Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2015 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Hoi,

Ik ga een bouwverslag bijhouden van een vliegtuig crashmonument waar ik vroeger als klein ventje regelmatig kwam en dat bij mij toen een fascinerende indruk heeft achter gelaten. En nu leek het me leuk om van dat type vliegtuig een bouwverslag te maken. Het gaat om de Handley Page Halifax B II met het registratienummer JB 892 en vliegtuigcode KN-E.

Wat er vooraf ging;

Op 14 mei 1943 stortte in de bossen van Sleenerzand een viermotorige Handley Page Halifax bommenwerper van de Royal Air Force brandend neer. Het toestel was tijdens de terugvlucht na een bombardement op Bochum om 02.30 uur boven Duits-Nederlandse grensgebied ter hoogte van Emmen door een Duitse nachtjager in brand geschoten. Boven de boswachterij zwenkte de machine rond, verloor een gedeelte en stortte neer. In het vliegtuig zaten 7 bemanningsleden van het 77ste RAF Bomber command. In het vliegtuig zaten toen de volgende bemanningsleden;

• W.O. Walton, G.S.(id. 1380500) W.Op./Air Gunner 77 Sqn. 27 jaar
• Sgt. Bolton, L.W.(id. 1391746) Navigator/Bomber 77 Sqn.
• Sgt. Morgan, J.I.P. (id. 1338378) Navigator 77 Sqn. 22 jaar
• F.O. Puddephatt, D.P. (id. 136541) Flying officer (Pilot) 77 Sqn.
• Sgt. Brookes, M.J.H. (id. 547090) Flight Engineer 77 Sqn. 21 jaar
• Sgt. McKillop, A.W. (id. 1007370) Air Gunner 77 Sqn. 29 jaar
• Sgt. Halestrap, R.A. (id. 1464887) Air Gunner 77 Sqn. 21 jaar


De bemanningsleden kwamen allen om en zijn begraven op de Algemene Begraafplaats van Sleen. De wrakstukken zijn grotendeels door de Duitsers geborgen en getransporteerd per trein naar Duitsland. Op een paar wrakstukken na want een groep schoolvrienden uit Zweeloo en Oosterhesselen heeft daarvan in 1945 een monument gemaakt van de gevonden brokstukken.

photo 344604
bron

Toen het na 30 jaar een verwaarloosde indruk ging maken werden de vliegtuigrestanten in 1975 ingekapseld in beton en daarna voor duurzaam onderhoud overgedragen aan de gemeente Sleen. Op 28 april 1988 werd dit vliegtuigmonument op initiatief van de “Stichting Februari ‘41” geadopteerd door groep 7 van de christelijke Basisschool “de Fontein” te Sleen.

photo 344603
bron

Het gaat dus om een Handley Page Halifax. Dat was een viermotorige bommenwerper die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt. Er zijn ongeveer 6100 Halifaxes tijdens de oorlog gebouwd. De Halifax heeft gevlogen bij Britse, Poolse, Franse, Australische, Canadese en Nieuw-Zeelandse squadrons. In Groot-Brittannië heeft het zowel bij Bomber Command als bij Coastal Command gevlogen.

De Halifax heeft, wellicht onterecht, altijd (figuurlijk) :-)in de schaduw van de Avro Lancaster gevlogen. Nadat de eerste kinderziekten waren overwonnen, werd de Halifax langzaam maar zeker een uitstekende en betrouwbare bommenwerper. Hoewel zeker de latere versies van de Halifax sneller waren dan de Lancaster en ongeveer dezelfde bommenlading konden dragen, heeft het toestel nooit het succes van de Lancaster kunnen evenaren.

photo 345097
bron

Voor dit verslag ga ik de volgende kit gebruiken.

photo 344605

Voor de geïnteresseerden onder ons vind je hier een recensie van de kit. (Engels) En hier nog één

De inhoud van de doos,

photo 344606

photo 344607

photo 345091

photo 345092

photo 345093

photo 345094

En alvast een klein begin gemaakt met de bouw.

photo 345095

photo 345098
bron

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Laatst bijgewerkt door Boxer op wo 06 jun, 2018 22:14 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2015 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
AHA een bommensmijter .altijd leuk om te volgen en nog leuker om te maken .

Veel plezier en succes met de bouw

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2015 22:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Voor een 1/72 toch nog veel details te zien als ik zo naar de laatste foto kijk. tis net een wat lomper model dan de lanc. maar juist daardoor ook wel indrukwekkend

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2015 23:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Daar zit wel een verhaal achter, vind de Engelse bommenwerpers altijd wel iets hebben, in de volgmode!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2015 0:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 dec, 2014 3:56 am
Berichten: 41
Ik volg deze ook. Heb bij mijn ouders op de kast nog een oude Lancaster en Sterling staan. Het is me nooit opgevallen dat de Sterling zoveel langer was, volgende keer dat ik daar ben maar eens naast elkaar zetten. Als ik groter woon ben ik van plan om alle Britse heavies te maken, dus ik kijk mee hoe deze wordt.

De recensie lijkt me niet te kloppen, die gaat over Revell 04394, jij laat zelf 04670 zien, aan de foto's te zien is die moderner en beter dan de oude Matchbox-rebox uit de link.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2015 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk om een kist te maken waar een verhaal achter zit. Ga je de hele kist bouwen of de gecrashte versie?

Gr, Ferry

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 nov, 2015 18:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Bedankt voor jullie reactie medebrouwers :brouw:

Jan Gat schreef:
De recensie lijkt me niet te kloppen, die gaat over Revell 04394, jij laat zelf 04670 zien, aan de foto's te zien is die moderner en beter dan de oude Matchbox-rebox uit de link.


Je hebt helemaal gelijk Jan, ik heb niet goed opgelet met het doorlezen :oops: excuses. :mrgreen: Ik ga de link aanpassen.

fvdm schreef:
Leuk om een kist te maken waar een verhaal achter zit. Ga je de hele kist bouwen of de gecrashte versie? Gr, Ferry


Als ik de gecrashte versie zou bouwen was ik in een week klaar Ferry :lol: Nee zonder gekheid, ik ben daar misschien ook niet zo duidelijk in geweest. Ik ga de hele kit bouwen. :wink:

Vandaag lag er in de brievenbus een stevige envelop uit downunder :mrgreen:
Besteld om het toch een klein beetje historisch correct te houden.

photo 345564

En ik vond in het archief nog een setje pilots & ground crew. Of ik daar iets mee ga doen weet ik nog niet. Ben er wel alvast mee aan het kliederen geweest.

photo 345563

photo 345565

Krijg hem niet goed scherp met de macro :oops:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2015 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een gaaf project.

Ik zag de eerste foto en herkende een en ander meteen. Een paar weken geleden heb ik een stuk Pieterpad gelopen (gefinisht in Sleen) en toen zijn we in de bossen hier langs gelopen. Ik vond het erg indrukwekkend.

Succes met de bouw van dit project.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2015 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Altijd mooi om te lezen dat iemand de nagedachtenis aan dit soort helden levend houdt in zo'n project. Zet 'm op, Boxer!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2015 16:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 apr, 2009 22:26 pm
Berichten: 210
Woonplaats: Leusden
Mooi project Eddy, aangezien ik het monument ook ken ga ik dit natuurlijk volgen.
De start ervan ziet er alvast veelbelovend uit.

Succes,
Albert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement