Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Fokker M.8, 1:144 Sram; de 1ste Fokker in NL dienst; KLAAR http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=47590 |
Pagina 1 van 7 |
Auteur: | robh [ za 27 feb, 2016 18:15 pm ] |
Berichttitel: | Fokker M.8, 1:144 Sram; de 1ste Fokker in NL dienst; KLAAR |
Alleen de VFW 614 bouwen werd een beetje eentonig en dus maar een kleintje er naast gezet. De Fokker M.8 of A.I was een twee persoons lesvliegtuig en artillerieverkenner, waarvan het prototype vloog in september 1914. Het was een eendekker zoals de hele E-serie en was een verbeterde uitgave van de M.5L. Om het uitzicht te verbeteren was de vleugel op de bovenste rompgordingen bevestigd en in de rompzijkant onder de vleugel zaten grote vensters bespannen met het doorzichtige cellon en de romp was 40% breder. Ook was het toestel voorzien van een nieuw type stuurknuppel waarop een blip-schakelaar gemonteerd was, nodig om met een vliegtuig met rotatiemotor makkelijk bochten naar beide kanten te kunnen maken (door het grote traagheidsmoment van de draaiende motor moest bij een bocht in een van de twee richtingen de motor vrijwel af gezet worden). De motor van een 80 pk Oberursel, dwarsbesturing was door het scheluwtrekken van de vleugel. De vleugel had dezelfde spanwijdte als die van de M.5L en met twee personen aan boord had het vliegtuig dezelfde prestaties als de M.5L bemand met één persoon. Deze foto komt uit het boek van Engels, en toont Bernard de Waal die zich voorstelt met een fraai gedicht. Een M.8 heeft een noodlanding in Nederland gemaakt, en heeft daarna hier gevlogen als LA 34. Hugo Hooftman in zijn boek Van Brik tot Strafighter, deel I en Schoenmaker in het boek Vliegtuigen van de KLu geven een foto’s van de “Nederlandse” M.8 daarvan; een aardige kandidaat uitmonstering voor het model. In totaal zijn er 80 stuks gebouwd, waarvan er twintig dienst gedaan hebben op de vliegschool van Fokker in Schwerin-Görries (foto uit boek van Engels). Hierbij wat foto’s en een maatschets uit de boeken van Grosz, Leaman, Weyl en Engels. Afmetingen en prestaties uit Hegener en Weyl (anderen geven bijna uitsluitend alleen de motor): Crew 2 Span (m) 9.57 Length (m) 7.28 Maximum speed (km/hr) 135 Take-off weight (kg) 635 Empty weight (kg) 363 Engine Oberursel U.0 80 hp Armament 1 Mauser rifle Referenties: 1. A.S. Engels, Fokker und seine Flugzeuge, ISBN 3-930571-52-8, 1996 2. N. Geldhof, De Fokker D.VII, In Dienst van de Nederlandse Luchtvaart, ISBN 978-90-804981-36, 2008 3. P.M. Grosz, Windsock Datafile 91, Fokker E.I/II, ISBN 1 902207 46 7, Albatros Productions Ltd., Berkhamstead, UK, 2002 4. P.M. Grosz & V. Koos, Fokker Flugzeugwerke in Deutschland 1912-1921, ISBN 3-89880-355-4, 2004 5. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, ISBN 0-8168-6370-9, 1961 6. H. Hooftman, Van Brik tot Starfighter, Deel I: Met stofbril en leren vliegkap, La Rivière & Voorhoeve, Zwolle, 1962 7. J. van Huijstee, Vervlogen jaren van Fokker, Van Soeren & Co, Amsterdam, 1997 8. V. Koos, Die Fokker-Flugzeugwerke in Schwerin, Geschichte - Produktion - Typen, ISBN 3-928820-21-4, 1993 9. P. Leaman, Fokker Aircraft of World War One, ISBN 1 86126 353 8, 2001 10. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, Luchtvaart in Beeld nr. 1, Omniboek, Kampen, 1978 11. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979 12. W. Schoenmaker & T. Postma, Klu Vliegtuigen, De vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht vanaf 1913, ISBN 90 6013 966 6, 1987 13. F. Troost, S. van der Zee & W. van Zoetendaal, Salto Mortale - Fokker in bedrijf 1911-1996, ISBN 907557410X, 1998 14. A.R. Weyl, Fokker: The Creative Years, Putnam, London, 1965 Ik zag het model voorbij komen bij Hannants, en het kopen was een must, want ik had nog geen M.8. De maat van het doosje was verontrustend (6 x 11 cm), het openen van het kitje was een schok. Verschrikkelijk klein, en welgeteld 12 onderdelen, met nog wat groen binddraad om landingsgestel en cabane van te maken. En maar één stoel. De bouwbeschrijving is een maatschets, vrijwel op schaal, dus nuttig om het onderstel van te bouwen. Kijken wat het wordt. Rob |
Auteur: | Paul1970 [ za 27 feb, 2016 20:12 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker M.8, 1:144 van Sram; de eerste Fokker in NL diens |
Hallo Rob, Je hebt weer niet het makkelijkste doosje uitgezocht! Kan je in deze afmetingen veel zelf bij maken? Veel succes en plezier! Groet Paul |
Auteur: | robh [ za 27 feb, 2016 20:44 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker M.8, 1:144 van Sram; de eerste Fokker in NL diens |
Scratchen: niet zoveel, denk ik, in ieder geval 1 stoeltje en misschien wat symbolisch interieur (sturrknuppeltje, instrumentenpaneeltje). En een Mauser geweer 1:144 zal ook wel niet bestaan. Daar staat tegenover dat er in het geheel geen landingsgestel bij zit, dus dat moet sowieso. Rob |
Auteur: | tsjopper bob [ za 27 feb, 2016 21:36 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker M.8, 1:144 van Sram; de eerste Fokker in NL diens |
Ga je de maten ook omzetten naar een 1:72. Dat is volgens mij ook een schaal waar je niet vies van bent. Je hebt meer(dere) reeds zelf gebouwd. René |
Auteur: | robh [ zo 28 feb, 2016 17:02 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker M.8, 1:144 van Sram; de eerste Fokker in NL diens |
Citaat: Ga je de maten ook omzetten naar een 1:72 Mocht ik dat nog eens doen, dan ga ik voor een ombouw van een M.5L of een E.III, maar de kans daarop is klein Ik heb wel de 1:144 stukjes 0,4 mm messing draad voor het onderstel gebogen en op maat geknipt. Adem inhouden dus. De onderste twee assemblies ga ik solderen. Of ik ze daarna als onderstel in elkaar ga solderen, bekijk ik later. Ik denk het niet, want als je ook maar met iets warms in de buurt komt, zakken ze waarschijnlijk spontaan in. Rob |
Auteur: | tsjopper bob [ ma 29 feb, 2016 0:41 am ] |
Berichttitel: | Re: Fokker M.8, 1:144 van Sram; de eerste Fokker in NL diens |
Ik ben geen expart, maar vind hem heel erg op de E.III lijken. René |
Auteur: | robh [ ma 29 feb, 2016 9:25 am ] |
Berichttitel: | Re: Fokker M.8, 1:144 van Sram; de eerste Fokker in NL diens |
Ze lijken allemaal op elkaar, maar de M.8 had een grotere spanwijdte dat de E.III (ongeveer gelijk aan die van de M.5L), dus vandaar. Vleugel verlengen is een tricky job om dat naadloos te doen. In beide gevallen moet de vleugel bovenop de rompliggers komen, en moet een deel van de rompzijwand verwijderd worden voor het "venster". Rob |
Auteur: | robh [ wo 02 maart, 2016 16:45 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker M.8, 1:144 van Sram; de eerste Fokker in NL diens |
Ik vond de buigstraal van de onderdelen van het landingsgestel te groot en heb dus een neiwue set gemaakt, die ik gebogen hem met mijn PE buittooltje, dat een scherpere bocht mogelijk maakt dan een tangetje. Daarna de onderdelen met tape vastgeplakt op een glasplaatje voor het solderen. Na het inzepen met vloeimiddel even aangetipt met soldeer, en met vijltjes nabewerkt. En gepast met de inmiddels schoongemaakte wieltjes. Weer eens een muntje erbij om de belachelijk kleine afmetingen te illustreren. Ook een tweede stoeltje gemaakt, zitting 0,5 mm plastic, leuning 0,25 mm. Het past net in de cockpit. Ik denk dat ik de ronde hoeken voorin de cockpit weg ga halen. Die zijn voor mijn gevoel niet representatief. Van de zijkant gezien zijn beide stoeltjes even hoog, maar steken ze niet genoeg boven de rand van de cockpit uit. Er moet dus een half mm-tje plastic onder. Rob |
Auteur: | tsjopper bob [ wo 02 maart, 2016 22:52 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker M.8, 1:144 van Sram; de eerste Fokker in NL diens |
Moet me toch eens gaan bekwamen in dat soldeerwerk, daar kun je toch nog wel leuke resultaten mee halen. René |
Auteur: | Plasticprutser Peter [ do 03 maart, 2016 18:33 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker M.8, 1:144 van Sram; de eerste Fokker in NL diens |
Jéminé wat heb je je weer op de hals gehaald Wat ik mij wel afvraag, Rob, is of die romp wel recht is. Aan de hand van de door jou geplaatste foto van de onderdelen zou ik zeggen dat ie nogal wat Chiquita effect heeft Cheers, Peter |
Pagina 1 van 7 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |