Bouwverslag Nr.4
Beste bouwers,
Het gaat allemaal niet zo snel , maar wel gestaag.
Ik was gebleven bij het afwerken van de cockpit beglazing. Om alle naadjes enz. was te camoufleren en het geheel er wat strakker te laten uitzien, gebruik ik meestal mijn onvolprezen zelfklevende aluminium tape, dat spul is eigenlijk onmisbaar, je kunt het overal voor gebruiken.
Ook heb ik gelijk de beplating van het voorste rompdeel ermee aangebracht.
Tijd voor een nieuw (voor mij dan) om een richtingsroer uit dun plaat materiaal te maken. Meestal gebruik ik dik plastic wat dan in profiel gevijld word. Maar ik wilde
toch eens proberen, de ribben onder de linnenbekleding beter te laten uitkomen, zoals ik dat ook al bij vleugels gedaan heb.
Ik heb eerst een soort van binnenplaat op maat gevijld en daarom dunne strookjes gelijmd, die de ribben moeten voorstellen. Daaroverheen komt dan het dunne plaat, waarin ik van te voren wat ribben ingekerfd heb.
Het was bijna goed, helaas een beetje aan de dikke kant, maar voor het richtingsroer geen probleem. De volgende keer zal ik wat dunnere binnenkant moeten gebruiken, en ook een klein beetje kleiner qua omtrek, dat ga uitproberen bij de horizontale staartvlakken.
Hierna kon het roer op de romp gelijmd worden. Ik werk altijd in deze volgorde, wat nu heb ik een goed referentie punt voor de vleugel, zodat deze later goed recht op de romp komt.
Om alles nog eens goed te controleren heb ik de raamlijsten in de grijze verf gezet, dan kun je beter zien of alles netjes recht zit.
En toen het hoofdstuk vleugel. Ik had alvast een soort malletje van de vleugel gemaakt en kon dat zo aftekenen op het houten plankje. De vleugel meet topch nog zo'n 48 cm.
Met de decoupeerzaag alles uitgezaagd en ter controle even op de romp geplaatst.
Sorry voor het slechte licht, 'het was weer net zo'n bewolkte dag met weinig zon.
De volgende fase wat het uittekenen van alle lijntjes om het profiel in de vleugel te krijgen. Dat is altijd goed nadenken wat je doet. Ik heb daar al eens over geschreven
bij een vorig verslag, er zit een soort verdraaiing in het profiel, waa je rekening mee moet houden, anders kom je aan de achterrand materiaal te kort. Nou is dit niet mijn eerste vleugel, dus het zal allemaal wel lukken. Ik kwam er trouwens achter, na het bekijken van de foto's, dat de bovenkant van de vleugels iets naar beneden lopen, valt eigenlijk niet op, maar toch.
Na de eerste schaafronde, zag het er zo uit.
Nadat alle V-stellingen, onder en boven, er goed in zaten, kon ik beginnen om het daadwerkelijke profiel aan de bovenkant erin te schaven. Hierbij blijkt dan pas of de eerdere bewerkingen goed zijn gedaan, maar dat pakte gelukkig goed uit.
Nou en dan houd je dit over:
De vleugel is nu in grote lijn op maat, wat volgt, is de verdere afwerking. Vooral de vleugeltips moeten nog helemaal in de vorm komen. In ieder geval begint het ergens op te lijken.
Tot het volgende verslag maar.
Met vr.gr.
JohnH