic staf aangebracht en vervolgens het instrumentenpaneel met daaraan het voeten stuur geplaatst.
De stoeltjes maakte ik van gebogen dun plaat (0,5 mm) en de zitting uit dik materiaal. De veiligheidsriemen zijn van dun aluminium verpakkingsmateriaal. Altijd een aardig klusje om 2 gelijke stuurwielen te maken. Hiervoor heb ik deze keer koper draad en plasticstangetje gebruikt. De stoelen heb ik zilver aan de buitenkant geverfd, de binnenkant was volgens mij bekleed met leer, dus bruin gehouden.De rest van het interieur blijft giswerk, ik heb alles maar neutral in lichtgrijs gehouden.

photo 369100
photo 369102

Hierna kon ik de buiten platen bij de neus aanbrengen. Dit is ook passen en meten, dus vijlen en plamuren, om de overgang van vlak naar rond te krijgen.

photo 369103

Toen kwam het lastige gedeelte aan de beurt. De bouw van het "glazen huis" .
Ook voor Robh zal ik het hier stap voor stap trachten uit te leggen hoe ik te werk ben gegaan.

Na wat piekeren hoe we dit het beste konden aanpakken, heb ik eerst maar een schotje op de romp geplakt, waar later de vleugel op aan mijn sluiten. Hierdoor kon ik de vleugel naar later verplaatsen en zo werkt het allemaal wel makkelijker. Wat ook eerst moest gebeuren was het verwijderen van een stukje plaatwerk, op de plaats waar de voorste windscherm moest komen.

photo 369101

Het leek me het beste eerst maar dat lastige windscherm aan te brengen. Toen ik zo de bouwtekeningen en ook de foto's bekeek, kreeg ik de indruk, dat men toen ook met het probleem zat van ,uit rechte stukken glas schuine vlakken te bouwen. Het sluit gewoon niet op elkaar aan.
Het deed me eigenlijk denken aan die prachtige tekening "de Watertoren "van Escher. Het lijkt logisch, maar het klopt niet. :wink:

Ik heb eerst maar wat gepast en gemeten met stukjes karton, om de juiste hoeken en afmetingen te bepalen. Vervolgens weer aan de slag gegaan met de nodige DVD doosjes om hieruit stukjes te zagen. Wat ik al eerder schreef, het is mooi materiaal maar lastig om te zagen, het splintert en scheurt heel snel aan alle kanten.
Na wat mislukte exemplaren, had ik toch een windscherm, met zelfs de juiste hoek.
Vervolgens kon ik heel voorzichtig, de openingen in de romp, voor de voorruiten, dichtstoppen en glad vijlen

photo 369104
photo 369105
photo 369108


Hierbij zag ik, dat helaas de binnenkant van de cabine ramen vol stof zaten, altijd een probleem, meestal kn je met wat kloppen en tikken de boel weg krijgen, hier dus niet. Ik heb daarom maar ten einde raad een gat in de romp gemaakt, op de plaats waar de vleugel komt. Zo kon ik tenminste met een kwastje de boel schoon borstelen.

Volgende stap, de zijramen. Dit is de tricky one. Van een schuine achterkant naar een rechte voorkant. Hier komt Escher om de hoek kijken. In het echt kan je op foto's zien, dat de zijramen niet aansluiten op de sponningen van de voorruiten. Ik moest hier een beetje smokkelen om alles toch nog een beetje op elkaar te laten aansluiten. Na de nodige mislukte pogingen had ik het eindelijk voor elkaar.

photo 369106

Toen was het dakgedeelte aan de beurt. Hier ben ik op dezelfde manier te werk gegaan als bij mijn Super-Universal. OOk weer eesrt een kartonnen malletje geknipt en hiermee plastic plaat uitgezaagd en op maat gevijld. Laatste stap was in het middel met een hobbymes een diepe voor te trekken en voorzichtig door te vouwen.

photo 369107

De laatste loodjes. Het voorste bovenstuk van de cockpitruiten. Eerst henb ik dezelfde methode gevolgd als het middenstuk.

photo 369109
photo 369110

Het resultaat was ik toch niet tevreden mee, op de tekening zit een soort stepje tussen de twee gedeeltes, dus maar weer opnieuw een voordeel uit dun verpakkingsmateriaal geknipt en dat zag er een stuk beter uit.

photo 369111
photo 369112

Ik heb alles met vloeibare kleurloze velpon lijm aan elkaar gelijmd. Dt werkt toch wel het beste. Zeker bij dit soort klussen, je moet alles vaak een paar keer overdoen,
en dan kun je met deze lijm tenminste alles weer schoonmaken. Maar het is en blijft een aardig geduld werkje, ik ben er dagen aan bezig geweest. ...zucht....

Er rest nu nog, alles naden en kieren, netjes met aluminium tape strookjes af te werken.

Hierna ga ik denken om de vleugel te maken. Dat wordt weer een oefening houtbewerken. Tot zover dit verslag, zijn jullie weer op de hoogte, :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2016 7:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 dec, 2009 17:49 pm
Berichten: 195
Woonplaats: Basel-Stadt
Prachtig, je laat het er zo simpel uitzien...
Dank je voor deze WIP!

Groet,

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2016 8:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi werk, John. De methode zou ook moeten werken in 1:72; ik zal alleen naar wat dunner materiaal moeten zoeken. In feite heb ik het windscherm van de F.XX op dezelfde manier gemaakt, met dat verschil dat ik daar gelukkig over een uitslag van het origineel beschikte.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement