Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 maart, 2016 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Van bovenaf gezien wellicht...?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2016 0:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik kan jullie gerust stellen: Langs de lineaal gelegd is ie kaarsrecht :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2016 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De ronde hoekjes weggewerkt van de cockpit ruimte, zodat het meer lijkt op de maatschets. Er moet dan nog wel even een dekje boven het voorste deel gemaakt worden.

photo 363718

Het blijft moeilijk om een foto zonder vertekening te maken, dus lijkt de romp weer krom.
In het artikeltje over de M.8 uit Flight van december 1915, overgenomen van het FokkerWeb, heb ik een aantal bijzonderheden gehaald, o.a. dat de spandraden bij de achterligger op een andere plaats (rib) bevestigd waren dan bij de voorligger. Argument daarvoor was dat de belasting per spandraad hetzelfde moest zijn, en omdat de spanwijdte bij de achterligger groter is, moest dus ook de afstand tussen de spandraden groter zijn. Dat is ook aangegeven op de maatschets bij dat artikel, waarop waarschijnlijk de maatschets bij de kit gebaseerd is.

photo 363716

Dus dacht ik de posities van de spandraden lekker uit een verkleining van de Flight tekening over te kunnen nemen. Maar toen begon het gedonder. Toen ik de vleugel op de verkleinde tekening paste, bleek de koorde op de tekening veel te groot en de romp veel te lang. En toen ik de voeten en duimen vertaald had in fatsoenlijke eenheden, bleek de M.8 plotseling een spanwijdte van 12,16 m te hebben. De enige die in mijn referenties een spanwijdte noemt is Hegener; die geeft een spanwijdte van 9.57 m, en dat is fout (dat is de spanwijdte van de M.5K, voorloper van de E.III). Bijna al mijn referenties (behalve de Flight dan) zeggen dat de M.8 dezelfde spanwijdte als de M.5L had (11,09 m). Een verkleinde versie van de maatschets tot die waarde leverde ook een correcte lengte van de romp op.
Toen heb ik het maar opgegeven. De punten waar de spandraden aan de vleugel zitten heb ik gedachteloos gekopieerd van de maatschets met gereduceerde spanwijdte, aangeprikt en geboord met een 0,3 mm boortje.

photo 363717

Bovenstaand verhaal leidt bij mij wel tot de vraag of dan niet alle kitjes van Fokker E.III- en E.IV-achtigen fout zijn; die tonen namelijk spandraden die altijd bij voor- en achterligger aan dezelfde rib vastzitten. Maar een kniesoor die daar op let.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2016 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Interessante discussie over die spandraden.
Wellicht moeten we daar gewoon kijken naar foto's van het echte toestel (al dan niet gerestaureert). Ik heb even een link (vanwege de grootte van de foto) geplaatst naar een duidelijke foto waarbij duidelijk zichtbaar is dat de aansluitpunten voor en achter exact gelijk zijn.
http://data3.primeportal.net/hangar/mark_hayward/fokker_eiii/images/fokker_eiii_10_of_31.jpg
Bron: http://www.primeportal.net/hangar/mark_hayward/fokker_eiii/

robh schreef:
Het blijft moeilijk om een foto zonder vertekening te maken, dus lijkt de romp weer krom.

Dit zou je op kunnen lossen door er een lineaal onder te leggen of op papier met een exact rechte lijn zodat je referentie hebt. Jou kennende ga je dat nog voor ons doen :mrgreen: :mrgreen:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 maart, 2016 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ René: De foto van de E.III is duidelijk, maar je ziet daar, dat de fittings voor de spandraden op elke plaats van de liggers vastgemaakt kunnen worden. Laten we voorlopig aannemen dat alleen de M.8 dat verschil tussen voor- en achterligger had :wink:
Anders moet ik namelijk de gaatjes opnieuw boren :evil:
Hier een plaatje uit het oorspronkelijke Flight artikel.

photo 364015

Zoals je ziet lijkt de tekening sterk op het beslag van de E.III replica, zij het dat het wat forser is uitgevoerd.
Verder zijn nu alle minuscule onderdelen uit het plastic gehaald.

photo 364016

Ik heb het landingsgestel (en inmiddels ook de omgekeerde cabane V) voorzien van een klein piefje uit 0,4 mm messing om straks de spandraden over te leiden en vast te lijmen. Bankje voor de waarnemer is op maat gemaakt, schroefas uit 0,5 mm messing en een strip van 0,4 x 0,25 mm voor de staartslof. De stijlen voor de staartslof zijn gebogen uit 0,2 mm metaaldraad. Het blijft allemaal erg klein.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2016 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hoogteroer gemaakt door in de beide helften een gaatje van 0,3 mm te boren en daar een stukje 0,2 mm metaaldraad in te lijmen. Van datzelfde draad heb ik de control horns gemaakt, vastgelijmd en "op maat" afgeknipt.

photo 364261

Die linker, die fout lijkt te zitten, heb ik intussen recht gebogen, zodat hij van opzij net zo zit als de andere. Vaag is op de tekening ook te zien dat ik in de romp schuine gaatjes heb geboord voor de stuurkabels. Of ik die er echt op ga maken, weet ik nog niet. Het zijn hele korte stukjes, en afspannen zal in ieder geval erg lastig zijn met dit model dat vliegt als je zucht.
De foto is ongeveer schaal 10:1.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2016 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Wat een priegelwerk weer. Hoe groot wordt deze? De spanwijdte bedoel ik dan.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2016 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat grijze wat je op je modellen hebt, is dat een soort grondverf?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 maart, 2016 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Spanwijdte kleine 8 cm, en dat grijze is Humbrol 1, dus ja primer, maar dan spaarzaam met de kwast. Zelf met ontvetten ziet het er zo uit,maar het is goed geneog voor het afschilderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2016 17:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Correctie op het vorige bericht: spanwijdte is wel 85 mm, dus hartstikke groot :wink:
De onderdelen hebben kleurtjes gekregen: vleugel, romp, hoogteroer en wielschijven linnen (Humbrol 71, ook al heet dat "oak"; het Humbrol linnen is veel te geel, vind ik), al het buizenwerk Humbrol 125 (midden grijs), stoel alu, evenals het kleine dekje voor de romp (dat is van 0,25 mm plastic gemaakt), motor gun metal en alu, waarnemersstoel en vleugelliggers Humbrol 9 (tan), prop en staartslof natura wood (Humbrol 110) en het richtingroer natuurlijk oranje.

photo 364686

Stuivertje er bij vanwege het maatgevoel.
Ook de decals getekend met CoralDraw; de oranje schijven van Dutch Decal (ik mag van Luuk geen ballen meer zeggen)waren te klein of te groot.

photo 364685

Deze zijn ook nog iets te groot, moeten dus noog een beetje verkleind worden. Daarna in de wachtrij voor de print zetten (beetje weinig om decal papier aan te verknoeien).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement