Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2016 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gave update John wat je hier laat zien.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2016 16:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr.4

Beste bouwers,

Het gaat allemaal niet zo snel , maar wel gestaag. :wink:
Ik was gebleven bij het afwerken van de cockpit beglazing. Om alle naadjes enz. was te camoufleren en het geheel er wat strakker te laten uitzien, gebruik ik meestal mijn onvolprezen zelfklevende aluminium tape, dat spul is eigenlijk onmisbaar, je kunt het overal voor gebruiken.
Ook heb ik gelijk de beplating van het voorste rompdeel ermee aangebracht.

photo 371128
photo 371129

Tijd voor een nieuw (voor mij dan) om een richtingsroer uit dun plaat materiaal te maken. Meestal gebruik ik dik plastic wat dan in profiel gevijld word. Maar ik wilde
toch eens proberen, de ribben onder de linnenbekleding beter te laten uitkomen, zoals ik dat ook al bij vleugels gedaan heb.
Ik heb eerst een soort van binnenplaat op maat gevijld en daarom dunne strookjes gelijmd, die de ribben moeten voorstellen. Daaroverheen komt dan het dunne plaat, waarin ik van te voren wat ribben ingekerfd heb.

photo 371127

Het was bijna goed, helaas een beetje aan de dikke kant, maar voor het richtingsroer geen probleem. De volgende keer zal ik wat dunnere binnenkant moeten gebruiken, en ook een klein beetje kleiner qua omtrek, dat ga uitproberen bij de horizontale staartvlakken.
Hierna kon het roer op de romp gelijmd worden. Ik werk altijd in deze volgorde, wat nu heb ik een goed referentie punt voor de vleugel, zodat deze later goed recht op de romp komt.

photo 371130
photo 371132
photo 371133

Om alles nog eens goed te controleren heb ik de raamlijsten in de grijze verf gezet, dan kun je beter zien of alles netjes recht zit.

En toen het hoofdstuk vleugel. Ik had alvast een soort malletje van de vleugel gemaakt en kon dat zo aftekenen op het houten plankje. De vleugel meet topch nog zo'n 48 cm.
photo 371131

Met de decoupeerzaag alles uitgezaagd en ter controle even op de romp geplaatst.

photo 371134
photo 371135

Sorry voor het slechte licht, 'het was weer net zo'n bewolkte dag met weinig zon.

De volgende fase wat het uittekenen van alle lijntjes om het profiel in de vleugel te krijgen. Dat is altijd goed nadenken wat je doet. Ik heb daar al eens over geschreven
bij een vorig verslag, er zit een soort verdraaiing in het profiel, waa je rekening mee moet houden, anders kom je aan de achterrand materiaal te kort. Nou is dit niet mijn eerste vleugel, dus het zal allemaal wel lukken. Ik kwam er trouwens achter, na het bekijken van de foto's, dat de bovenkant van de vleugels iets naar beneden lopen, valt eigenlijk niet op, maar toch.

Na de eerste schaafronde, zag het er zo uit.

photo 371136

Nadat alle V-stellingen, onder en boven, er goed in zaten, kon ik beginnen om het daadwerkelijke profiel aan de bovenkant erin te schaven. Hierbij blijkt dan pas of de eerdere bewerkingen goed zijn gedaan, maar dat pakte gelukkig goed uit.

photo 371137
photo 371138
photo 371139

Nou en dan houd je dit over: :lol:

photo 371140

De vleugel is nu in grote lijn op maat, wat volgt, is de verdere afwerking. Vooral de vleugeltips moeten nog helemaal in de vorm komen. In ieder geval begint het ergens op te lijken.

Tot het volgende verslag maar.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2016 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 dec, 2013 15:49 pm
Berichten: 529
En ik maar denken dat ik aan modelbouwen ben. Dit is modelbouw op zijn best. Mooi om te volgen hoe je zaken aanpakt.
Gr Jan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2016 10:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Knap werk hoor. Dat schaven moet je volgens mij veel oefenen om onder de knie te krijgen. De cockpitbeglazing is ook erg goed gelukt. Voor de ribben op je richtingsroer heb ik wel eens gezien dat iemand simpelweg wat strookjes tape plakte. Na het schilderen/spuiten zag dit er zeer goed uit ondanks de scherpere randjes.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2016 13:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Ferry en Jan,

Bedankt voor jullie reacties.

Zo'n vleugel schaven is inderdaad iets, wat je niet zo maar even doet. Maar zoals vaak, je moet er gewoon aan beginnen en zo krijg je het vanzelf wel in de vingers. :D

Bij mij ging het de eerste keer ook niet helemaal goed, maar ach, als je maar ziet, wat je fout doet, dan lukt het de volgende keer wel. Zo ben ik door die fouten er achter gekomen, wat het begrip "wash -out " betekent, die verdraaiing, waarover ik al eerder schreef.

Die ribben op het richtingsroer, ik denk dat op schaal 1/72 het wel zal lukken om ze op de buitenkant te lijmen en met wat plamuur en verf, kun je ze wel netjes afwerken.
Op mijn 1/48 schaal vind ik het persoonlijk niet zo mooi, ik heb een proefstukje gemaakt, want het werkt wat makkelijker, maar ik vond het resultaat niet goed genoeg.
Dus maar de manier toegepast, die ik ook met vleugels heb gevolgd.
Zie mijn eerdere plaatje:

photo 204347

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Wat is dit ongelooflijk knap zeg, modelbouw in optima forma :shock:

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2016 20:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bouwverslag Nr.5

Beste mensen,

Het vervolg van de vleugelbouw uit een gewoon stukje hout. :)

Wat ik al schreef ikn het vorige verslag, moesten eerst de vleugeltips op maat gevijld en geschuurd worden. Ook hier is weer voorzichtigheid geboden, je haaalt al heel gauw te veel materiaal weg, dus bij stukjes en beetjes steeds verder tot het gewenste resultaat. Dit is ook weer zo'n werkje, wat je op het timmermansoog moet doen.

Nadat dit achter de rug was kon ik beginnen aan de afwerking. Zoals ik altijd doe, eerst maar twee lagen grondverf en dan schuren, hierna weer twee lagen. Bij de laatste vierde laag een trucje toegepast wat vele schilders zullen afkeuren... :D in plaats van in de lengte te kwasten, juist in de breedte geverfd. Hierdoor ontstaat er een soort ruitpatroon van de kwast streken. Als je nu gaat schuren, wordt alles veel gladder. Wel oppassen, het stuift enorm, dus dat moet je echt buiten doen.
Vervolgens kon er een grijze glanslaag op als controle om de onvermijdelijke oneffenheden bij te werken. Toen hadden we dit resultaat:

photo 372971
photo 372972

De volgende stap in de afwerking, het aanbrengen van de aluminium tape. Dit doe ik zo omdat ik vind, dat je hiermee het beste het effect van triplex bekleding kan nabootsen. Je volgt in feite dezelfde manier van werken. Om de naden op de juiste plek te krijgen, heb ik met potlood aan de hand van werktekening, alle lijntjes op een matgele ondergrond uit gemeten.

photo 372973
photo 372974

Toen aan de slag met de tape. Dit is echt een geduld werkje, kijk niet op een stukje tape, het gaat nogal eens mis. Het materiaal is lastig aan te brengen, het kleeft aan al je vingers en je hebt gauw last van luchtbelletjes en kreukels. Dus met kleine stukjes tegelijk aanbrengen. Het gladstrijken doe ik met de ronde gladde achterkant van een penseel. En je moet dan vooral niet vergeten, de penseel regelmatig met terpetine schoon te maken om de lijmresten te verwijderen.
De werkwijze bij het aanbrengen is ook belangrijk. De kunst is de randen te laten overlappen en dan pas alles op maat te snijden.

photo 372977

Nu zie je op de foto's de nodige streepjes en vlekken op het materiaal, dit is niet erg, al slot gaat er de definitieve verflaag over, en zie je er niets meer van.

Zo ver zijn we nu:
photo 372976
photo 372975

Wat nog rest is, alle naadjes aanbrengen, de randjes bijwerken en helaas ook nog een deukje bij de rechter vleugel tip, verder wegwerken met plamuur. Inderdaad, die gladde vleugel glipte weer eens uit mijn vingers en natuurlijk precies met de tip op een randje van mijn kastje. .......things happen... :(

De volgende stap wordt het vastlijmen van de vleugel op de romp en ook nieuwe horizontale staartvlakken bouwen. Dat komt weer bij het volgende verslag.

Met vriendelijke groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2016 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Echt heel erg mooi wat je hier laat zien , jammer genoeg is full scrach bouw een eenzame
tak van modelbouw .
Maar als hij af is heb je wel weer een uniek model neergezet .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2016 22:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Henny,

Bedankt Henny,

Ja, het is wel opvallend, hoe weinig scratch vliegtuig- modellen gebouwd worden. Er zijn er maar een paar te vinden op het Net, dat zijn dan wel ware kunstenaars.
B.v Frank Mitchell Models.

Dus we ploeteren gewoon verder, ik heb er nog steeds veel plezier in, daar gaat het toch om.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2016 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Als scratchbouwer wil ik altijd van alles zeggen als ik verslagen als deze zie. Maar als ik het resultaat zie dan kan ik alleen maar zeggen..... WAUW. Dit ziet er heel goed uit zeg.
Grappig dat ik juist vorige week ook deze tape heb gekocht omdat ik bij een volgend schip een realistische huidbeplating wil gaan maken. Als ik jouw vleugel zo zie moet dit mogelijk zijn.

Groeten, Kees (botenbouwer)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement