Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 17:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 dec, 2015 19:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De pit is donkergrijs gespoten. Ik had de deuren wat extra gedetailleerd, want die zullen open staan.

photo 350122

photo 350121

Ik heb de deuren en de vloer dan ook wat stoffiger gemaakt.

photo 350123

photo 350124

photo 350125

photo 350126

Dit stuk zal nauwelijks te zien zijn als ik niet een deur eruit snij. Maar alles in die ruimte is toch donkergrijs of zwart.

photo 350127

De zeteltjes na wat schilderwerk. Misschien toch de piloten maar weglaten.

photo 350128

Een wat onscherpe foto maar er zit al wat kleur op het instrumentenpaneel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2015 23:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Om toch iets van de elektronica te laten zien, moest een van de achterdeuren er uit. Ik heb wel het linkerpaneel verwijderd, waar ik net geen referentie voor in mijn boek heb. Ik zal nog even op het net moeten gaan kijken.

photo 351219

Hier is de deur er al bijna uit gesneden. Daarvoor wordt een eenvoudig scalpel gebruikt, nog scherp maar niet meer nieuw. Zo is de schade bij een uitschieter beperkt. Dat is één keer gebeurd.

photo 351220

De deur is na het uitsnijden met Tamiya Extra Thin geëtst. Het is wel een vrij dik paneel, ik zal misschien een profiel moeten schuren.

photo 351221

Dan kan de romp dichtgekleefd worden. Dit kost wat moeite door de resin cabine die er in zit. Ik hoop het met wat spanning dicht te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2015 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Toch knap, zo klein op de vierkante millimeter. Je hebt ook mooi wat referentiemateriaal erbij, leuk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 2:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, René. Ik vind het inderdaad nogal klein. Hier de volgende update, want de poten staan er al onder.

photo 351371

Deze Middeleeuwse kruisboogconstructie moest er voor zorgen dat de kier onderaan de helikopter dichtgedrukt werd zonder dat ik druk op de zijkanten hoefde uit te oefenen, want zo druk je de onderkant net open.

photo 351370

Deze detailfoto toont hoe de bankschroeven voorkomen dat de zijkanten wegschuiven, terwijl de penseelpunten de kier dichtdrukken. De lijmklem is er om het hoogteverschil in de kier weg te werken.

photo 351372

Alles is recht gelijmd en wat bijgeschuurd.

photo 351373

De resin neus zit op zijn plek. Dit is minutieus uitgemeten, want hij kon naar voren of naar achteren gezet worden. De canopy moest echter nog wel passen. Ook de stuurknuppels staan nu rechtop.

photo 351374

Een detail van de instrumenten.

photo 351375

De pedalen die heel gedetailleerd zijn en de voetsteunen die ik zeker vier keer afgebroken heb.

photo 351376

De canopy is in de kleur gezet aan de binnenkant. Hiervoor heb ik keramiekverf gebruikt. Beide delen van de canopy worden gedeeltelijk met modelbouwlijm gelijmd en daarna met Crystal Klear tegen het resin aan gekleefd.

photo 351377

photo 351378

photo 351379

De eerste trekken die een helikopter beginnen te verraden. De pootjes hebben totaal geen locator pins, je mikt ze er in het midden op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Erg mooi Steven, dit is een tricky model en je maakt er iets moois van! Top!

Groet,
Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2015 19:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Daan. Over de pasvorm heb ik niet te klagen maar met het resin is het toch nog wat ingewikkelder.

photo 352140

De ALQ 144 is door Italeri wel bijgeleverd maar ze hebben een oude versie gekozen. In mijn referentieboek stond daar een plaatje van. Hier heb ik de sensor zelf al weggehaald, want de hele installatie bestaat uit twee helften en dat komt uiteraard niet goed bij een rond object. Je ziet de resten op de volgende foto bovenaan nog liggen.

photo 352139

Daar moet ik dus wat beters op vinden. Ik heb al wel de bobbel onder de sensor weggezaagd en een dun plaatje in de plaats gekleefd. Wat er in de plaats gaat komen, moet ik eens bekijken.

photo 352141

De staartvin kon ook wat verder gedetailleerd worden. Bovenaan steekt het frame wat uit de beplating en die buisjes heb ik maar vervangen door een draad. Onderaan zit er een antenne waarvan ik denk dat ze moet voorkomen dat je met de staartpunt en de draaiende rotor de grond raakt. Die was zelfs fout van vorm en is ook vervangen.

photo 352142


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat zijn de puntjes op de ' i ' inderdaad, leuk.

StevenVD schreef:
Onderaan zit er een antenne waarvan ik denk dat ze moet voorkomen dat je met de staartpunt en de draaiende rotor de grond raakt.


Is geen antenne, maar een stang (tailskid). Deze beschermd inderdaad de staartboom en rotor bij een landing of als de heli gekanteld wordt bij transport.
http://www.helicopterpage.com/html/terms.html

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 0:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de verklaring, René. We gaan weer verder met de vergelijkingsronde.

photo 352773

De rotor van de Kiowa Warrior is vierbladig, in tegenstelling tot de tweebladige installatie waar het model van afstamt. Op de rotor staat een camerabol waar ook wat laseroptische apparaten in zitten. Het lijkt een ongebruikelijke positie om hier sensoren aan te willen brengen, waarvoor je dus een statische bevestiging moet voorzien. De reden is dat op deze manier de Kiowa kan gebruik maken van een obstakel om in dekking te gaan en zo met deze camera als een duikbootperiscoop de situatie kan overzien.

photo 352774

Italeri heeft de rotorkop nog vrij gedetailleerd uitgewerkt, want de meeste elementen zijn er wel in te herkennen. Toch is het geheel vrij zwaar uitgewerkt, vergelijk met de foto waar er meer ruimte tussen de onderdelen zit.

photo 352775

De bol heeft ook de meeste details wel overgekregen, zoals de beeldstabilisatiemagneten links in die botervlootjes en het koelsysteem op de kegel waar de bol op steunt. Wat echter ontbreekt, is de schuin verlopende naad, die ik met een metalen reepje ga scratchen.

photo 352777

Een spijtige tekortkoming aan de rotorkop komt tevoorschijn als je de doorsnede ervan bekijkt. De rotorbladen zijn met twee bouten bevestigd aan de pitch-installatie. Die zouden dus onder en boven gelijk moeten uitkomen. Bij Italeri is er een vergissing gebeurd, waardoor de bovenste helft van de tang te ver uitsteekt. Daarvoor hebben ze een stuk van het rotorblad uitgesneden. Dat zorgt dus voor een lastige ingreep, zeker aangezien ik de rotorbladen al aan de kop gelijmd had. Ook is de klaverbladvormige structuur waar de pitch van de rotor in plaatsvindt een stuk te dik gegoten.

photo 352776

Na het verwijderen van de bladen wordt eerst een stuk van de overdreven dikte weggenomen met de microzaag.

photo 352778

Dan kan het stuk gelijk gevijld worden.

photo 352779

Dan moet de tang uitgehold worden. Dit verzwakt de rotorkop enigszins, maar het gewicht van de bladen is miniem. De bovenkant wordt in een keer tot aan het klaverblad uitgezaagd.

photo 352780

De onderste helft van de tang wordt met een vijl dunner gemaakt zodat het een geheel kan blijven met het schroefblad.

photo 352781

Nu de vingers van de tang dunner gemaakt zijn, kan de perforatie met een scalpel gemakkelijk uitgehaald worden.

photo 352782

Het ontbrekende deel van het schroefblad wordt met een stuk sprue dichtgekleefd en geplamuurd. Dit zal straks glad geschuurd worden, zodat de bovenste helft van de tang er net op past.

photo 352783

Hier zie je hoe de nieuwe doorsnede gaat passen. Er is nog een passingsprobleem. De bovenste helft van de tang mag maar zo ver uitsteken dat het schroefblad tot tegen het klaverblad aan komt, maar nu zit er teveel ruimte tussen. Ik moet nu uitzoeken welke onderdelen de foute afmeting hebben. Dat kan zowel het klaverblad als de tang zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 0:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo, lef hoor, knappe ingreep.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Zeker een gewaagde ingreep. Maar het ziet er goed gelukt uit. :brouw:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement