Bouwverslag Nr. 9
Beste brouwers,
Weer een verslag van de laatste bezigheden.
Alles begint nu wel zo z'n vorm te krijgen.
Nadat ik als laatste grote stap, de motor-gondels onder de vleugel had gehangen, kon de bevestiging verder afgebouwd worden. Ik kwam tot de ontdekking, dat de strts op een andere manier waren aangebracht dan (wat je zou verwachten) bij een F.VIIb/3m. Maar met de tekeningen en foto's ben ik er wel uitgekomen. Voor de struts heb ik getrokken plastic gebruikt. Ik wilde eerst aluminium tube gebruiken, maar mijn dunste maatje was toch te dik.
Nadat de motorgondels stevig vastzaten, kon ik verder met het onderstel. Nieuwe wielen uit, twee lagen op elkaar gelijmde plasticplaat, gedraaid. Gewoon met de dremmel en een hobby mesje.
Nog een lastig werkje, de uitlaten maken. Dit heb ik wel meer aan de hand gehad, het beste voor mij, is een dikke gietboom ovaal te vijlen en boven een kaarsvlammetje
rond te buigen om een stukje buis van de juiste diameter. Het lukt niet altijd in één keer, dus ik maar er altijd een paar extra. Voor de middenmotor moest er bovendien nog een stuk uitlaatpijp onder de neus gemaakt worden.
Hier de stand van zaken toen:
Tussendoor had ik al wat Olive- drab ( Humbrol Mat 116) op de motorgondels en de neus aangebracht, door die uitlaten kan je er ander moeilijk weer bij. In eerste instantie had een soort grondverf van olive green in Acryl verf aangebracht, dat dekt redelijk slecht, maar is een goede ondergrond voor de Humbrol verf.
Ook heb ik gelijk de cockpit raampjes geschilderd, zodat het geheel nu beter "uit de verf"komt.
Tijd om verder wat ander schilderwerk te verrichten. De uitlaten in metalgun ( Humbrol 16) geschilderd. Verder op de banden in een mengsel van zwart met wat lichtgrijs aangebracht. Ook heb ik nog verder de afdekplaten van de benzine tanks boven op de vleugel afgemaakt. Hierop moesten nog wat loopstrips aangebracht worden. Volgens mij, zijn dat in het echt gewone houten latjes, ik heb hiervoor gewoon koper electriciteitsdraad met seconden-lijm gebruikt. Wel een gepiel om alles min of meer netjes recht te lijmen.
Ook de staartvlakken heb een geel kleurtje gegeven. Op foto's is ook te zien, dat alle staartvlakken geel waren, in tegenstelling tot andere beschrijvingen, die alleen het verticale staartvlak, als geel beschrijven.
Ik laat een deel van de romp zo lang mogelijk nog kaal, door het vele beetpakken wordt die matverf er ook niet beter op. Ik ben wel van plan, om het matte van de verf
met wat acryl zijdeglans over te schilderen, dat ziet er beter uit, zoals op de foto's ook te zien is.
Zo ver zijn we nu:
Het begint te komen,
Om beter tijdsbeeld te tonen heb ik er nog een Boeing P-12E bij gezet. Het is een stokoud model van Aurora, 1/48, geheel verbouwd van een F4B-4. Ondanks alle verbeteringen, zitten er de nodige fouten aan. Maar soit, het is een kleurrijk geheel.
Tijd gekomen om al het kleine spul op de kist aan te brengen. Tot het volgende verslag.
Met vr.gr.
JohnH