Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu ma 20 jan, 2020 0:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2016 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3723
Woonplaats: Leiderdorp
Na een paar plekjes bijwerken en een tweede keer spuiten met de Modelbrouwers grijze primer dacht ik de romp te gaan afplakken om daarna met de airbrush (jawel :!: ) vleugels en staartvlakken aluminium te gaan spuiten. Ik had van die witte Tamyia tape gekocht, die volgens de experts prima is om bochten af te plakken. De praktijk leerde dat ie ook voor iets anders erg goed was: Het verwijderen van de primer :evil: . Zie hier het resultaat (links na het schuren met korrel 1200 om de overgang tussen kaal en primer weg te werken, rechts nog een stukje ongeschuurd).

photo 375275

De primer hecht kennelijk prima aan de tape, maar iets minder aan het plastic. Het idee om te gaan airbrushen heb ik snel ergens opgeborgen; ik ben vergeten waar. Gewoon de (zachte) kwast weer gepakt, en na het eerste laagje aluminium ziet het er redelijk uit.

photo 375277

photo 375276

Op een plaats is nog wat plamuur zichtbaar. Na reparatie daarvan een tweede laagje alu, en dan moet het goed zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met het prototype voor een 1/72 resin kit van de Spyker V.2 en de masters voor een ombouwset voor de 1/72 Omega Models Fokker S.II in een S.IIa ambulance vliegtuig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2016 9:25 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 16245
Woonplaats: Hurdegaryp
Heb je die curved tape gebruikt? Buiging was goed, maar de kleefkracht dus te hoog. Als ik vermoed dat de kleefkracht te hoog is, plak ik de tape eerst even op m'n hand (of meerdere keren). Blijft altijd tricky i.m.o. om tape er af te halen, altijd weer een spannend moment. Met de primer-laag valt het nog mee, het is erger als je al de definitieve laag er op gespoten hebt en dat er af trekt.

René

_________________
O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jun, 2016 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3723
Woonplaats: Leiderdorp
De hele romp ontdaan van spuitbus-primer met dat Revell Paint Remover spul (werkt prima), ontvet, de vleugel afgeplakt met gewone Tamiya tape (trukje van René toegepast) en de romp met de kwast in de Humbrol primer gezet. Toen die goed droog was weer met de kwast het eerste laagje blauw (3 delen Humbrol 89 en 2 delen Humbrol 96) voorzien. Dekte perfect, en kwaststrepen waren nauwelijks zichtbaar. Toen de tape verwijderd, en jawel, weer kwam een beetje verf van de vleugel mee. De beschadigde plek afgeschuurd met korrel 1200, romp afgeplakt voor het opnieuw schilderen van de vleugel (tape volgens recept René), maar het was lastig die nu in de goede bocht te leggen (weinig plakkracht). En zelfs daarbij kwam weer wat verf van de romp mee (tenslotte moet je de randjes wel een beetje aandrukken om te voorkomen dat de verf onder de tape loopt). Toen heb ik het tapen maar helemaal opgegeven. Beschadiging bijgewerkt, tweede laagje blauw over de romp, randjes geheel uit de hand geschilderd. Ik heb dit gedonder nog nooit gehad. De status nu:

photo 375759

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met het prototype voor een 1/72 resin kit van de Spyker V.2 en de masters voor een ombouwset voor de 1/72 Omega Models Fokker S.II in een S.IIa ambulance vliegtuig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2016 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3723
Woonplaats: Leiderdorp
Motor vastgelijmd, kap er over heen (is ook een hulpmiddel voor het uitlijnen) en geschilderd. Vooraanzicht zoals het hoort.

photo 375950

En de vinnen van de kap staan mooi open.

photo 375951

Ik ben toch blij dat ik de uitlaten van de cilinders gemodelleerd heb. Als je schuin in de openstaande vinnen kijkt, zie je ze toch duidelijk zitten. De kap zit nog los, dus ik zal wel een fotootje maken als de verf uitgehard is.
Verder de rechtervleugel wat bijgewerkt.

photo 375952

Is nog niet perfect.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met het prototype voor een 1/72 resin kit van de Spyker V.2 en de masters voor een ombouwset voor de 1/72 Omega Models Fokker S.II in een S.IIa ambulance vliegtuig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2016 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3723
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals beloofd, plaatje van de uitlaten.

photo 376119

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met het prototype voor een 1/72 resin kit van de Spyker V.2 en de masters voor een ombouwset voor de 1/72 Omega Models Fokker S.II in een S.IIa ambulance vliegtuig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2016 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3723
Woonplaats: Leiderdorp
Ook voor de F.K.58 was het reparatiedag. Het begon bij het passen van wat buizenwerk bovenin de cockpit. Volgens de handleiding had dat zo gemoeten.

photo 376252

Uitermate onlogisch dus, en bovendien kon het niet want dan liepen die buizen zo ongeveer door de piloot heen. Het hoort eigenlijk zo:

photo 376251

Die klopt ook met foto's en het Broplan model van de F.K.58. Consequenties:

photo 376253

Stoel er uit, gashandles er uit, stuurknuppel er uit. Uitstekende piefjes weggeboord, zodat de stoel daar kan staan. Kompas wordt opgeofferd om de stuurknuppel op te monteren. Eigenlijk had de vloer nog veel verder naar voren gemoeten, en niet op de plaats zoals aangegeven in de bouwbeschrijving. Maar die was nu al te smal, en had dus eigenlijk nog (veel) meer opgedikt moeten worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met het prototype voor een 1/72 resin kit van de Spyker V.2 en de masters voor een ombouwset voor de 1/72 Omega Models Fokker S.II in een S.IIa ambulance vliegtuig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2016 11:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 2229
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is balen zeg. Denk je lekker op weg te zijn kun je weer veel weghalen. Jammer. Grote fout van de fabrikant. Succes met het herstel.

_________________
Gr, Ferry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2016 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3723
Woonplaats: Leiderdorp
De zijkanten van het buizenframe een beetje afgeschuurd om het binnen de cockpitkap te houden en naar achteren in de romp te kunnen schuiven. Daarna vastgelijmd met dikke secondelijm en licht grijs geschilderd.

photo 376346

Ook de steunen van het horizontale staartvlak vastgelijmd en aluminium geschilderd.

photo 376347

Hierna kan de cockpit weer opnieuw ingericht worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met het prototype voor een 1/72 resin kit van de Spyker V.2 en de masters voor een ombouwset voor de 1/72 Omega Models Fokker S.II in een S.IIa ambulance vliegtuig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2016 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3723
Woonplaats: Leiderdorp
Even wat anders gedaan. De uitlaten:

photo 376401

En ik zag dat het tweede prototype ook uitgerust was met machinegeweren onder de vleugel. Die onderdelen hadden niet dezelfde kromming als de vleugel, en met schuren is de passing iets verbeterd, maar onvoldoende. Dus heb ik de onderkant van de vleugel gedeeltelijk kaal gemaakt en de onderdelen er op gelijmd. Als het droog is de naden plamuren, schuren en opnieuw schilderen.

photo 376400

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met het prototype voor een 1/72 resin kit van de Spyker V.2 en de masters voor een ombouwset voor de 1/72 Omega Models Fokker S.II in een S.IIa ambulance vliegtuig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2016 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3723
Woonplaats: Leiderdorp
Stoel zit er weer in.

photo 376507

En het spul onder de vleugel is geplamuurd, geschuurd en de verf is bijgewerkt.

photo 376508

Voor het detail van de wielbakken ga ik nog eens kijken bij mijn F.K.58 Gnome & Rhone.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met het prototype voor een 1/72 resin kit van de Spyker V.2 en de masters voor een ombouwset voor de 1/72 Omega Models Fokker S.II in een S.IIa ambulance vliegtuig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement