Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 22 feb, 2020 15:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3748
Woonplaats: Leiderdorp
Wat schilderwerk aan de motor en de vleugel in elkaar geplakt.

photo 373289

De vleugelhelften passen prima, maar er is met geen mogelijkheid te ontkomen aan een paar forse naden tussen romp en vleugels.

photo 373290

Ook was de volgorde van de bouw in de instrukties niet super duidelijk aangegeven: Er moeten twee kleine onderdeeltjes geplaatst worden voor het landingsgestel, en die moeten eigenlijk eerst op de bovenvleugel gelijmd worden voordat boven en onder samengebouwd worden. Maar met was gewriemel moet het wel lukken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de masters voor het Fokker S.IIa ambulance vliegtuig op basis van het Fokker S.II model van 1/72 Omega Models .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2016 13:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3748
Woonplaats: Leiderdorp
Bij het droogpassen van de vleugel op de romp bleek dat de bouwinstructies voor de samenbouw van achterwand en bovenkant van de wielkast fout zijn; het onderdeel met de gebogen kant moet gelijk komen met het rechthoekige onderdeel, en niet versprongen. Als je volgens de instructies bouwt, komt de wielbak onder tegen de cockpitvloer aan en kan de vleugel niet op zijn plaats gezet worden. Dus gesloopt en eerst weer droog gepast.

photo 373437

photo 373436

Daarna vastgelijmd.

photo 373434

Ook nu is het weer passen en bijwerken, want de "lip" moet precies in de onderkant van de romp passen als je de vleugel in de romp schuift, en dat doet ie niet uit zichzelf. Dus de zijkanten bijwerken tot het past. Ook is de verbinding tussen wielkast en vleugel niet erg stevig. Heb ik dus verstevigd met een stukje strip en dikke secondelijm.

photo 373433

Daarna de staartvlakken. Om de verbinding steviger te maken het ik een pennetje van 0,4 mm in de stabilohelften gelijmd. Daarna het pennetje even in de zwarte verf dopen en de plaats van het gat in de romp "stempelen". Gaatjes geboord met een 0,45 mm boortje.

photo 373432

Ik heb de stabilohelften gemerkt, want ondanks alle goede wil komen de pennetjes nooit op exact dezelfde plaats.

photo 373435

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de masters voor het Fokker S.IIa ambulance vliegtuig op basis van het Fokker S.II model van 1/72 Omega Models .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 mei, 2016 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3748
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugel is onder de romp gelijmd. Omdat die aan de rechterkant nauwelijks vast zat door de grote spleet, heb ik er een dun strookje plastic ingewormd en gelijmd met extra dunne Tamiya lijm.

photo 373544

Dan verder met de motor. De resin behuizing van de klepstoter stangen op zijn plaats gezet.

photo 373545

Hoewel de handleiding onderscheid maakt tussen lange en korte stangetjes (PU3 en PU4), is het verschil te verwaarlozen. Na het losmaken gewoon passen en al of niet inkorten was het recept.
Ik heb nieuwe uitlaten gemaakt van 2,4 mm buis, uitgeboord tot 2,1 mm en de gaatjes onderaan de cowling opengemaakt. Uiterst recht de originele onderdeeltjes die op de cowling gelijmd hadden moeten worden; een beetje groot en grof.

photo 373546

Op de motor zit nu de uitlaatring gelijmd. Het kleine dingetje links is een cilinderuitlaatpijp. Ik twijfel nog of ik die allemaal moet maken; je ziet ze net als je langs de cowling klepjes naar binnen kijkt. De rest van de motor zie je absoluut niet van die kant.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de masters voor het Fokker S.IIa ambulance vliegtuig op basis van het Fokker S.II model van 1/72 Omega Models .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 mei, 2016 23:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 16318
Woonplaats: Hurdegaryp
Ook jij worstelt stug verder zie ik. Knap en leuk weer.

René

_________________
O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2016 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3748
Woonplaats: Leiderdorp
Alle roeren zijn nu losgemaakt. De rolroeren:

photo 373637

En het hoogteroer:

photo 373635

Een paar lelijke uitglijders met het panel line tooltje. Wordt weer voorzichtig plamuren.
Dan de motor. Ik heb toch het hele bovenste deel voorzien van uitlaten.

photo 373636

Door de secondelijm was de Humbrol gun metal verf aardig aangetast. Er moest dus weer geschilderd worden. Omdat het het nieuwe tweede prototype wordt, heb ik er een nieuwe uitlaat van gemaakt: Geschilderd met Valejo steel.

photo 373632

Ziet er niet slecht uit, vindt ik. Dus ook de twee uitlaatpijpjes meteen maar steel geschilderd, en dan eens kijken op ik de burnt metal kan maken in plaats van geroest.
In de cowling gepast ziet het er zo uit.

photo 373633

De oliekoeler heb ik ook onder de cowling gelijmd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de masters voor het Fokker S.IIa ambulance vliegtuig op basis van het Fokker S.II model van 1/72 Omega Models .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2016 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3748
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpit afgeplakt, een blokje op de neus gelijmd met Kristal Klear en stukjes profiel aan de roeren als voorbereiding voor het spuiten van de primer uit de spuitbus.

photo 374654

Ik ga het er maar weer eens op wagen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de masters voor het Fokker S.IIa ambulance vliegtuig op basis van het Fokker S.II model van 1/72 Omega Models .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2016 15:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3748
Woonplaats: Leiderdorp
Het spul staat in de primer.

photo 374941

Eerst blies de spuitbus natuurlijk al het kleine spul weg, maar met wat tape ...
De romp en vleugels moeten nog een keer; op een plaats had ik vergeten de plamuur weg te werken en op een aantal plaatsen zijn de joints niet netjes (genoeg). Ook zijn de zijkanten van de romp een beetje mottig. Bij spuiten is het voordeel van de dikkere (kwast)lagen weg, er wordt vrijwel niets gevuld.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de masters voor het Fokker S.IIa ambulance vliegtuig op basis van het Fokker S.II model van 1/72 Omega Models .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2016 12:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 16318
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat blokje hout is je hulpmiddel om de romp te kunnen spuiten?

René

_________________
O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2016 12:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 6791
Woonplaats: Ingelmunster
toch voor het vasthouden ervan vermoed ik

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2016 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3748
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Dat blokje hout is je hulpmiddel om de romp te kunnen spuiten?

Inderdaad, in een grote knijper blijft die keurig staan op het draaiplateau. Hij zit aan het model gelijmd met Kristal Klear en dat is zo te vewijderen. Ik zou hem er niet aan willen vasthouden tijdens het spuiten met de spuitbus; daar komt nogal een waaier verf uit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de masters voor het Fokker S.IIa ambulance vliegtuig op basis van het Fokker S.II model van 1/72 Omega Models .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement