Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 7:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2015 13:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Focke Wulf190A-8/R2 schaal 1/48 Eduard profipack

FockeWulf Fw190A-8

Algemeen

Rol Jachtvliegtuig
Bemanning 1
Varianten A1 t/m A9, D (Dora), F, F2, F3, F8, F9, G1, G2, G3, G8, S-5, S-8
Status
Gebruik Duitsland ,Hongarije, Turkije, Japan, Roemenië, Sovjet-Unie, Joegoslavië en Frankrijk
Afmetingen
Lengte 9,00 m
Hoogte 3,95 m
Spanwijdte 10,51 m
Vleugeloppervlak 18,30 m²
Gewicht
Leeggewicht 3200 kg
Startgewicht 4417 kg
Max. gewicht 4900 kg
Krachtbron
Motor(en) 1×BMW 801D-2-radiaalmotor
Vermogen 1272 kW
Prestaties
Topsnelheid met boost 685 km/u
Klimsnelheid 13 m/s
Actieradius 800 km
Dienstplafond 11410 m
Bewapening
Boordgeschut 2×13 mm MG 131 mitrailleurs,4×20 mm MG151/20E-kanonnen



Geschiedenis

De Focke-Wulf Fw 190 was een eenmotorig jachtvliegtuig dat door de Luftwaffe tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ingezet. De ontwerper was Kurt Tank. Hij werkte samen met een team van ontwerpers en een tot dan toe niet gebruikte combinatie van ingenieurs die ook piloten waren. Hij hechtte veel belang aan piloten die zich in technische termen van de problemen konden uitdrukken.

Het Rijksluchtvaartministerie bestelde het in 1937 als aanvulling op de Messerschmitt Bf 109, nadat het zag dat andere landen verschillende jagers ontwierpen en Duitsland enkel op de ME109 rekende. Origineel werd ook de DB601-motor in gedachten gehouden, maar de productie werd al zwaar belast door ME en dus werd gekozen voor een BMW 139 en later de BMW 901.

Bijna alle types zijn geleverd met een luchtgekoelde BMW 801-stermotor in diverse varianten. De motor was in het begin onbetrouwbaar en werd ook te heet, waardoor de temperatuur in de cockpit kon oplopen tot meer dan 55°C (De oplossing hiervoor was om de gehele cockpit naar achteren te verplaatsen). Om de motor koel te houden werd er een volledig nieuwe motorkap ontworpen die de motor de luchtkoeling gaf die ze nodig had.

Het eerste prototype vloog op 1 juni 1939 en bleek over goede kwaliteiten te beschikken, zoals goed zicht, een hoge snelheid, een stabiel landingsgestel en een voor die tijd uitstekende bestuurbaarheid.

De geallieerden werden er in de herfst van 1941 mee geconfronteerd en toen ze in 1942 een exemplaar in handen kregen werd dit grondig bestudeerd. Het bleek dat het om de lengte-as rollen van het toestel veruit superieur was vergeleken met de Spitfire. De beste tactiek die de RAF-piloten konden aanwenden, was een bocht van 180° te maken en hopen dat de FW zo werd afgeschud. Wél had de Fw 190 een vervelend "stall"-karakter, wat meerdere piloten het leven kostte. De bewapening was fenomenaal te noemen. Er zijn in totaal circa 20.000 stuks gebouwd.

Door de jaren heen werden er vanaf de A-2 (Anton) vele verbeteringen aangebracht, zoals steeds krachtigere motoren, een andere vorm van het cockpitglas, MW50-systeem, een betere boordradio en verbeterde vliegeigenschappen. De FW 190F-8, gebaseerd op de A-8 werd als "Jabo" (jachtbommenwerper) ingezet.

In 1944 kwam men met een nieuwe variant: de D-9 (Dora-Neun) met in plaats van een luchtgekoelde stermotor een watergekoelde Jumo 213A motor, bekend van onder andere de Junkers Ju 88-bommenwerper. Dit zorgde voor een kleiner frontaal oppervlak maar een langere neus. De staart werd verlengd om het zwaartepunt te stabiliseren en ook de vleugels werden verlengd.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de Fw 190 in Nederland gestationeerd geweest op de Fliegerhorst Deelen in de 4e Gruppe (56 toestellen) van het Jagdgeschwader 54.

Andere gebruikers

Behalve aan de Luftwaffe werd de Fw 190 ook geleverd aan Hongarije (ca. 70 stuks), Turkije (72 stuks) en Japan (1 stuk). Roemenië zette na de overgang naar het geallieerde kamp 22 buitgemaakte toestellen in. Andere landen die buitgemaakte Fw 190's gebruikten waren de Sovjet-Unie, Joegoslavië en waarschijnlijk 1 in amerika. In Frankrijk werden in 1945 en 1946 nog 65 nieuwe toestellen gebouwd en als NC.900 gebruikt door de Franse luchtmacht.

Bouwen

De versie die ik wil bouwen is het toestel van Hans-Günther von Kornatzki. Kornatzki nam in 1933 dienst in de luftwaffe. In oktober 1943 kreeg hij de leiding van "sturmstaffel 1" een unit geformeerd om de zware bommenwerpers te onderscheppen. In 1944 leidde hij een aanval op een groep B-17's boven Magdenburg waar hij zijn 6de en tevens zijn laatste "kill" maakte, zijn toestel was zo zwaar gehavend, dat hij een buiklanding met zijn toestel (de Fw190A-8/R2) moest maken en dit niet overleefde.

photo 335273


photo 335272

photo 335172


photo 335173


photo 335174


photo 335177

photo 335183


photo 335184


photo 335178


photo 335179


photo 335180


photo 335181


photo 335186


photo 335187


photo 335188


photo 335189

Dit is een zg "profipack" waar standaard de photo-ets en de canopy mask bij zit. De spreu's zien er fantastisch uit, zonder flash en zichtbare sinkmarks.

Hier ga ik tussendoor aan beginnen en als de BF110 klaar is continue en probeer ik zo veel mogelijk de stappen hier te laten zien.

Edit, wat foutjes verbeterd

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2015 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Dat ziet er inderdaad allemaal netjes uit. Mooie achtergrond info.

Wat ik me afvroeg is of Eduard zelf zijn eigen sprue's maakt of dat ze die van een andere leverancier betrekken omdat je ook wel eens ziet dat delen moeten worden weggesneden of geschuurd om de PE passend te kunnen maken. Is er iemand die weet hoe dat zit?

Veel plezier trouwens.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2015 16:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6315
Woonplaats: Blauwhuis
Heel mooi intro.
Ik heb nog een A5 liggen die ik wil gaan bouwen als zijnde gestationeerd op Deelen ( dit omdat m'n pa daar, jaren later , op de slipbaan van de KNAC heeft gewerkt ).
De kits zijn vrijwel gelijk dus kan mooi de knelpunten zien bij jou :lol: .

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2015 17:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Klaasdebouwer schreef:

Wat ik me afvroeg is of Eduard zelf zijn eigen sprue's maakt of dat ze die van een andere leverancier betrekken omdat je ook wel eens ziet dat delen moeten worden weggesneden of geschuurd om de PE passend te kunnen maken. Is er iemand die weet hoe dat zit?




Hoi Rob,

Dat is ook een mooie kit.

Ik heb er zelf ook 1 maar dan een andere uitvoering.

Veel succes met deze kist :brouw:

OFF topic:
Klaas: Eduard maakt zelf veel kits waaronder deze kit van Rob en een hele serie spitfire's, maar een aantal kits zijn van andere merken. Als je op hun site kijkt en het artikel aanklikt staat dat vaak vermeld. Recent hebben ze 2 F-104 starfighters uitgebracht die zijn van Hasegawa maar extra met Resin schietstoel en een Pe set. Maar kijk gewoon maar eens op hun site voor meer info.

De kwaliteit van de Eduard kits zijn erg goed en met de aanvulling van Pe zijn ze nog beter. Mocht je dat niet willen dan heb je ook weekend editions, deze kits hebben geen Pe maar decals en vaak maar 1 of 2 uitvoering om te bouwen.

Groet Robin.

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2015 17:21 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Mooie kit Rob!
Zelf heb ik deze kit 2 keer liggen. :roll: :lol:
Eduard maakt een hoop mooie kits, maar meestal zitten er wat lastige stukken tussen. Zeker geen beginnerskits, maar wel erg mooi!

Succes!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2015 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 aug, 2014 19:06 pm
Berichten: 326
Woonplaats: Lelystad
Deze kit staat nog op mijn Wishlist...

Ga hem zeker volgen, kan er vast veel van leren..

Keep going,

Greetzzzz,

André

_________________
In ontwikkeling:

P47 Razorback

Macchi MC205

Kawasaki KI-45 "Nick"
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=284


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2015 19:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Heel mooie PE set voor de cockpit. Heb zelf ook nog zo'n Eduard kit in de kast liggen. Zal dus aandachtig volgen.

Modest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2015 19:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Dank je mannen, jullie leggen nu wel wat druk op me, met al dat gevolg :), hier moet wel een mooie kist uitkomen.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2015 19:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 feb, 2014 16:35 pm
Berichten: 208
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
rob h&s schreef:
Dank je mannen, jullie leggen nu wel wat druk op me, met al dat gevolg :), hier moet wel een mooie kist uitkomen.


Dan ga ik hem ook volgen! :D
succes met de bouw.
gr
Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2015 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
vliegtuigfan schreef:
OFF topic:
Klaas: Eduard maakt zelf veel kits waaronder deze kit van Rob en een hele serie spitfire's, maar een aantal kits zijn van andere merken. Als je op hun site kijkt en het artikel aanklikt staat dat vaak vermeld. Recent hebben ze 2 F-104 starfighters uitgebracht die zijn van Hasegawa maar extra met Resin schietstoel en een Pe set. Maar kijk gewoon maar eens op hun site voor meer info.

De kwaliteit van de Eduard kits zijn erg goed en met de aanvulling van Pe zijn ze nog beter. Mocht je dat niet willen dan heb je ook weekend editions, deze kits hebben geen Pe maar decals en vaak maar 1 of 2 uitvoering om te bouwen.

Groet Robin.

Dank u :) Ik ga een kijken. (heb ik stiekem al eens gedaan en ook een paar pakketjes besteld... meer daarover later in een ander verslag van mij)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement