Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Het 2de Koolhoven F.K.58 prototype (Azur 1:72 kit) KLAAR http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=47805 |
Pagina 3 van 10 |
Auteur: | robh [ ma 23 mei, 2016 16:04 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Wat schilderwerk aan de motor en de vleugel in elkaar geplakt. De vleugelhelften passen prima, maar er is met geen mogelijkheid te ontkomen aan een paar forse naden tussen romp en vleugels. Ook was de volgorde van de bouw in de instrukties niet super duidelijk aangegeven: Er moeten twee kleine onderdeeltjes geplaatst worden voor het landingsgestel, en die moeten eigenlijk eerst op de bovenvleugel gelijmd worden voordat boven en onder samengebouwd worden. Maar met was gewriemel moet het wel lukken. Rob |
Auteur: | robh [ di 24 mei, 2016 13:33 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Bij het droogpassen van de vleugel op de romp bleek dat de bouwinstructies voor de samenbouw van achterwand en bovenkant van de wielkast fout zijn; het onderdeel met de gebogen kant moet gelijk komen met het rechthoekige onderdeel, en niet versprongen. Als je volgens de instructies bouwt, komt de wielbak onder tegen de cockpitvloer aan en kan de vleugel niet op zijn plaats gezet worden. Dus gesloopt en eerst weer droog gepast. Daarna vastgelijmd. Ook nu is het weer passen en bijwerken, want de "lip" moet precies in de onderkant van de romp passen als je de vleugel in de romp schuift, en dat doet ie niet uit zichzelf. Dus de zijkanten bijwerken tot het past. Ook is de verbinding tussen wielkast en vleugel niet erg stevig. Heb ik dus verstevigd met een stukje strip en dikke secondelijm. Daarna de staartvlakken. Om de verbinding steviger te maken het ik een pennetje van 0,4 mm in de stabilohelften gelijmd. Daarna het pennetje even in de zwarte verf dopen en de plaats van het gat in de romp "stempelen". Gaatjes geboord met een 0,45 mm boortje. Ik heb de stabilohelften gemerkt, want ondanks alle goede wil komen de pennetjes nooit op exact dezelfde plaats. Rob |
Auteur: | robh [ wo 25 mei, 2016 19:33 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
De vleugel is onder de romp gelijmd. Omdat die aan de rechterkant nauwelijks vast zat door de grote spleet, heb ik er een dun strookje plastic ingewormd en gelijmd met extra dunne Tamiya lijm. Dan verder met de motor. De resin behuizing van de klepstoter stangen op zijn plaats gezet. Hoewel de handleiding onderscheid maakt tussen lange en korte stangetjes (PU3 en PU4), is het verschil te verwaarlozen. Na het losmaken gewoon passen en al of niet inkorten was het recept. Ik heb nieuwe uitlaten gemaakt van 2,4 mm buis, uitgeboord tot 2,1 mm en de gaatjes onderaan de cowling opengemaakt. Uiterst recht de originele onderdeeltjes die op de cowling gelijmd hadden moeten worden; een beetje groot en grof. Op de motor zit nu de uitlaatring gelijmd. Het kleine dingetje links is een cilinderuitlaatpijp. Ik twijfel nog of ik die allemaal moet maken; je ziet ze net als je langs de cowling klepjes naar binnen kijkt. De rest van de motor zie je absoluut niet van die kant. Rob |
Auteur: | tsjopper bob [ wo 25 mei, 2016 23:53 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Ook jij worstelt stug verder zie ik. Knap en leuk weer. René |
Auteur: | robh [ do 26 mei, 2016 16:15 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Alle roeren zijn nu losgemaakt. De rolroeren: En het hoogteroer: Een paar lelijke uitglijders met het panel line tooltje. Wordt weer voorzichtig plamuren. Dan de motor. Ik heb toch het hele bovenste deel voorzien van uitlaten. Door de secondelijm was de Humbrol gun metal verf aardig aangetast. Er moest dus weer geschilderd worden. Omdat het het nieuwe tweede prototype wordt, heb ik er een nieuwe uitlaat van gemaakt: Geschilderd met Valejo steel. Ziet er niet slecht uit, vindt ik. Dus ook de twee uitlaatpijpjes meteen maar steel geschilderd, en dan eens kijken op ik de burnt metal kan maken in plaats van geroest. In de cowling gepast ziet het er zo uit. De oliekoeler heb ik ook onder de cowling gelijmd. Rob |
Auteur: | robh [ vr 03 jun, 2016 17:19 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
De cockpit afgeplakt, een blokje op de neus gelijmd met Kristal Klear en stukjes profiel aan de roeren als voorbereiding voor het spuiten van de primer uit de spuitbus. Ik ga het er maar weer eens op wagen. Rob |
Auteur: | robh [ ma 06 jun, 2016 15:29 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Het spul staat in de primer. Eerst blies de spuitbus natuurlijk al het kleine spul weg, maar met wat tape ... De romp en vleugels moeten nog een keer; op een plaats had ik vergeten de plamuur weg te werken en op een aantal plaatsen zijn de joints niet netjes (genoeg). Ook zijn de zijkanten van de romp een beetje mottig. Bij spuiten is het voordeel van de dikkere (kwast)lagen weg, er wordt vrijwel niets gevuld. Rob |
Auteur: | tsjopper bob [ di 07 jun, 2016 12:44 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Dat blokje hout is je hulpmiddel om de romp te kunnen spuiten? René |
Auteur: | Silenoz [ di 07 jun, 2016 12:56 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
toch voor het vasthouden ervan vermoed ik |
Auteur: | robh [ di 07 jun, 2016 13:47 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Citaat: Dat blokje hout is je hulpmiddel om de romp te kunnen spuiten? Inderdaad, in een grote knijper blijft die keurig staan op het draaiplateau. Hij zit aan het model gelijmd met Kristal Klear en dat is zo te vewijderen. Ik zou hem er niet aan willen vasthouden tijdens het spuiten met de spuitbus; daar komt nogal een waaier verf uit. Rob |
Pagina 3 van 10 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |