Wat erg, hè, zo'n discussie over een paar millimeter verschil
. Jouw plaatje is bijna goed, behalve dat de blauwe lijn eindigt aan de linker kant (of moet ik stuurboord zeggen?) van en in het vierkant/de schijf (bol mag niet van Luuk) onder de vleugel. Hierbij helpt het als je de achterste vleugelligger (die loopt langs de inkeping van de vleugel naast de romp) in de vleugel tekent. Daar moeten de achterste spandraden ophouden.
En er is iets vreemds met de gele lijn. Die zou moeten lopen naar het middelste (voorste) puntje van de omgekeerde W, maar lijkt naar het puntje van de achterste V-stijl te lopen. Dat is vreemd, want dat punt wordt alleen gebruikt voor het scheluw trekken van de vleugels. Naar de wielpoot kan hij niet lopen, want die is aan de bovenkant afgeveerd in de romp, en dan zou bij de landing de spandraad slap gaan hangen en zouden de wielpoten gaan wiebelen bij wisselende vleugelbelastingen in de vlucht. Niet echt een spandraad dan, dus. Zou deze foutieve bevestiging van de spandraden de oorzaak zijn geweest van de zeer korte carrière van de M.8 bij het Nederlandse leger?
De foto uit Weyl geeft iets meer duidelijkheid voor de bevestiging aan het onderstel, maar niet voor die aan de vleugel.
En die in Grosz is heel erg duidelijk.
Waarom heb ik hier niet eerder naar gekeken?
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.