Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=46814 |
Pagina 2 van 9 |
Auteur: | robh [ zo 29 nov, 2015 17:12 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
De uithouders van de rolroeren zijn op maat gemaakt en passen prima. Voor her richtingsroer een soortgelijk recept. Eerst afzagen, dan groefjes van 0,15 mm in het kielvlak gezaagd op de plaats van de scharnieren, in de groeven stukjes 0,13 mm plastic gelijmd, op maat geschuurd en pas gemaakt in 0,3 mm groefjes in het richtingsroer. Dan de motor. De AS Jaguar van Engines & Things is fraai gedetailleerd. Let wel, deze foto is schaal 10:1. Op de achterkant zit nog een hoop hulpapparatuur en gaatjes voor een uilaatsysteem. Die zal er grotendeels af moeten om op het model te passen. Jammer, maar aan de andere kant: Er zal toch nauwelijks iets van te zien zijn. De motorkap is in het hete bad geweest, en is nu mooi rond. De opening moest nog wel hier en daar wat bijgewerkt worden. De E&T Jaguar was iets te groot, en is dus rondom op maat geschuurd, de voorste cilinder rij iets meer dan de achterste, en past nu goed. Ook de prop is geplamuurd en geschuurd. Rob |
Auteur: | tsjopper bob [ ma 30 nov, 2015 1:00 am ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Leuk hoor. Zoek je voor elk vliegtuig de juiste motor erbij? René |
Auteur: | robh [ ma 30 nov, 2015 8:58 am ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
tsjopper bob schreef: Leuk hoor. Zoek je voor elk vliegtuig de juiste motor erbij? Nee hoor, alleen als de kwaliteit te wensen over laat. Dit was een grensgeval, en ik kende Engines & Things nog niet, dus vandaar. Ik heb tegelijkertijd bij hen ook nog een Armstorng Siddeley Cheetah (= halve Jupiter; 1 krans van 7 cilinders) gekocht. Rob |
Auteur: | robh [ di 01 dec, 2015 17:30 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Al lijkt het wat vroeg, toch is dit het moment om gaatjes te boren voor spandraden en stuurkabels: 20 stuks in de vleugels (8 onder, 12 boven), 4 in de bovenkant van de romp, zes in de romp voor de stuurkabels (de Steelwork kit heeft voor die laatste al mooie fairings meegegoten), en 8 in kielvlak, stabilo en romp. Die heb ik nog vergeten te boren; moeten dus nog. Ter vergelijking de F.K.51 van de MLD er bij gezet. Die hield ik per ongeluk op zijn kop, en ik was vergeten dat het machinegeweer er los in zat. Dat is nu dus even wandelen en heeft zich verstopt. Stabilo en hoogteroer hebben ook scharnieren gekregen. Zelfde methode en materialen als het richtingsroer, alleen gelijmd met die dunne Tamyia lijm. Daarvan wordt het dunne plastic wel heel erg week, dus de stripjes daarna wat versterkt met dunne secondelijm. Dan de cockpit. Het instrumentenpaneel en het romp buizenframe is meegegoten en vrij goed gedetailleerd. Op de foto moeilijk te zien, en ik heb nog geen idee hoe dat in de kleine ruimte fatsoenlijk te schilderen is. Van de cockpit van de een-zitter zijn geen foto's, maar ik neem aan dat hij weinig anders zal zijn dan die van de twee-zitter. En daarvan staan goede foto's in het boekje van Hugo Hooftman, die ik ook gebruikt heb voor de MLD kist. Rob |
Auteur: | robh [ do 03 dec, 2015 17:12 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
De fairings voor de machinegeweren op de bovenvleugel gelijmd. De resin bovenop: en de gewone plastic onder. De bovenvleugel is niet helemaal vlak; moet nog even in bad. En er is een verschil tussen deze vleugels en die van de Special Hobby F.K.51; op de vleugels van deze kit kan je de vleugelribben zien, bij die andere niet. De vleugels van de F.K.51 waren met triplex ingedekt; ik heb nergens in de boeken kunnen vinden dat dat bij de eenzitter anders was. Ik ga de ribben dus iets weg halen. Om een fatsoenlijke passing van de E&T motor op de romp te krijgen heb ik het achterdeel van de motor achter de tweede rij cilinders er af gezaagd en 1,5 mm van de romp voorkant afgehaald. "Dry" fit van motor en cowling op de romp ("gelijmd" met Kristal Klear): Bovenop de romp zijn de vier gaatjes voor de spandraden van het baldakijn (zoals dat officieel heet) te zien en de twee gaatjes voor het staafvizier. In feote had de motorkap nog wel wat langer mogen zijn dan de kleine twee millimeter verschil die er nu is met de gewone F.K.51. Rob |
Auteur: | robh [ vr 04 dec, 2015 17:10 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Ik heb de ribben van de bovenvleugel wat afgeschuurd en er paneel lijnen ingegraveerd overeenkomstig de MLD en KNIL ML kisten (de Spaanse een-persoons F.K.51's werden tegelijkertijd gebouwd) en de Nederlandse F.K.51 kit van Special Hobby. De vrij lompe machinegeweren van Special Hobby heb ik vervangen door een 0,1 x 0,3 mm messing buisje in een 0,8 x 0,4 mm buisje. De onderveugel heeft dezelfde bewerking met schuurlatje en scriber gehad. Om de vleugelstijlen wat meer grip te geven zijn er nu gaatjes geboord voor de vertikale stijlen. In de stijlen ook gaatjes geboord en daar 0,3 mm messing pennetjs in gelijmd. Onderop de foto de oleo stijl voor het landingsgestel, de originele in de kit en de gewijzigde, die 4 mm langer is gemaakt. Daarvoor hen ik een polystyreen stroomlijnprofiel van 3,25 mm koorde gebruikt, dat ik tot 2,5 mm heb afgeschuurd. Alleen het topje en onderstuk van het origineel heb ik gebruikt. Rob |
Auteur: | fvdm [ vr 04 dec, 2015 18:16 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Dat is toch weer gepriegel op de vierkante mm Rob. Maar het gaat je goed af zo te zien. Alleen ben ik benieuwd waar jij een buisje van 0,1mm met een inwendige diameter van 0,3 mm kan kopen |
Auteur: | robh [ vr 04 dec, 2015 18:20 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Ach ja, die volgorde Rob |
Auteur: | Silenoz [ vr 04 dec, 2015 18:37 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
mooi werk. Bij Engines&Things had ik ook al eens besteld, maar had er gezien hun site niet zoveel vertrouwen in... viel achteraf blijkbaar goed mee, ook qua prijs, kwaliteit is er wel een beetje naar. fvdm schreef: Dat is toch weer gepriegel op de vierkante mm Rob. Maar het gaat je goed af zo te zien. Alleen ben ik benieuwd waar jij een buisje van 0,1mm met een inwendige diameter van 0,3 mm kan kopen Heel simpel: het buisje binnenstebuiten keren |
Auteur: | robh [ zo 06 dec, 2015 20:30 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Verder met het wijzigen van het landingsgestel. Ik heb eerst de linker oorspronkelijke poot "droog" gemonteerd met Kristal Klear als referentie voor de verlengde rechter poot. Intussen had ik van die rechter poot de stijl tussen wielas en onderkant romp, net achter motorkap met 3 mm verlengd (ongeveer 4 mm gedeeld door wortel 2, want die stijl staat onder ongeveer 45 graden) door de stijl door te snijden en een stukje stroomlijm profiel tussen de twee stukjes te lijmen. Dat ging niet geruisloos, want bij het schuren van de geplamuurde stijl kwam het stukje profiel weer los. Dus weer gelijmd, en na het drogen de "breuk" ingesmeerd met dikke secondelijm ter versteviging. De droog-passing zag er goed uit. Ik heb meteen een gaatje geboord, waar straks een pennetje inkomt wat ik in de stijl ga lijmen. Daarna de andere stijl passen; doel is de oleo stijlen aan beide kanten dezelfde helling te geven. Bij het passen van de lange stijlen sloeg het noodlot toe. De oleo stijl bleef zitten, maar het andere deel sprong weg, en is ondanks zoeken (nog) niet terecht gekomen. Het hinderlijke is ook nog, dat het al met Kristal Klear was ingesmeerd, dus best ergens aan de muur of zo kan hangen. Dus ben ik nu bezig een nieuwe stijl te scratchen. Rob |
Pagina 2 van 9 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |