Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 8:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Man, wat een werk, mar 't ziet er goed uit... wel een dikke vleugel als je deze vergelijkt met de romp.

Het truckje met de alutape komt op hetzelfde neer ongeveer als met alufolie, maar de hechting zal denk ik wel beter zijn.

Voor full scratch heb ik voorlopig niet de tijd, en misschien ook niet de skills, maar dat laatste weet je pas wanneer je het geprobeerd hebt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat een schitterend project....ik krijg nog net geen :cry: :cry: in mijn ogen, maar wat een vernuftig stuk modelbouw zet jij toch telkens weer neer, net als Rob overigens met zijn 1/72 modellen.

De aluminiumtape die jij gebruikt is dat van de bouwmarkt en hoe dik is het?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 17:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste bouwers,

Bedankt allemaal voor jullie reacties, dat houd de moed erin. :D

Het zelfklevende aluminium tape. Het is inderdaad nuttig spul om te gebruiken bij je modellen. Je kunt er een hoop mee doen.

Voor Kees, niet aan gedacht, maar het lijkt me zeker een bruikbaar idee, om er huidplaten op scheepsrompen mee na te maken. Kan me wel herinneren, dat ik in het echt langs een kade bij de SS. Oranje liep, en het mij opviel, dat de platen overlappend vast geklonken waren. dat schip lag toen bij de Euromast in Rotterdam. Daarna ging het richting sloper naar Spanje, dacht ik.

Het tape zelf, ik had eerst een wat dikke variant, maar dat werkte niet zo lekker bij gebogen delen. Bij toeval heb ik later bij Aldi, in een aanbieding meerdere rolletjes gekocht; 15m lang en 5 cm breed. Dikte, moeilijk te schatten, het staat er niet op, redelijk dun, ik denk ongeveer de dikte van dat aluminium folie bij boter doosjes. wat zal het zijn 0,01 mm ? mijn schuifmaat sloft het niet.. :)
In ieder geval kun je het voor alles en nog wat gebruiken. Ik heb vroeger wel een keuken folie geprobeerd, maar dat lijmen met vernis of wat anders, dat was het toch niet. Dit werkt toch beter, na wat proberen.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2016 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Het is al wel heel vaak gezegd, maar WOW wat enorm knap wat jij hier laat zien.
Handige tip met die tape.
Ik had nog wel een vraagje over die vleugel. Doe jij dat helemaal op t oog of gebruik je nog mallen om de dwarsdoorsnede te controleren?

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2016 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Arjan voor je reactie.

Ja, dat aluminium tape is echt een uitkomst. :wink:

Het in profiel schaven van een vleugel, doe ik meestal op 't oog en ook gevoel, helaas noodgedwongen, want je komt maar zelden dwars- doorsneden bij de maatschetsen tegen. Het is ook weer zo iets, wat je al doende leert.

Dat is ook modelbouw, je kunt nu eenmaal niet alles uitmeten. :D

met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2016 16:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 6

Beste bouwers,

Het heeft weer enige tijd geduurd, maar hier dan een nieuw verslagje van de bescheiden vorderingen. Helaas heb ik de laatste tijd gewoon minder uurtjes om te bouwen wegens andere dringende taken, maar ik doe mijn best.

Dit is dus het hoofdstuk tail- feathers. Voordat ik hier aan begon, heb ik de vleugel alvast een eerste gele verflaag gegeven, het resultaat was niet verkeerd.
Hier en daar nog wat bij te werken, vooral bij de aansluitingen op de romp en cockpit. Dat is gewoon lastig om alles netjes te krijgen.

photo 374633

De staartvlakken. dit was voor mij ook weer een probeersel, om te trachten wat beters te maken. Eerst vijlde ik de vlakken uit een dikke massieve plaat plastic, maar ik wilde de ribben en profiel er beter in hebben.
Het eerste was een soort massieve kern van dun plaat , van 1.5 mm, uitzagen en grofweg in vleugelprofiel te vijlen. De afmetingen heb ik wat kleiner gehouden dan de
buiten maten, want hier om heen, als een soort envelop, komt dan de dunne plaat van 0.5 mm met de ribbels. Volgende stap was het lijmen van dunne stripjes als ribben op het binnenste plaat te lijmen.

photo 374634

Toen kon ik alles op elkaar lijmen. Wel uitkijken geblazen hier, niet te veel lijm gebruiken, anders vallen er deuken in dat dunne plaat. Ik heb dan ook de randen één voor één vastgelijmd. Telkens geklemd tussen twee latjes, zodat de randen netjes recht bleven. Dat lukt weleens niet helemaal, en dan moet er weer opnieuw met de lijmtube gewerkt worden.

photo 374635
photo 374636

De plaatjes maken het wel duidelijker wat ik heb beschreven.

Alles heb ik eerst goed laten drogen, dan is het netjes afwerken. Eerst heb ik de buitenmaten pas gevijld en vervolgens met wat plamuur de nog resterende naadjes en oneffenheden behandeld.
Na het schuurwerk konden de beide staartvlakken aan de romp gelijmd worden. Hierbij heb ik de bekende pen-gat verbinding toegepast. Hierbij krijg je bij het boren van de gaatjes, natuurlijk komt alles nooit precies gelijk uit, zodoende heb ik de gaatjes wat groter gehouden, zodat er bij het vast lijmen, wat geschoven kan worden.

photo 374637
photo 374638

Het begint al een beetje op een Atlantic te lijken.

Nu het vervolg.
Ik ga eerst maar eens wat aan motorbouw doen. 3 Wright's torren bouwen. Daar ben ik wel een tijdje zoet mee. :)

Tot het volgende verslag maar weer.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2016 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een mega-dikke vleugel, maar wel gaaf om te zien. Succes met de motoren.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2016 11:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt René, :)

Ja, de vleugel is wel erg dik, toch klopt alles wel volgens de bouwtekeningen, hij is zelfs een millimeter te dun :idea: Op foto's valt het niet zo op, maar als goed kijkt, zie het wel.
Het was ook niet zonder reden, in die tijd was snelheid minder belangrijk dan laadvermogen en vliegeigenschappen. Zo'n dikke vleugel geeft veel lift en lage landingssnelheid. Zover reikt mijn aerodynamische kennis ... :D

Wat ik ook heel mooi vind, is, de hoe zo'n enorme lap vleugel uit hout is opgebouwd. Vakwerk !

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jun, 2016 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
JohnH schreef:
Wat ik ook heel mooi vind, is, de hoe zo'n enorme lap vleugel uit hout is opgebouwd. Vakwerk !


Letterlijk en figuurlijk denk ik.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2016 20:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr.7

Beste mensen,

Een bescheiden bouwverslag(je). Het gaat een beetje langzaam, maar ik heb toch wat kunnen doen in de afgelopen dagen.

Drie motoren gebouwd , dat was aardig wat werk, 27 cylinders uit 2 delen, klepstangen carters etc. Veel prutswerk, maar ik ben wel tevreden over het resultaat tot nu toe.
photo 376509
photo 376510
Dit was de eerste fase.

photo 376511
photo 376512

De motorgondels in wording en de motoren hebben hun definitieve kleurtje gekregen.
De middelste motor kon nu op de neus gelijmd worden.

De uitlaten komen er later nog op, eerst moet ik de motorgondels klaar hebben. Daar ben ik nu mee bezig, het voorste, rechte deel, is een stuk van een grote droptank gezaagd, voor het puntige gedeelte vond ik het makkelijkste om een stukje hout in vorm te schaven en vijlen. Later wordt het geheel dan weer met aluminium folie bekleed.

Als dat allemaal klaar is, moet ik de hele strut constructie maken, waarmee de motorgondels aan de vleugel hangen. Hier gaat dan gelijk de hoofdstrut voor het onderstel mee.

Dat wordt de volgende stap. Het was deze keer niet veel wat ik kon laten zien, maar we bouwen langzaam verder. Het gaat tenslotte om het eindresultaat. :wink:

Tot zover,
Met vr.gr.
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op vr 24 jun, 2016 23:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement