Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 21 jan, 2020 19:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 0:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2573
Woonplaats: Den Haag
lockheed p-38 lightning

De Lockheed P-38 Lightning was in de periode 1942-1945 een van de beste Amerikaanse jachtvliegtuigen. Dit toestel was zo snel, krachtig en betrouwbaar dat het in vele rollen op het strijdtoneel rond de Grote Oceaan en in Europa werd ingezet. De luftwaffe noemde het toestel Der Gabelschwanz Teufel, the Forktail devil.

Oorsprong
Lockheed ontwierp de P-38 naar aanleiding van het verzoek van de Amerikaanse Luchtmacht in 1937 om een onderscheppingsjager te bouwen die een constante snelheid van minimaal 580 km/h op 6100 m hoogte kon volhouden en net als bij de Nederlandse Fokker G.I was het ontwerp gebaseerd op een romp met dubbele staartbomen. De propellers bij de P-38 draaiden tegengesteld om de torsie te verminderen en de configuratie van het landingsgestel - met één wiel voor en twee wielen net achter het zwaartepunt - was in die tijd een unieke keuze voor een jachtvliegtuig.
Op 27 januari 1939 vloog het eerste prototype en op 11 februari 1939 vestigde het meteen een trans-continentaal snelheidsrecord door in 7 uur en 2 minuten van Californië naar New York City te vliegen.
Hierop werden in april 1939 13 toestellen van dit type besteld. Al snel bestelden het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk in totaal 667 toestellen, aangepast aan de wensen van deze landen (de propellers van deze versies draaiden bijvoorbeeld beiden rechtsom).
Engeland nam de Franse bestelling na de Franse overgave in 1940 geheel over. De bestelling bestond uit een versie mét en zonder luchtcompressie. De laatste variant werd door Engeland geannuleerd nadat bleek dat deze slechts 480 km/h haalde en lastig bestuurbaar was. De toestellen werden uiteindelijk gebruikt als trainers voor aankomende piloten in de V.S.

Inzet
Het eerste type dat vanaf april 1942 actief werd ingezet was de P-38E, gevolgd door de P-38F.
De eerste twee luchtoverwinningen werd behaald op 4 augustus 1942 toen twee P-38's op een tweetal Japanse watervliegtuigen stuitten. Er zouden hierna nog vele Japanse vliegtuigen volgen... Voor het front in de Grote Oceaan bleek het toestel uitermate geschikt. Zijn snelheid, bereik, klimvermogen en enorme vuurkracht bleken een dodelijke combinatie voor de Japanse Zero's. Het bereik werd nadat Charles Lindbergh in juni 1944 een bezoek bracht aan de 475e Fighter Group nog eens met 30% verhoogd. Charles Lindbergh was mede dankzij zijn reis over de Atlantische oceaan in 1927 een expert in zuinig vliegen en adviseerde de piloten hoe zij hun motoren nog efficiënter konden laten werken.
De eerste overwinning in Europa werd op 15 augustus bij IJsland behaald op een Focke-Wulf Condor scheepsbommenwerper. Dit was ook de eerste luchtoverwinning op een toestel van de Duitse Luftwaffe.
Een deel van de toestellen werd naar Engeland gebracht voor de invasie van Noord-Afrika in november 1942. Verder werden P-38's ingezet als lange-afstands escortejagers, maar de vliegtuigen bleken op grote hoogte niet geschikt voor deze rol en werden uiteindelijk vervangen door de P-51 in september 1944.
Begin 1943 kwam type P-38G in gebruik met krachtigere motoren en een betere radio, gevolgd door type P-38H met nog sterkere motoren, een 20 mm kanon en een bommenlading van 1450 kg.
De P-38J volgde met een nieuwe motorconfiguratie en met (destijds uniek voor een jachtvliegtuig) stuurbekrachtiging voor de besturing. Dit was het type waarin Antoine de Saint-Exupéry vloog toen hij vermist raakte.
Van de P-38K werden er slechts 2 gebouwd, omdat de regering het onacceptabel vond dat de productie van de P-38 in oorlogstijd 2 tot 3 weken moest worden gestaakt om de productielijn aan te passen.
De hierop volgende P-38L werd het meest succesvolle toestel in aantallen, waarvan er 3923 werden gebouwd. Omdat ze vanaf juni 1944 werden ingezet namen ze ook deel aan de acties tijdens D-Day.

Rollen
Naast de oorspronkelijke rol als jager en escorteur werd de P-38 Lightning later ook aangepast in configuratie om op te treden als verkenningsvliegtuig, bommenwerper en nachtjager.

Gebruik
In WOII: V.S., Australië, China, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Portugal.
Na WOII: Italië, Honduras.

Algemeen
Rol Jachtvliegtuig

Bemanning
1 (2 voor TP-38L)

Varianten
XP-38, YP-38, 322F, 322B, XP-38A, P-38D, P-38E, P-38F, F-4, P-38G, P-38H, P-38J, P-38K, P-38L, F-5B, F-5E, F-5F, F-5G, TP-38L, P-38M, 822.

Status
Gebruik V.S. (1941-1947), Engeland (1942-1945), Australië (1943-1950), China (1943-1955), Portugal (1944-1957), Italië (1951-1957), Honduras (1953-1959)

Afmetingen
Lengte 11,53 m
Hoogte 3,00 m
Spanwijdte 15,85 m
Vleugeloppervlak 30,43 m²
Gewicht
Leeggewicht 5800 kg
Startgewicht 7940 kg
Max. gewicht 9798 kg
Krachtbron
Motor(en) 2× Allison V-1710-111/113 V-12
Vermogen elk 1194 kW

Prestaties
Topsnelheid 667 km/u
Klimsnelheid 24 m/s
Vliegbereik 3640 km
Actieradius 1770 km
Dienstplafond 13400 m

Bewapening
Boordgeschut 1 x Hispano M2(C) 20 mm kanon,4 x Colt-Browning MG53-2 12.7 mm mitrailleurs
Bommen 2x900 kg of 2 x 450 kg of 4 x 225 kg of 4x 115 kg
Raketten 4x M10 112 mm raketlanceerder of 10x 127 mm hoge snelheidsraketten

De P-38 is in 2 verschillende versie's te bouwen, de USAAF 431st fighter squadrn P38 "PAPPY'S Binr-die" gevlogen door piloot 'pappy' Cline, 1945.
En de USAAF, 80th Fighter Squadron, P-38L "Geronimo II", India, 1944.
Ik ga voor de eerste, van MAJ R.I. 'pappy' Cline.
Jammer genoeg is er niet veel te vinden over deze piloot, als iemand toevallig info over deze piloot kan vinden ben ik die zeer erkentelijk.

De kit zelf
HobbyBoss heeft deze kit uitgebracht in 2014, dus met de passing zal het wel goed zitten. het is een easykit, wat net zoveel wil zeggen als een makkelijke kit, wat blijkt uit het staart/romp-gedeelte, wat al voorgebouwd is tesamen met de vleugels, je hoeft alleen de 2 helften aan mekaar te plakken, dan heb je de romp, vleugels en de 2 staarten. De kit bestaat uit een kleine 140 onderdelen, wat je een model geeft van 24 cm lang en 33,1 cm breed.
De reden dat ik juist deze bouwdoos gekozen heb en niet een uitgebreide, is dat er hier in de buurt niks anders te vinden was en ik deze op de dag voor kerst nog moest kopen, omdat mijn kerstkado niet voor de kerst geleverd was en er toch wat onder de boom moest liggen.
En dan nu de foto's!!!

photo 352304

photo 352308

photo 352321

photo 352322

photo 352323

photo 352324

photo 352325

photo 352320

photo 352319

photo 352318

photo 352317

photo 352316

photo 352315

photo 352314

photo 352312

photo 352313

photo 352311

photo 352310

photo 352309

photo 352307

photo 352329

Zoals te zien is, is het niet een uitgebreide kit, daar in tegen ziet het detail er zo te zien wel weer goed uit. Handig is ook een verftabel in 5 verschillende merken gedrukt op een kleurenblad.

photo 352330


Omdat het een aluminium vliegtuig is heb ik stiekem alvast geoefend op een kitje van de Action van €1,50, dus verpesten is niet zo erg.

photo 352363

photo 352328

photo 352326

Wie meer wil weten over de geschiedenis van de P-38 kan je hier terecht. http://www.ausairpower.net/P-38-Analysis.html

_________________
Rob

photo 344155


Laatst bijgewerkt door rob h&s op za 02 jan, 2016 13:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 2:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Ja, daar is 'ie hoor!! Zoals gezegd, ik ga hem volgen. Wie weet krijg ik weer zin om mijn Lightning af te maken. Welke verf heb je gebruikt voor het aluminium? Succes en maak er wat moois van!!

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 9:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2573
Woonplaats: Den Haag
Oh ja,vergeten, Vallejo metal color aluminium

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 2240
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk, een P38. Die zie je hier niet zoveel. Ik ben benieuwd hoe het met de verf gaat. Succes

_________________
Gr, Ferry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2573
Woonplaats: Den Haag
Zo de oliebollen en de champagne (lees gewoon biertje) zijn op, dus kunnen we een begin gaan maken. Zoals de meeste beginnen we met de cockpit,

photo 352524

Alles in de primer en toen hield het op!! De pit komt in rlm83 - Vallejo air 010 interior green en die heb ik dus niet!!! Dan heb ik even tijd om wat detailfoto's te laten zien,

photo 352529

photo 352527

photo 352525

photo 352523

photo 352522

photo 352365

photo 352364

De laatste 2 zijn originele hoor, zo goed kan ik nog niet schilderen!! :)

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 519
Woonplaats: Katwijk
Leuk die p38. Ziet er inderdaad goed uit qua details.
Vroeger had je in de bibliotheek van die grote boeken over vliegtuigen. Die tekende ik altijd over en de p38 vond ik altijd het leukst want die had 2 staarten :lol: . Succes rob.

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 0:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2573
Woonplaats: Den Haag
Dank je, ik heb ook altijd al een mooi vliegtuig gevonden, op 1/48 vind je er niet zo veel en deze kwam toevallig op mij pad.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 10:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 dec, 2013 15:49 pm
Berichten: 529
Leuke kist Rob. Ik heb nog een zeer oude P-38L Geronimo van Hasegawa liggen met mooie vergeelde decals. Misschien plaats ik hem wel nu Starfighter af is. Kunnen we een duo bouw starten.
Gr Jan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2021
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi uitgebreid begin van je verslag Rob :wink:
Daar hou ik persoonlijk wel van. Succes met deze bliksemschicht :brouw:

Eddy

_________________
modeltrucks.jouwweb.nl (update 05-10-2019)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2016 17:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2573
Woonplaats: Den Haag
Eindelijk de interior green binnen en de cockpit een kleurtje gegeven. Vallejo model air 71.010 en zwart 71.057.
Hier al in de glanslak.

photo 353058

Hier met een lichte wash, op de foto lijkt het veel vlekkerig dan in het echt.

photo 353059

De glanslak is van Humbrol, de clear gloss varnish en de wash is van Vallejo, de model wash zwart.

@Janmaas,
Ik ga nu niet meedoen met een duobuild, ik zit op 2 ziekenhuis opnames te wachten, dus ik weet nooit of ik een deadline ga halen. 1 is voor mijn pols en vingers, dus die kan ik dan een tijdje niet gebruiken, anders graag!!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement