Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker Dr.I
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2017 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 apr, 2015 14:07 pm
Berichten: 16
Het is alweer even gelden dat ik wat gepost heb, normaal onder de civiele vlag maar nu eens onder de militaire.
door verschillende omstandigheden heeft de bouw wat langer geduurd dan verwacht.
Het zijn twee toestellen uit een Eduard profi dual kit 1/48 die ik ooit eens van m'n opa heb gehad aangezien hij ze niet meer wou bouwen. Na wat tegenslag met de 'Canadair Cl-415' ben ik aan deze begonnen en dat was toch iets lastiger dan ik dacht. Daarom diverse modellen tussendoor gebouwd en in de tussentijd wat nieuwe techniek uitgetest (olieverf en camouflage).

Helaas wat laat begonnen met foto's maken van het project, vandaar dat het gelijk met vol interieur start.
Het zijn er twee tegelijk in aanbouw:

Fokker 1 handgeschilderd hout effect, hier was ik uiteindelijk niet echt tevreden over.

Afbeelding

Fokker 2 is met de olieverf methode en dat beviel me een stuk beter

Afbeelding

Afbeelding

De boel dichtvouwen
Afbeelding

Decals voor de vleugels zagen er erg netjes uit

Afbeelding

camouflage is handgeschilderd met acryl over een lichtbruine basis

Fokker 1
Afbeelding

Fokker 2 had wat decals met veel transparant, helaas wat silvering.

Afbeelding

beide in de afmontage
Afbeelding

licht schaduw effect, eerste poging ooit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de gelaagde versie kwam niet lekker uit de verf dus ook hier weer de olieverf methode,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dan het leukste klusje, de spandraden. Een operator (waar ik de naam even van kwijt ben) heeft mij op de ESM uitgelegd hoe dit werkte, daarvoor mijn dank. Het was een geduldig maar leuk klusje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze is uiteindelijk voor mijn opa geworden, hij heeft me de kneepjes van het vak geleerd van jongs af aan en al veel voor me gebouwd. Nu was het mijn beurt om eens wat te geven.
Afbeelding

De eindfoto's van beide Fokkers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

conclusie
-kit: erg netjes, mooie handleiding strak gegoten onderdelen en mooi gedetailleerd met de PE. Decals waren netjes met uitzondering van de transparante, deze reageerde slecht op microset/sol en gaven sla silvering ondanks een blanke laklaag.
-bouw: nieuwe technieken geleerd, uitdagend. wat kon beter: rolroeren kloppen niet (kwam ik te laat achter) en geel is niet overal even mooi dekkend. Wat ging goed: heel veel en veel plezier aan het bouwen gehad.

bedankt voor het lezen!

groeten,
Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker Dr.I
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 0:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Hallo Nick,

dergelijke "pruttelaars" liggen doorgaans enigszins buiten mijn interesse-sfeer maar dit zijn toch wel twee zeer fraaie gebakjes waar je met recht trots op mag zijn. Dat je dan ook nog een van deze rakkers aan je opa schenkt als bedankje voor de geleerde lessen siert je enorm. Ik hoop dat de beste brave borst er tevreden mee is.

Gr. Ruud.

P.S.:
En als ik ooit nog eens een fraaie "pruttelaar" in mijn collectie wil hebben, dan weet ik je te vinden...!!! :lol:

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker Dr.I
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 8:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Dit zijn inderdaad "fraaie gebakjes" en ook de voet waar ze op staan is zeer fraai. Opa is hier zeker wel blij mee!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker Dr.I
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 10:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ik veronderstel dat het Eduard's zijn in 1/48?

Mooi werk, ook die MG's zijn goed gelukt (heb ze ooit eens gedaan in 1/72...), net als de camo. Op de site van Ushi staat nog een mooie how to over het schaduwen van vleugels van deze "pruttelaars": https://www.uschivdr.com/downloads/

het gaat hier wel over lozenge, maar is algemeen bruikbaar denk ik...

1 opmerking: ik mis ik een pilootje volgens de display...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker Dr.I
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 13:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 apr, 2015 14:07 pm
Berichten: 16
bedankt voor de reacties, tips zijn natuurlijk altijd van harte welkom. Bedankt voor de interessante link.
Piloot zit er indd niet in, ik moet ook eerlijk bekennen dat ik me nooit verdiept heb ik het schilderen van dat soort poppetjes en ik materieel wat interessanter vind.

groeten,
Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker Dr.I
BerichtGeplaatst: wo 18 jan, 2017 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind dat je 2 prachtige Fokkers hebt afgeleverd. Spandraden zijn mooi gelukt.

Toch moet ook ik iets kwijt betreffende de vliegende Fokker. Afgezien een piloot inderdaad om een vliegende setting te creëren, zie ik wel verwering op o.a. de wielen, maar de motorkap is clean. Terwijl daar toch de cilinders in de rondte knallen, met alle lekolie van dien.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker Dr.I
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2017 16:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 apr, 2015 14:07 pm
Berichten: 16
@tsjopper bob; bedankt voor je feedback, ik ben nog vrij onbekend met 'wheatering' en dit was de eerste poging. Ik zal het meenemen voor de toekomst.

groeten,
Nick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker Dr.I
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 0:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Verwering is een lastig iets. De een vind het mooi en de ander niet. De bouwer bepaald uiteraard.

Als je nu foto's zoekt van nog vliegende Dr.I's (replica's), die worden vertroeteld en schoon gehouden. Ik kan me voorstellen dat ze destijds echter niet zo schoon terug kwamen na een pittige luchtslag. Aangezien je de velgen wel smerig hebt gemaakt (bewust, tenminste zo lijkt het?), ligt een smerige motorkap dus ook voor de hand. Ik had je graag een oude referentiefoto willen tonen, maar op onderstaande foto is het echter niet zo duidelijk zichtbaar :mrgreen:
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement