Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 8:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2016 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik neem aan dat dat deel met die blauwe buizen de achterzijde van de motor is.

Pfff, wat een werk(je) zeg, top gedaan hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2016 23:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Dat klopt René,

ik gebruik hiervoor electriciteitsdraad van 1 mm, werkt makkelijk door de koper kern. Links achter komen nog de uitlaatpijpjes. Die maak ik denk ik, met hetzelfde materiaal. Dat wordt weer aardig wat prutswerk, weet ik uit ervaring. We zullen wel zien hoe dat gaat bij dit model.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2016 13:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
het bouwt niet snel zo'n motor, maar het ziet er wel goed uit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 13:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 8

Beste mensen,

Ik ben weer wat verder gekomen met de bouw. Ik was bezig met de motorgondels. Nadat ik ze in model had gevijld en geschuurd, kon ik ze in een laagje grondverf zetten. Hierna heb ik ze bekleed met een laagje aluminium folie. Dit geeft na beschilderen een beetje het effekt van plaatwerk.
Tussendoor heb ik ook de stukjes plaat boven op de vleugel vervangen, door wat dunnere exemplaren. Dit zijn de bekledingsplaten van de brandstoftanks. Ze waren toch een beetje aan de dikke kant en tevens zat er bij één een dukje van de lijm in.

photo 377271

Het volgende werkje is altijd tricky, gaatjes boren in de gondel, om de lange wielpoot annex strut op de goede plaats te krijgen.Deze zit uit het midden van de gondel en ook hierbij moet goed gemeten worden waar het gaatje in de vleugel moet komen, zodat alles aan beide kanten gelijk en recht zicht.

photo 377272
photo 377273

Na wat passen en meten,( ik had slechts één gaatje verkeerd geboord in de vleugel) , dus dat viel mee . :wink: moest ik eerst de stroomlijn stukjes van de wielpoten maken, dit zijn een soort stroomlijn fairings om de rubberstrengen, die vormen dus de vering. Lastig om het allemaal te beschrijven, maar de plaatjes maken het wel duidelijk.

Hierbij komt ook alles tegelijk , ivm de hoogte van de wielassen, wat weer samen gaat met de grote van het wiel. Een aardige puzzel altijd, maar gelukkig heb ik dat al
eerder aan de hand gehad.
Als dwarsverbindingen an de wielpoten, heb ik stangetjes van grote paperclips gebruikt, vastgelijmd met secondenlijm. Na lang turen op de foto's, bleek dat bij deze kist er geen stroomlijnbekleding aangebracht was om de wielpoten. Gewoon ronde buis dus.

Om een indruk te krijgen of alles nu goed zat, heb ik even een paar noodwieltjes met de juiste diameter aan de assen provisorisch gehangen, zodoende kon ik zien of de hoogte goed was. De orginele wielen moet ik namelijk nog maken.

Hier het resultaat.

photo 377274
photo 377275

photo 377276
photo 377277

Tot nu toe, ziet alles er redelijk goed uit, vergeleken met de foto's. :D De grote lijn is nu wel klaar. NU volgen er nog heel veel details wielen, allerlei kleine frutsels, propellers en natuurlijk, de uiteindelijke beschildering. Nog genoeg te doen.

Tot het volgende verslag.

Mer vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wederom knap scratchwerk John. En dat met maar één keer verkeerd boren! Hoe maak je dat nu weer ongedaan? Gewoon wat putty?

Wat ik me nu verder afvraag is hoe je werkt aan zo'n model? Heb je het met één vast en met de andere boor je of breng je onderdelen aan? Ik kan me voorstellen dat je dan heel snel wat afbreekt door het te stevig vast te houden. Mijn scratch-onderdeeltjs zijn dar meestal niet sterk genoeg voor.

Succes met de verdere werkzaamheden!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2016 19:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Fokker -Fan,

Bedankt voor je reactie. :)

Zo'n verkeerd gaatje is niet zo een probleem, ik stop het dicht met een stukje getrokken plastic gietboom en eventueel daarna inderdaad een beetje putty.

Ja, hoe werk ik, goeie vraag hoor.. :lol: Om te beginnen heb ik mijn model altijd op een stevige pot staan, in dit geval een grote vitaminen -pot (leeg, :wink: )
Je pakt zo'n model honderd keer op. Bij deze Fokker heb je goede grip aan die grote lap vleugel, eigenlijk een stuk massief hout, wat muurvast vast zit op de romp. Ik heb eens geprobeerd bij een andere Fokker de vleugel te vervangen, mooi niet, ik kon alles los zagen, alleen het middenstuk op de romp moest ik laten zitten.

Je hebt vaak nog twee extra handen nodig, maar de praktijk is veel met één hand doen, het is vaak priegelen en hoe vaak de onderdeeltjes vallen...zucht. Ik maak ook wel gebruik van boetseerklei om iets even vast te zetten en zo op zijn plaats te houden en natuurlijk een stel grote stevige pincetten, die zijn ook onmisbaar.
Als voorbeeld, bij dit model moet ik allerlei struts tussen de motorgondel en de vleugel lijmen. Eerst heb ik afgetekend, waar de gaatjes moeten komen, dan vervolgens de steuntjes zelf op maat maken, en dan in twee gangen vastlijmen. Zo voorkom je lelijke lijm plekjes, waar het niet moet zitten.

Tenslotte, de hele kleine onderdelen, zoals staartsloffen, piefjes op de vleugel, antennedraden etc. die gaan er het laatste op.

Ik hoop dat je er wat aan had.. :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2016 12:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr. 9

Beste brouwers,

Weer een verslag van de laatste bezigheden.
Alles begint nu wel zo z'n vorm te krijgen.
Nadat ik als laatste grote stap, de motor-gondels onder de vleugel had gehangen, kon de bevestiging verder afgebouwd worden. Ik kwam tot de ontdekking, dat de strts op een andere manier waren aangebracht dan (wat je zou verwachten) bij een F.VIIb/3m. Maar met de tekeningen en foto's ben ik er wel uitgekomen. Voor de struts heb ik getrokken plastic gebruikt. Ik wilde eerst aluminium tube gebruiken, maar mijn dunste maatje was toch te dik.

Nadat de motorgondels stevig vastzaten, kon ik verder met het onderstel. Nieuwe wielen uit, twee lagen op elkaar gelijmde plasticplaat, gedraaid. Gewoon met de dremmel en een hobby mesje.
Nog een lastig werkje, de uitlaten maken. Dit heb ik wel meer aan de hand gehad, het beste voor mij, is een dikke gietboom ovaal te vijlen en boven een kaarsvlammetje
rond te buigen om een stukje buis van de juiste diameter. Het lukt niet altijd in één keer, dus ik maar er altijd een paar extra. Voor de middenmotor moest er bovendien nog een stuk uitlaatpijp onder de neus gemaakt worden.

Hier de stand van zaken toen:

photo 378970
photo 378971
photo 378972

Tussendoor had ik al wat Olive- drab ( Humbrol Mat 116) op de motorgondels en de neus aangebracht, door die uitlaten kan je er ander moeilijk weer bij. In eerste instantie had een soort grondverf van olive green in Acryl verf aangebracht, dat dekt redelijk slecht, maar is een goede ondergrond voor de Humbrol verf.
Ook heb ik gelijk de cockpit raampjes geschilderd, zodat het geheel nu beter "uit de verf"komt.

Tijd om verder wat ander schilderwerk te verrichten. De uitlaten in metalgun ( Humbrol 16) geschilderd. Verder op de banden in een mengsel van zwart met wat lichtgrijs aangebracht. Ook heb ik nog verder de afdekplaten van de benzine tanks boven op de vleugel afgemaakt. Hierop moesten nog wat loopstrips aangebracht worden. Volgens mij, zijn dat in het echt gewone houten latjes, ik heb hiervoor gewoon koper electriciteitsdraad met seconden-lijm gebruikt. Wel een gepiel om alles min of meer netjes recht te lijmen.
Ook de staartvlakken heb een geel kleurtje gegeven. Op foto's is ook te zien, dat alle staartvlakken geel waren, in tegenstelling tot andere beschrijvingen, die alleen het verticale staartvlak, als geel beschrijven.
Ik laat een deel van de romp zo lang mogelijk nog kaal, door het vele beetpakken wordt die matverf er ook niet beter op. Ik ben wel van plan, om het matte van de verf
met wat acryl zijdeglans over te schilderen, dat ziet er beter uit, zoals op de foto's ook te zien is.
Zo ver zijn we nu:

photo 378973

photo 378974

Het begint te komen,
Om beter tijdsbeeld te tonen heb ik er nog een Boeing P-12E bij gezet. Het is een stokoud model van Aurora, 1/48, geheel verbouwd van een F4B-4. Ondanks alle verbeteringen, zitten er de nodige fouten aan. Maar soit, het is een kleurrijk geheel.

photo 378975
photo 378976

Tijd gekomen om al het kleine spul op de kist aan te brengen. Tot het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2016 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie progressie John. Ik heb het eerder gezegd, maar blijf het een apart gezicht vinden die dikke vleugel, maar dat is nodig vanwege lift bij lage(re) snelheden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2016 10:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi gedaan, die uitlaten alleen al zijn een kunststukje, laat staan de rest van je scratchbouw...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2016 12:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bedankt voor jullie reacties ! :D

Het zijn inderdaad wat aparte kisten, daarom bouw ik ze zo graag. :wink:

Die dikke vleugels zag je wel meer, b.v. die Engelse passagiers vliegtuigen van voor de oorlog waren vaak ook aan de forse kant. Kijk ook maar eens naar de Short vliegboten.
De uitlaten waren een hele klus om te maken, ik ben blij, dat ze er nu redelijk goed op zitten.

Zo te zien, heb ik nog 2 lastige klussen; de propellers maken , drie stuks en de decals, dus ik hoef me niet te vervelen :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement