Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2016 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Lijkt al iets stoerder met die uitstekende (het is maar net hoe je het leest :mrgreen: ) lopen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst de handgreep bovenin het cockpitdak gelijmd met Kristal Klear. Daarna de canopy er op gezet met houtlijm (dat is beter te schilderen dan Kristal Klear). De naadjes vul ik nog een beetje meer op (ook met houtlijm).

photo 377301

Beschildering zoals het originele Koolhoven model (en de foto's). De lopen van de machinegeweren geverfd met Valejo gun metal. Ik had het eerst met Humbrol gun metal gedaan, maar dat was veel te grof en trok niet mooi glad.

photo 377299

Bij het PE zat nog iets met wieltjes en draadjes wat volgens de handleiding in de wielbak moest komen.

photo 377302

Ik vermoed dat dat eigenlijk thuishoort bij het eerste prototype, waar het onderstel met kabels ingetrokken en uitgelaten werd. Beetje inconsequent, want andere verschillen ontbreken, bijvoorbeeld de andere positie van de motoruitlaten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jul, 2016 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik moet mijn laatste bewering over de PE in de wielbak terugtrekken, want ik heb een foto van de seriemachine gevonden waar dit detail ook op te vinden is.

photo 377503

Zal dus wel iets te maken hebben met de hydrauliek.
Poten onder de F.K.58 gelijmd en de scharen van PE er op gezet.

photo 377501

Die bakken voor de machinegeweren zien er toch wel lomp uit op het AZ model, zeker als je het naast het Broplan model zet.

photo 247165

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 14:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bij het goed bekijken van de foto's van het tweede prototype bleek dat het achterste frame van het schuifdak ongeveer twee keer zo breed was als de andere frames. Dus voorzichtig bijgeschilderd.

photo 377576

Dan het onderstel. Het staartwiel lijkt wat klein, maar dat klopt wel ongeveer.

photo 377573

De bedieningscilinders van het onderstel in de kit zijn gewoon te dik, en bovendien te kort. Bij het echte vliegtuig zaten ze vlak bij de vleugelwortel vast. Dus maar nieuwe cilinders gemaakt van stukjes 1.0 x 0.8 en 0.8 x 0.6 mm buis.

photo 377575

En ander probleem is dit:

photo 377577

Bij de Gnome & Rhone versiewaren de wielkasten achter de vleugel voorrand afgedekt door deurtjes als het landingsgestel uitgeklapt was. Ik heb geen foto's van het tweede prototype waar duidelijke inkijk op de onderkant van de vleugel geboden wordt. De Azur kit is hier niet behulpzaam; toont niets en levert niets. De vraag is dus wat hier wijsheid is. Ik heb verder geen verschil kunnen vinden in het landingsgestel van de Hispano en de G&R versie. De hangende flappen in de wielbak (waarschijnlijk om de klap tegen de romp bij het intrekken te dempen) zijn wel op beide versies te vinden.

De propeller heb ik ook geschilderd.

photo 377574

Ook daar moet weer wat gegokt worden. De twee witte strepen zijn duidelijk op alle foto's te zien. Op een paar foto's is het tipje tamelijk wat lichter grijs dan de rest, terwijl er ook een nuanceverschil is tussen het stukje tussen de beide witte banden en de propeller zelf, die duidelijk zwart is. Ik heb er dus maar rood en blauw van gemaakt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 16:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Wat maak je er weer een werk van, prachtig hoor.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Inderdaad. En met die close-ups, lijkt het wat ruw, maar het is erg klein allemaal, dus erg knap bezig weer.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2016 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
lijkt het wat ruw

Ik ga het hier en daar onder de loep nog wel wat bijwerken :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2016 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Heb de prop hier en daar een beetje bijgewerkt, maar eigenlijk ziet hij er op ware grootte best goed uit.
Dan de cilindertjes aan de wielpoten gelijmd.

photo 377686

Dat ziet er nu tenminste uit als het echte voorbeeld. Verder van 0,2 mm draad de hydraulische leidingen gemaakt. Het lijkt er overigens op, dat de remmen gewoon met Bowden kabels bediend werden. Die werden wel meer gebruikt. Ik zal morgen een foto plaatsen die dat illustreert.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2016 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dit is een mooie foto van het spul wat tegen de voorwand van de wielbak aan zit.

photo 377759

Wat ik dacht dat "wielen" waren, blijken opgerolde Bowden kabels of hydraulische leidingen te zijn.
Dan ben ik begonnen met de decals aan te brengen. Die zijn flieter dun. Op zich goed, natuurlijk, maar ze zitten zo vast op de ondergrond en scheuren gemakkelijk. Opbrengen met veel Set en water dus tot ze goed zitten, want verschuiven of ze weer met water los proberen te krijgen als ze eenmaal vast zitten lukt (heel) slecht. Heeft me een P gekost :roll: . Die heb ik dus als een haas opnieuw getekend en geprint.

photo 377758

Van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog wat F.K.46 decals bij te printen.
Ik heb ook gemerkt dat de aluminium Valejo afwerking zonder vernis er over heen makkelijk beschadigd. Ik had dat niet gedaan voor de decals op het richtingsroer. Dat moet nu gerepareerd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2016 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De rest van het decal verhaal. Er waren inderdaad twee decals over elkaar heen nodig, omdat anders het aluminium er te veel door heen scheen. Ze precies op elkaar te krijgen was nog best moeilijk; ik had beter kunnen wachten tot de eerste goed droog was. De kleur blijkt afhankelijk te zijn van de lichtinval (en de soort licht, want onder kunstlicht ziet het er weer anders uit). Bij scherend invallend licht:

photo 377859

photo 377858

En bij loodrecht invallend licht:

photo 377857

Moet toch reflectie van de onderlaag zijn. Gelukkig zit het ding aan de onderkant, dus dan valt het minder op.

photo 377854

De andere "versierde" onderdelen. De schroef:

photo 377855

En het richtingsroer:

photo 377856

Als dit goed droog is, sealen en het model verder afwerken.

Rob

PS Ik zie net dat een van de klepdingetjes verdwenen is. Nieuwe maken.
En gefikst met een stukje 0.5 mm messing staf.

photo 377885

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op wo 06 jul, 2016 15:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement