Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Het 2de Koolhoven F.K.58 prototype (Azur 1:72 kit) KLAAR http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=47805 |
Pagina 2 van 10 |
Auteur: | robh [ wo 27 apr, 2016 16:31 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Ik wil de cowl flaps van de F.K.58, die typisch voor de Hispano versie zijn (de Gnome=Rhone versie heeft die niet) open zetten. Daarvoor moeten motor en cowling gewijzigd worden. De ik heb de flaps van de cowling ingezaagd en het schot dat met de resin motor meegoten was verwijderd en de achterste rij cilinders vrijgemaakt. Omdat nu de verbinding van cowling met romp weg is (dat was namelijk het schot), heb ik achterop de motor schijfjes van 8 mm diameter en een totale dikte van 5 mm gelijmd. Dat houdt de motor op voldoende afstand van de romp, en de cowling kan dan aan de motor bevestigd worden. Ook moet de voorkant van de romp nog wat afgerond worden (anders kan er geen koellucht langs). Als de flapjes openstaan, krijg je inkijk op de achterkant van de motor, waar de uitlaatring ligt (plaatjes zijn van Wikipedia en flikr). De ring heb ik gemaakt van 1,5 mm soldeerlood, de kleine uitlaatpijpjes maak ik van 0,8 mm vertind koperdraad. Ik denk dat verdere detaillering niet nodig is. Rob |
Auteur: | robh [ vr 29 apr, 2016 15:54 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Ik heb de voorkant van de romp afgerond en de twee helften van de cowling aan elkaar gelijmd. Daarna heb ik de panel line tussen cowl flaps en cowling een fors aantal malen ingekerfd met een panel line scriber en de flaps een beetje naar buiten gebogen. Motor tijdelijk met Kristal Klear tegen het brandschot gezet en de cowling op de motor gepast. Geeft het goede aanzicht, maar de flapjes bovenaan moeten nog wat verder naar buiten gebogen worden. De inkijk is maar heel beperkt, je kunt maar net de bevestiging van de motor zien. Ik ga dus niet al te veel werk maken van het binnenwerk. Van voren ziet het er ook goed uit. Het is absoluut niet te zien dat de tweede rij cilinders maar half gemodelleerd is. Wel heeft het weghalen van het schot, dat met de motor meegegoten was, geholpen; nu kan je tenminste langs de cilinderkoppen heen kijken. Rob |
Auteur: | robh [ ma 02 mei, 2016 16:45 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Wat cockpit spul voorbereid. Diverse handeltjes op de gewone manier: 0,2 mm draad dopen in de dikke seconde lijm, omgekeerd laten drogen, grijs schilderen, knopje zwart. Ik denk dat ik het instrumentenpaneel donkergrijs ga maken (dus niet zwart, zoals in de handleiding staat), want nu is het contrast met de zwarte klokjes op het doorzichtige dingetje te gering. En drybrushen met licht grijs, natuurlijk. De wit geschilderde plastic ondergrond heb ik wat ingevijld; het onderdeel is rond gebogen, terwijl het instrumentenpaneel uit drie vlakke delen moet bestaan. Ik zie ook dat een velletje geel papier niet de beste achtergrond voor een foto is. Rob |
Auteur: | fvdm [ ma 02 mei, 2016 17:56 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Als je had gezegd dat het een velletje groen papier was had ik het ook geloofd Weet je zeker dat je een goede foto van het instrumentenpaneel hebt? De foto lijkt anders, ook al ligt je ip op zijn kop zo te zien. |
Auteur: | robh [ wo 04 mei, 2016 19:41 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Gisteravond op de IPMS regioavond een testje uitgevoerd op de blauwe verf. De goede kleur ligt tussen de twee vakjes linksonder in. Ik ga dus schilderen met 1,5 Humbrol 89 op 1 Humbrol 96. Rob |
Auteur: | tsjopper bob [ zo 08 mei, 2016 21:43 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Leuk zo'n kleurenstaal, heb ik eens met geel gedaan voor de S-51. Kwam mooi weer van pas voor de Harvard. René |
Auteur: | robh [ zo 15 mei, 2016 16:50 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Eindelijk weer eens wat gedaan aan de F.K.58, nu de VFW 614 van het bordje is. Gas en andere handles, voetenstuur en instrumentenpaneel. moet nog hier en daar bijgewerkt worden. Rob |
Auteur: | robh [ do 19 mei, 2016 17:01 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Ik heb de romphelften op elkaar gelijmd, want de vloer kan vanaf de onderkant in de romp geschoven worden. Daarna het dashboard in de romp gelijmd. Omdat ik eerder bij een ander model een instrumentenpaneel kwijt geraakt ben (het zit nu ergens in de neus klem, en ik kan er niet meer bij), heb ik het aan de achterkant goed gezekerd met stukjes plastic. Intussen is in de strijd een van de voetenstuurpedalen verdwenen. Heb er eentje nagebootst met 0,2 mm metaaldraad. Ook de vloer nog wat breder gemaakt zodat hij beter op de onderste frame buizen rust. Rob |
Auteur: | robh [ vr 20 mei, 2016 15:56 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
Ik heb de cockpit in elkaar gelijmd. De stoel staat op een stukje plastic van 2 mm hoog; direct op de vloer zat ie te laag (en klopt ook niet met de foto's). De stoelriemen moeten nog op de stoel gelijmd worden; had ik misschien beter eerst kunnen doen. Ook heb ik het richtingroer verwijderd. Het staat toch altijd iets beter als dat losgemaakt is. Verder zou het misschien aardig zijn om de ruimte voor de radio open te maken. Die zou er dan zo uit moeten gaan zien. Rob |
Auteur: | robh [ zo 22 mei, 2016 16:34 pm ] |
Berichttitel: | Re: Het tweede Koolhoven F.K.58 prototype - 1:72 kit van Azu |
PE stoelriemen vastgelijmd. Toen ik dat op het stoeltje in de cockpit probeerde, kwam dat prompt weer los. Wel zo makkelijk, op het losse stoeltje was het veel makkelijker. Daarna de stoel met Kristal Klear vastgelijmd. Dat werkt toch makkelijker, als je de boel nog uit moet richten. Rob |
Pagina 2 van 10 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |