Bouwverslag Nr. 6
Beste bouwers,
Het heeft weer enige tijd geduurd, maar hier dan een nieuw verslagje van de bescheiden vorderingen. Helaas heb ik de laatste tijd gewoon minder uurtjes om te bouwen wegens andere dringende taken, maar ik doe mijn best.
Dit is dus het hoofdstuk tail- feathers. Voordat ik hier aan begon, heb ik de vleugel alvast een eerste gele verflaag gegeven, het resultaat was niet verkeerd.
Hier en daar nog wat bij te werken, vooral bij de aansluitingen op de romp en cockpit. Dat is gewoon lastig om alles netjes te krijgen.
De staartvlakken. dit was voor mij ook weer een probeersel, om te trachten wat beters te maken. Eerst vijlde ik de vlakken uit een dikke massieve plaat plastic, maar ik wilde de ribben en profiel er beter in hebben.
Het eerste was een soort massieve kern van dun plaat , van 1.5 mm, uitzagen en grofweg in vleugelprofiel te vijlen. De afmetingen heb ik wat kleiner gehouden dan de
buiten maten, want hier om heen, als een soort envelop, komt dan de dunne plaat van 0.5 mm met de ribbels. Volgende stap was het lijmen van dunne stripjes als ribben op het binnenste plaat te lijmen.
Toen kon ik alles op elkaar lijmen. Wel uitkijken geblazen hier, niet te veel lijm gebruiken, anders vallen er deuken in dat dunne plaat. Ik heb dan ook de randen één voor één vastgelijmd. Telkens geklemd tussen twee latjes, zodat de randen netjes recht bleven. Dat lukt weleens niet helemaal, en dan moet er weer opnieuw met de lijmtube gewerkt worden.
De plaatjes maken het wel duidelijker wat ik heb beschreven.
Alles heb ik eerst goed laten drogen, dan is het netjes afwerken. Eerst heb ik de buitenmaten pas gevijld en vervolgens met wat plamuur de nog resterende naadjes en oneffenheden behandeld.
Na het schuurwerk konden de beide staartvlakken aan de romp gelijmd worden. Hierbij heb ik de bekende pen-gat verbinding toegepast. Hierbij krijg je bij het boren van de gaatjes, natuurlijk komt alles nooit precies gelijk uit, zodoende heb ik de gaatjes wat groter gehouden, zodat er bij het vast lijmen, wat geschoven kan worden.
Het begint al een beetje op een Atlantic te lijken.
Nu het vervolg.
Ik ga eerst maar eens wat aan motorbouw doen. 3 Wright's torren bouwen. Daar ben ik wel een tijdje zoet mee.
Tot het volgende verslag maar weer.
Met vr.gr.
JohnH