Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=46814 |
Pagina 1 van 9 |
Auteur: | robh [ za 14 nov, 2015 20:15 pm ] |
Berichttitel: | Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Omdat de D.XIII en de F.25 even on hold staan in afwachting van de decals ga ik maar beginnen met een 1:72 kitje van de Koolhoven F.K.51 eenzitter van Steelwork. De Koolhoven F.K.51 eenzitter maakte deel uit van de leveranties aan de Spaanse Republikeinse regering gedurende de Spaanse Burgeroorlog. Leveranties aan Spanje waren formeel verboden, en natuurlijk hield de Nederlandse regering zich aan dat embargo (andere Europese landen hadden minder scrupules). Toch vinden vrijwel alle vliegtuigen onbewapend, de tweezitters gecamoufleerd als eenzits postvliegtuig, hun weg naar Spanje via de Franse firma Société Anonyme des Transports Aériens. De meeste F.K.51’s waren tweezitters, gelijk aan die van de MLD. De bewapening, twee mitrailleurs in de bovenvleugel, wordt in Spanje ingebouwd. In verband met het internationale wapenembargo werd het steeds moeilijker om aan motoren te komen. Daarom werd de eenzitter uitgerust met tweedehands 14 cilinder Armstrong Siddeley Jaguar IVA motoren van 400 pk afkomstig van afgedankte Armstrong Whitworth Argosy vliegtuigen. Om deze zwaardere en langere motoren te accommoderen moest de NACA kap verlengd worden en werden de landingsgestelpoten 30 cm verlengd vanwege de grotere schroef. Het voorste deel van de romp werd bekleed met linnen i.p.v. triplex om gewicht te besparen en om het zwaartepunt weer een beetje goed te krijgen werd de cockpit, die voorzien werd van een glazen kap, verplaatst naar de waarnemerszitplaats, terwijl de voorste zitplaats verviel. Het waren geïmproviseerde (nacht)jagers. De eerste F.K.51 eenzitter vloog in mei 1937 en afleveringen begonnen in juli van dat jaar. Sommige eenzitters werden per schip uitgevoerd onder een lading aardappels naar havens in de buurt van Barcelona. De eenzitters zouden een registratie EJ- gekregen hebben (de tweezitter F.K.51’s hadden een registratie EK-), maar er zijn geen foto’s met zo’n registratie bekend. Er zijn er totaal 10 afgeleverd; de laatste zes konden niet afgeleverd worden, maar werden bij Koolhoven opgeslagen en zijn in mei 1940 bij het bombardement van de fabriek vernield. Over het gebruik van de vliegtuigen is weinig tot niets bekend en er bestaan ook nauwelijks foto’s van. Karakteristieken: Crew 1 Span (m) 9.00 Length (m) 7.80 Range (km) 825 Maximum speed (km/hr) 230 Ceiling (m) 6500 Empty weight (kg) 1000 Engine Armstrong Siddeley Jaguar IVA 400 hp Armament 2 Vickers 0.3” in de bovenvleugel De beste referenties zijn: D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, 1996 T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012 T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, ISBN 90 228 3890 0, 1981 Foto's volgen later, als ik bij mijn desktop kan (op mijn oude MacBook werken de albums niet). Rpb |
Auteur: | robh [ zo 15 nov, 2015 13:29 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Eerst maar even de foto's van het origineel die ik heb kunnen vinden. Tweede toestel is een 1-zitter. De PH-APK is een 1-zitter. Alle foto's komen uit de drie referenties. Wel aardig is een foto waar Koolhoven de tweedehands Jaguar motoren vandaan had gehaald. Verder heb ik van Henri Kaper van de ex-Stichting Koolhoven Vliegtuigen mooie foto's gekregen, maar niet van de 1-zitter. Dan de inhoud van de kit. Spuitgietdelen, resin delen, PE, decals, cockpitkap en bouwinstructies. De spuitgietdelen komen van de Special Hobby 1:72 kit van de Koolhoven F.K.51 tweezitter. De resin delen zijn voor de benodigde aanpassingen. Een nieuwe romp, stukje middenvleugel, nieuwe motorkap, motor, uitlaten, stroomlijnkapjes voor de mitrailleurinbouw, rails voor de cockpit en een staafvizier. Hier zijn wel wat opmerkingen bij te maken. Er zit geen nieuwe propeller bij, terwijl die van de 1-zitter groter is dan die van de 2-zitter. Evenmin zijn er langere landingsgestelpoten bij (de 30 cm kunnen onmogelijk goedgemaakt worden door grotere wielen). De motor is wel erg simpel; er zijn maar 7 cilinders gemodelleerd, terwijl de AS Jaguar motor twee rijen van 7 cilinders had. Dat plaatst me voor een moeilijke keus: Oogje dichtknijpen en de motor uit de kit gebruiken of de Jaguar van een Omega kit van de Fokker D.XVI opofferen. Gelukkig heb ik op internet nog een resin exemplaar van Engines & Things aangetroffen. Eerst maar eens kijken wat dat biedt. De handleiding is een dubbelzijdig bedrukt A4-tje. De canopy (twee exemplaren) ziet er goed uit. Tenslotte de decals en het PE dingetje. Om met het laatste te beginnen: Inderdaad, ook afkomstig uit de Special Hobby kit. Voor wat betreft de motor componenten dus tamelijk nutteloos. De decals zijn OK voor de PH-APK, de EK- decals horen bij de 2-zitters (dus niet voor deze kit), de CK-decals kan ik helemaal niet thuisbrengen, evenals de "6". Maar misschien zijn er Spanje experts onder de lezers. Ik houd me aanbevolen voor informatie. Rob |
Auteur: | tsjopper bob [ zo 15 nov, 2015 15:37 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Je mag wel vaker kitjes 'on hold' zetten, dan kom jij ook weer met meer leuke kitjes op de proppen. Leuk stukje geschiedenis. Suc6 met de bouw. René |
Auteur: | JohnH [ zo 15 nov, 2015 17:37 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
RobH, Weer een leuk modelletje, mag het wel, wat buitenissige dingen Had je hier al gekeken ? http://www.steelwork-models.de/flugzeug ... fk51e.html Hopelijk is de bouw makkelijker dan de F-25. Succes ermee ! Vr.groeten, JohnH |
Auteur: | robh [ zo 15 nov, 2015 17:49 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
@John: Had het nog niet gezien, maar is kennelijk de "try-out" voor de kit. Heeft dus niet de aanpassingen, zoals die volgens mijn referenties voor de een-zitter gemaakt moeten worden. Ook de herkomst van de registratie is niet duidelijk (en afwijkend van wat Wesselink schrijft, bijvoorbeeld). Zal hem eens een mailtje sturen. Rob |
Auteur: | Timmie [ di 17 nov, 2015 0:22 am ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Mooi vliegtuigje. Die zie je niet zo vaak. Grtz Arjan |
Auteur: | rob h&s [ di 17 nov, 2015 8:20 am ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Mooie introductie en met jouw aandacht en kunde word dit een mooi toestel. |
Auteur: | robh [ ma 23 nov, 2015 11:06 am ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Ik heb de Jaguar motor van uit de Fokker D.XVI kit van Omega schoongemaakt en in elkaar gezet en de motor die in de F.K.51 kit zit met Kristal Klear voorlopig op de romp geplakt. Nogal een verschil in lengte. Maar als ik de cowling (die overigens aardig vervormd is, maar wel mooi dun) over de "1-rij" Jaguar heen schuif, komt de propellernaaf toch goed uit. De cowling lijkt echter wat kort voor een 2 x 7 cilinder motor. Ga ik maar eens opmeten (en ook vergelijken met de cowling van de Special Hobby MLD F.K.51 die ik al gebouwd heb). Ik heb inmiddels bij Engines & Things een losse Jaguar motor besteld. Rob |
Auteur: | robh [ di 24 nov, 2015 17:37 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing |
Alle resin onderdelen zijn schoongemaakt. vlnr en vbnb: cowling, wielen, housing machinegeweren, uitlaatpijpen (opgeboord naar 1,8 mm), motor, inzetstuk voor bovenvleugel, rails voor het achterste deel van de canopy en staafvizier. In het algemeen van (zeer) goede kwaliteit, geen luchtbelletjes en weinig flash. De enige opmerking die ik kan maken is de cowling, die is een beetje ovaal en moet dus in het warme bad. Verder is de achterrand extreem dun; kwetsbaar maar wel heel goed op schaal. Voorzichtig aan dus maar. Ik heb de lengte van de cowling opgemeten en vergeleken met de lengte van de cowling van de Special Hobby kit. Hij is inderdaad langer (13,7 tegen 10,9 mm). Ik heb een stuk uit het midden van de bovenvleugel gezaagd zoals aangegeven op de handleiding en stukje voor beetje pas gemaakt voor het resin inzet stuk. Ook de romp pasgemaakt op de ondervleugel. In principe paste dat goed, en hoefde ik alleen de vleugelneus ter plekke van de romp wat af te schuren (daarvoor staan de twee zwarte streepjes op de vleugel). Heeft nog een laatste zetje nodig; er is nog kracht voor nodig om de onderkant van de vleugel echt gelijk te krijgen met de onderkant van de romp. Tenslotte de prop. Dat is de originele prop uit de Special Hobby kit, en daarvan zijn de bladen 4 mm te kort. Ik had nog een propeller loiggen van de AZ models Fokker C.X kit, die ik omgebouwd heb voor de Hispano motor, en die had de goede diameter, maar een spinner. Dus van beide props de bladen er af gezaagd en de lange bladen aan de oorspronkelijke naaf gelijmd. De overgangen moeten nog wat opgedikt worden met putty, en daarna in vorm geschuurd. Rob |
Auteur: | robh [ do 26 nov, 2015 17:12 pm ] |
Berichttitel: | Re: Een-persoons Koolhoven F.K.51, een noodoplossing -KLAAR- |
Het resin middenstuk in de bovenvleugel gelijmd en de rolroeren in de ondervleugel losgesneden van de vleugel met een panel line sciber, en vervolgens op de plaats van de ingegraveerde uithouders in de roeren inkepingen gemaakt. De uithouders zijn stukjes 0,75 x 1,0 mm profiel. Na het drogen worden die op de juiste lengte gemaakt en een beetje rond geschuurd. Rob |
Pagina 1 van 9 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |