Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr. 10

Beste bouwers,

Een nieuw verslagje over de laatste vorderingen. Het grote werk is inmiddels wel klaar. Wat rest zijn de vele kleinere onderdelen.

Sinds het vorige verslag ben ik druk in de weer geweest op de propellers te maken. Toen ik dacht dat ze klaar waren, had ik me toch weer even verkeken op de lengte van de bladen. Te groot : dat kwam omdat ik rekening had gehouden met de middennaaf en ik hou er niet van alles te krap te bemeten. Vandaar, dus maar weer even bij(af)vijlen van de tips en de maten klopten weer.

photo 380016

Wat verder, spatboarden boven de wielen, niet zo moeilijk, alleen de bevestiging aan de wielpoten was wat lastig, je hebt maar een klein lijmvlakje. Dat maar opgelost met secondenlijm. En vooral er niet per abuis tegen stoten.
Op dit punt aangekomen, kon alvast wat doen aan de roerkabels. Volgens Fokker- traditie zat alles aan de buitenkant van de romp. Bij vorige modellen heb ik al wat uitgedokterd om de kabels netjes evenwijdig te laten lopen, hele kleine stripjes met gaatjes van 0,5 mm aan de romp gelijmd. Na het schilderwerk, gaan hier de kabels
doorheen. Voor de bediening van de kabels zitten bij de cockpit grote hevels waar de kabels aan vastzitten.
Bij het turen op de foto's zag ik, dat ook de kabels voor de rolroeren uit de vleugel naar de romp lopen. Het ziet er een beetje eigenaardig uit, één kabel komt uit de vleugel voorrand en gaat over in twee delen en vervolgens weer in één kabel. Zo te zien, lijken er twee veren (spanners) tussen te zitten, waarschijnlijk om de kabels op spanning te houden ?

Ook heb ik inmiddels de staarslof gedeeltelijk aangebracht. Van onderen komt nog het eigenlijke metalen slof gedeelte. Dat laat ik er nu even af, want dat breekt toch vaak af, tijdens de bouw.

Ik wilde nu ook de rode strepen op het richtingsroer gaan aanbrengen, daar kan ik nu nog makkelijk bij, zonder kabels etc. Helaas, ik kreeg het maar niet goed strak, rechte lijntjes schilderen uit de hand, lukt meestal redelijk, maar zoveel strewpen boven elkaar is haast niet te doen. Als het niet mooi strak evenwijdig loopt valt dat hier enorm op. Maar gelukkig hebben we nog de printer en decal papier, dus wat uitgetekend en uitgeprint. De blauwe verticale balk, kan ik van een stukje rest decal maken. Ook weer opgelost. :wink:

Ja, het verdere schilderwerk. Ik heb besloten eerst maar de romp verder af te maken. Ik kan het model goed vasthouden aan de vleugel. Die wordt ook als laatste afgewerkt. Het eerste onderlaagje acryl olive- drab zit er op. Hierover gaat dan een laagje Humbrol Matt 116. Ik heb al gezocht naar grote roundels, die heb ik helaas niet, dat wordt weer zelf wat printen, dat gaat nu redelijk makkelijk, nu ik alle eigenaardigheden van de printer redelijk onder de knie heb.

Bij mij gaat ook het nodige mis. Ik raakte per abuis het randje van de cockpitglas aan de voorkant tijdens het vijlen. Dat sprong los, eigenlijk was dat niet zo erg, het was toch niet helemaal naar mijn zin, maar gelijk een nieuw stukje gemaakt en dat er weer op gelijmd. Dat ziet er tenminste een stuk beter uit. Alleen nog wat nieuwe lijntjes schilderen.
Ook moet ik nog een "vlekje"wegwerken op het hoogte roer. Het dunne plasticplaat was een beetje aan het opbollen bij de scharniernaad. Dat hoort er ook bij.

Als laatste nog wat overzichts- fotootjes, hoe het spul er nu bij staat.

photo 380017
photo 380018
photo 380019
photo 380020
photo 380021
photo 380022

Tot zover, tijd voor de laatste loodjes, schat ik zo in. Tot het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een imposante kist om zo te zien, leuke foto's zo een beetje van onderen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2016 9:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk, en een imposante bouw. Schitterende bouw om te volgen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2016 10:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Beste mensen,

Allemaal bedankt voor de reacties,

Ik ben altijd blij, dat ik er ook anderen bouwers er plezier aan beleven. Ik vind het ook een behoorlijk imposante kist, zo met die aparte cockpitbeglazing. Ook bij de Fokker F-10A, die ik al enige jaren geleden gebouwd heb, krijg je dat effekt.

En ik probeer ook wat te experimenteren met het met het maken van de foto's. Wat andere hoeken uitproberen en dan wil dat wel eens leuke plaatjes opleveren.

Mt vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2016 19:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 dec, 2013 15:49 pm
Berichten: 529
Wat een mooi imposant toestel. ik heb de bouw met interesse gevolgd.
Gr Jan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2016 20:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bedankt Jan,

Er moet nog het nodige aan gebeuren, dus er komen nog volgende bouwverslagen. Ik ben nu aan het worstelen om die lastige rode strepen netjes op het roer te krijgen.

Blijf alles maar volgen.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 12:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
John, ik heb jouw verslag met veel bewondering gevolgt.
Erg mooi wat jij hier weer neerzet.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 18:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr.11

Beste mensen,

Nog allemaal bedankt voor de leuke reacties. :)

Weer wat lastige stappen ondernomen en na veel priegelen kon ik toch wat voortgang melden.
Na het vorige verslag ben ik druk bezig geweest de strepen op het richtingsroer te krijgen. Dat is altijd een crime, eerst alles wit geschilderd en toen de rode streepjes afgetekend , met de hand schilderen...zucht...dat werd dus niets. Juist omdat het er zo veel zijn, krijg je nooit alles keurig gelijk. Dan maar een andere oplossing, eerst het rood weggepoetst, ik had dat al voorzichtigheidshalve in acryl gedaan, dat was redelijk eenvoudig te verwijderen.
Vervolgens op het Net gezocht naar wat tekeningen van beschilderingen uit de oude tijden. Toen ik wat bruikbaars had gevonden, heb ik dat als basis voor een decal genomen.
Na wat passen en meten kreeg ik dat netjes op het richtingsroer en met wat bijwerken zag het er allemaal veel beter uit, dan ik ooit met de hand kan schilderen.
photo 381009

photo 381011

Op na de volgende stap. De rest van de decals. In de restantendoos vond ik geen bruikbare overblijfsels, allemaal te klein, dus maar weer zoeken op het net naar
bruikbare voorbeelden. Links en rechts de nodige dingen gevonden, zelfs het logo van Bolling Field, dat moet er toch wel op.

Wel liep ik tegen één probleem op, het registratienummer. Ik had alleen maar zwart- wit foto's van een toestel wat recht voor de camera vloog, dat toch maar gebruikt aan gebrek aan beter. Alleen was het voorbeeld erg klein, via Paint heb ik het eerst flink vergroot en toen blokje voor blokje het zwart vervangen door groen. Het was weer een beetje gokken, maar gelukkig kwam ik met de kleur aardig in de buurt.
En ja, het printen op decal papier, zo groot mogelijk geprint, zonder dat het wazig werd.

Na wat misprintjes had ik de plaatjes compleet. Het resultaat van een middag druk bezig zijn:

photo 381010

Zo kon ik eindelijk verder met het model, eerst de romp in de matt vernis van Acion gezet, het is niet helemaal matt, precies goed. Een goede basis voor de decals.
Het spannende moment, de decals aanbrengen, een beetje lastig met deze film van Testors, ze willen wel eens een beetje omkrullen. Maar met Microsol ging het goed.
Als slot nog een keer Matt vernis erover, en zie het resultaat.

photo 381012
photo 381013
photo 381014

Hoe gaat het nu verder, eerst wil ik de romp helemaal afmaken, dus tijd voor wat houtje- touwtje werk, oftewel de roerkabels aanbrengen. Dan resten wat kleine details.
Dat komt wel in het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi werk, John :brouw:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2016 19:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Respect!!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement