Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Fokker F.100C-SCD 1:144 http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=47464 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | MichelVL48 [ ma 08 feb, 2016 23:07 pm ] |
Berichttitel: | Fokker F.100C-SCD 1:144 |
Aan het begin van de jaren 90 staat de wereld grote veranderingen te wachten. Het ijzeren gordijn is gevallen, wat groot effect heeft op de internationale betrekkingen binnen Europa, maar zeker ook wereldwijd. Vanaf dit moment is de Sovjet-Unie niet meer de grote boze buurman, en worden de afzonderlijke lidstaten ineens vrienden van het westen. Op militair gebied zijn er ook grote verschuivingen. Waar we ons 2 generaties lang strategisch hebben opgesteld, moeten we nu omschakelen naar een kleinschaligere, mobielere manier van defensie. Locale en regionale conflicten vragen steeds vaker om een kleinere en gerichte aanpak dan dat we gewend waren. Joegoslavie, Rwanda en Somalië zijn slechts enkele voorbeelden die zich voordoen. De Fokker vliegtuigenfabriek NV. speelt handig in op deze situatie door de Fokker 50 om te bouwen tot militair transporttoestel, als opvolger van de Friendship. Maar echt succes hiervan blijft uit, en de NAVO, en verschillende lidstaten vragen meer ! Het nieuwe paradepaardje uit de Fokkerstal is de F.100, die al verschillende klanten bereikt heeft en door de lage onderhoudskosten en goede vliegeigenschappen en populair toestel geworden is. De NAVO schrijft een tender uit voor een snel inzetbaar, medium-range transporttoestel, welke mogelijk in samenwerkingsverband van verschillende landen ingezet kan worden. Het toestel moet binnen enkel uren inzetbaar zijn voor troepen-, medisch-, of vrachtvervoer. Al snel wordt geboren : De Fokker F. 100C-SCD. Een artist impression : |
Auteur: | MichelVL48 [ ma 08 feb, 2016 23:47 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.100C-SCD 1:144 |
In de basis begon ik, uiteraard, met de Revell 1/144 Fokker 100. In mijn geval de ( ik denk) oudste versie met KLM en Swissair decals. Omdat ik dit model via marktplaats heb overgenomen, en er al aan was geknutseld is dit mijn startpunt : Om een vrachtdeur te creeren, moest er natuurlijk wel een stukje aluminium weggezaagd worden. Even netjes afplakken : Via meneer google wat plaatjes opgezocht van vrachtvloeren. Want een lege holle buis gaat het natuurlijk niet worden. Aldus is dit de eerste opzet ervoor : Mijn nep-dremel van de Action tevoorschijn getoverd : Een paar strookjes plastic zullen van binnenuit de ruiten afdekken, waarna ik ze van buitenaf ga plamuren. Noodgedwongen deze volgorde omdat het toestel zoals gezegd dus al in elkaar zit. Anders had ik het andersom gedaan. En dan gaan we nadenken over de vrachtdeur... Een 20 cc injectiespuit van mn werk bracht uitkomst. Deze heeft , op een millimeter na, dezelfde omtrek als de romp van de Fokker. Ideaal om een vrachtdeur uit te halen dus !! En omdat de vliegers ook makkelijk naar binnen willen, zetten we de deur maar open, dacht ik zo. Wel even netjes en geduldig vijlen, maar dan heb je ook wat ! |
Auteur: | subbuster [ di 09 feb, 2016 15:13 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.100C-SCD 1:144 |
Leuk gedaan al michel. Vind het leuk hoe jij die what iffs maakt. Succes ermee. Die deze in de camouflage van de fokker 60? |
Auteur: | MichelVL48 [ zo 14 feb, 2016 22:40 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.100C-SCD 1:144 |
Ja, Sub, dat is zeker een goede optie. Hoewel er meer mogelijkheden zitten in mijn 2 mappen reserve-decals, ligt een Nederlandse wel voor de hand. Maar daarover later meer ! Vanuit de open SCD ( Side Cargo Door ) heb je natuurlijk straks een flink zicht in de tunnelbuis. Een beetje aankleding is dus wel welkom. Ik ben begonnen met een stukje bulkhead naar de cockpit toe. Deurtje half open, leek me wel geinig. Verder 2 kastjes, links en rechts van de deur. Een vrachttoestel hoeft niet zoveel raampjes te hebben. Ik ga er een paar open gelaten, en de rest wordt vakkundig dichtgemetseld met autoplamuur Tot zover ! Tot later ! |
Auteur: | MichelVL48 [ di 23 feb, 2016 23:07 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.100C-SCD 1:144 |
Na wat schilderwerk bleek mijn laadvloer toch niet zo uit te vallen als ik had gehoopt. Dus : back to the drawingboard. Uit een nieuw plaatje plastic dezelfde vorm gesneden. Daarna uit dun verpakkingsmateriaal stripjes gesneden waarover de vracht gemakkelijk getrokken zou kunnen worden ( in real life zeg maar ) Vastlijmen, en daarna een verfje geven. Ondertussen ook datzelfde proces met het schot richting de cockpit. Linker decal is afkomstig van een 1/144 F-5E, net als de decal op de deur. Oorspronkelijk bedoeld voor een heel ander item, maar ze doen goed dienst als brandblussticker-deur en deurhendel, al zeg ik het zelf. De decal voor de verbandtrommel komt van de 1/72 Italeri C-130J, die ik ooit gebouwd heb, maar de laatste verhuizing niet overleefd heeft. Uit een restantje van een injectiespuit, heb ik de contouren van de deur gemaakt. Over de treden moet ik nog even nadenken. Waarschijnlijk gewoon plastic strips, maar ik moet even goed de dikte berekenen. Ondertussen lijkt je brouwtafel dan meer op een sloperij, dan wat anders Tot zover ! Tot later ! |
Auteur: | MichelVL48 [ wo 23 maart, 2016 12:04 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.100C-SCD 1:144 |
Kleine update : Aan de binnenkant van de romp wilde ik iets van bekleding maken. Noem het isolatie, "padding "of wat dan ook. Dus verschillende soorten toiletpapier naast elkaar gelegd, en de beste uitgezocht qua structuur. Dat in een badje verdunde houtlijm gelegd, en voila ! Eerst de binnenkant van de vrachtdeur : En dan, met een boel gepriegel, 2 pincetten en een extra handje, de binnenkant van de romp bekleed. Als dit dan 2 dagen gedroogd is, netjes de randjes afsnijden met een nieuw scherp mes, waarna de cockpit weer aan de romp kan. Waarschijnlijk niet nodig te vermelden, maar de neus en onder de laadvloer is een vulling van lood en spreu aangebracht in de hoop er geen tailsitter van te maken. Ik ben benieuwd naar jullie reacties ! Tot zover ! Tot later ! |
Auteur: | tsjopper bob [ wo 23 maart, 2016 14:00 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.100C-SCD 1:144 |
Leuk gevonden en gedaan, maar waarom die ruwe wandafwerking? Je hebt het over 'isolatie', maar wat voor functie had je in gedachten voor het vliegtuig. Het blijft uiteraard jou ding..... René |
Auteur: | MichelVL48 [ do 24 maart, 2016 9:21 am ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.100C-SCD 1:144 |
Het idee was een beetje als onderstaande foto. Deels geluidsisolatie / deels temperatuursisolatie. Dit om een inzet als troepentransporter mogelijk te maken. Nu weet ik wel dat , bijvoorbeeld, de wanden van de KDC-10 ook glad zijn, maar omdat de binnenkant van deze fokker afgeplakt was met Putty en styreen leek het handig dat te camoufleren zoals ik dat nu gedaan heb. Toegegeven, door het gepriegel met pincetten is zijn er kreukels ontstaan, maar die wil ik wegwerken achter een container, en misschien een mannetje de aandacht laten trekken op een ander punt. Camoufleren; Het is net als een banketbakker; Als je iets niet goed doet, smeer je er gewoon slagroom overheen |
Auteur: | tsjopper bob [ vr 25 maart, 2016 17:51 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.100C-SCD 1:144 |
Okay, duidelijk voorbeeld. René |
Auteur: | MichelVL48 [ do 10 nov, 2016 14:07 pm ] |
Berichttitel: | Re: Fokker F.100C-SCD 1:144 |
Zo ! Tussen een aantal andere bouwonderwerpen, en het gewone leven, deze jongen maar weer eens opgepakt. Mijn Fokkertje heeft vorige week haar eerste grondverfje gekregen. Ik doe dat altijd met een matte, middelgrijze kleur. Zeker op de gladde, witte ondergrond van dit model is het wel aan te raden. Daarna bouw ik de verflaag op per sectie ( staart, midden romp, neus, vleugels ) Ik denk ongeveer 2 laagjes grijs nodig te hebben. Hiervoor gebruik ik Humbrol 127, het lichte "F-16-grijs". Zoals eerder gemeld in dit topic zijn decals van 334 Sqn voorradig, en zeker een optie. Ik twijfel alleen nog even over het kleurenschema. Zelf vind ik de 2 F16 kleuren, in banden over de romp wel wat hebben. Egaal grijs is natuurlijk ook een optie, maar vind ik wat saaier. Nu is het alleen nog even bekijken of die banden helemaal rond gaan , zoals op de C130, of niet door laten lopen, zoals op de F.60U. Tot zover, Tot later ! |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |