Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2015 17:12 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De uithouders van de rolroeren zijn op maat gemaakt en passen prima.

photo 346023

Voor her richtingsroer een soortgelijk recept. Eerst afzagen, dan groefjes van 0,15 mm in het kielvlak gezaagd op de plaats van de scharnieren, in de groeven stukjes 0,13 mm plastic gelijmd, op maat geschuurd en pas gemaakt in 0,3 mm groefjes in het richtingsroer.

photo 346021

Dan de motor. De AS Jaguar van Engines & Things is fraai gedetailleerd.

photo 346025

Let wel, deze foto is schaal 10:1. Op de achterkant zit nog een hoop hulpapparatuur en gaatjes voor een uilaatsysteem.

photo 346024

Die zal er grotendeels af moeten om op het model te passen. Jammer, maar aan de andere kant: Er zal toch nauwelijks iets van te zien zijn.
De motorkap is in het hete bad geweest, en is nu mooi rond. De opening moest nog wel hier en daar wat bijgewerkt worden. De E&T Jaguar was iets te groot, en is dus rondom op maat geschuurd, de voorste cilinder rij iets meer dan de achterste, en past nu goed.

photo 346020

Ook de prop is geplamuurd en geschuurd.

photo 346022

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2015 1:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk hoor. Zoek je voor elk vliegtuig de juiste motor erbij?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2015 8:58 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
tsjopper bob schreef:
Leuk hoor. Zoek je voor elk vliegtuig de juiste motor erbij?

Nee hoor, alleen als de kwaliteit te wensen over laat. Dit was een grensgeval, en ik kende Engines & Things nog niet, dus vandaar. Ik heb tegelijkertijd bij hen ook nog een Armstorng Siddeley Cheetah (= halve Jupiter; 1 krans van 7 cilinders) gekocht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2015 17:30 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Al lijkt het wat vroeg, toch is dit het moment om gaatjes te boren voor spandraden en stuurkabels: 20 stuks in de vleugels (8 onder, 12 boven), 4 in de bovenkant van de romp, zes in de romp voor de stuurkabels (de Steelwork kit heeft voor die laatste al mooie fairings meegegoten), en 8 in kielvlak, stabilo en romp. Die heb ik nog vergeten te boren; moeten dus nog.

photo 346326

Ter vergelijking de F.K.51 van de MLD er bij gezet. Die hield ik per ongeluk op zijn kop, en ik was vergeten dat het machinegeweer er los in zat. Dat is nu dus even wandelen en heeft zich verstopt. Stabilo en hoogteroer hebben ook scharnieren gekregen.

photo 346325

Zelfde methode en materialen als het richtingsroer, alleen gelijmd met die dunne Tamyia lijm. Daarvan wordt het dunne plastic wel heel erg week, dus de stripjes daarna wat versterkt met dunne secondelijm.
Dan de cockpit. Het instrumentenpaneel en het romp buizenframe is meegegoten en vrij goed gedetailleerd.

photo 346324

Op de foto moeilijk te zien, en ik heb nog geen idee hoe dat in de kleine ruimte fatsoenlijk te schilderen is. Van de cockpit van de een-zitter zijn geen foto's, maar ik neem aan dat hij weinig anders zal zijn dan die van de twee-zitter. En daarvan staan goede foto's in het boekje van Hugo Hooftman, die ik ook gebruikt heb voor de MLD kist.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2015 17:12 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De fairings voor de machinegeweren op de bovenvleugel gelijmd. De resin bovenop:

photo 346504

en de gewone plastic onder.

photo 346501

De bovenvleugel is niet helemaal vlak; moet nog even in bad. En er is een verschil tussen deze vleugels en die van de Special Hobby F.K.51; op de vleugels van deze kit kan je de vleugelribben zien, bij die andere niet. De vleugels van de F.K.51 waren met triplex ingedekt; ik heb nergens in de boeken kunnen vinden dat dat bij de eenzitter anders was. Ik ga de ribben dus iets weg halen.
Om een fatsoenlijke passing van de E&T motor op de romp te krijgen heb ik het achterdeel van de motor achter de tweede rij cilinders er af gezaagd en 1,5 mm van de romp voorkant afgehaald. "Dry" fit van motor en cowling op de romp ("gelijmd" met Kristal Klear):

photo 346503

photo 346502

Bovenop de romp zijn de vier gaatjes voor de spandraden van het baldakijn (zoals dat officieel heet) te zien en de twee gaatjes voor het staafvizier. In feote had de motorkap nog wel wat langer mogen zijn dan de kleine twee millimeter verschil die er nu is met de gewone F.K.51.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 17:10 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de ribben van de bovenvleugel wat afgeschuurd en er paneel lijnen ingegraveerd overeenkomstig de MLD en KNIL ML kisten (de Spaanse een-persoons F.K.51's werden tegelijkertijd gebouwd) en de Nederlandse F.K.51 kit van Special Hobby.

photo 346714

De vrij lompe machinegeweren van Special Hobby heb ik vervangen door een 0,1 x 0,3 mm messing buisje in een 0,8 x 0,4 mm buisje.
De onderveugel heeft dezelfde bewerking met schuurlatje en scriber gehad.

photo 346713

Om de vleugelstijlen wat meer grip te geven zijn er nu gaatjes geboord voor de vertikale stijlen. In de stijlen ook gaatjes geboord en daar 0,3 mm messing pennetjs in gelijmd.

photo 346715

Onderop de foto de oleo stijl voor het landingsgestel, de originele in de kit en de gewijzigde, die 4 mm langer is gemaakt. Daarvoor hen ik een polystyreen stroomlijnprofiel van 3,25 mm koorde gebruikt, dat ik tot 2,5 mm heb afgeschuurd. Alleen het topje en onderstuk van het origineel heb ik gebruikt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is toch weer gepriegel op de vierkante mm Rob. Maar het gaat je goed af zo te zien. Alleen ben ik benieuwd waar jij een buisje van 0,1mm met een inwendige diameter van 0,3 mm kan kopen :lol:

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 18:20 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ach ja, die volgorde :wink:
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2015 18:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
mooi werk. Bij Engines&Things had ik ook al eens besteld, maar had er gezien hun site niet zoveel vertrouwen in... viel achteraf blijkbaar goed mee, ook qua prijs, kwaliteit is er wel een beetje naar.

fvdm schreef:
Dat is toch weer gepriegel op de vierkante mm Rob. Maar het gaat je goed af zo te zien. Alleen ben ik benieuwd waar jij een buisje van 0,1mm met een inwendige diameter van 0,3 mm kan kopen :lol:


Heel simpel: het buisje binnenstebuiten keren ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2015 20:30 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met het wijzigen van het landingsgestel. Ik heb eerst de linker oorspronkelijke poot "droog" gemonteerd met Kristal Klear als referentie voor de verlengde rechter poot. Intussen had ik van die rechter poot de stijl tussen wielas en onderkant romp, net achter motorkap met 3 mm verlengd (ongeveer 4 mm gedeeld door wortel 2, want die stijl staat onder ongeveer 45 graden) door de stijl door te snijden en een stukje stroomlijm profiel tussen de twee stukjes te lijmen. Dat ging niet geruisloos, want bij het schuren van de geplamuurde stijl kwam het stukje profiel weer los. Dus weer gelijmd, en na het drogen de "breuk" ingesmeerd met dikke secondelijm ter versteviging. De droog-passing zag er goed uit.

photo 346997

photo 346998

Ik heb meteen een gaatje geboord, waar straks een pennetje inkomt wat ik in de stijl ga lijmen. Daarna de andere stijl passen; doel is de oleo stijlen aan beide kanten dezelfde helling te geven.
Bij het passen van de lange stijlen sloeg het noodlot toe. De oleo stijl bleef zitten, maar het andere deel sprong weg, en is ondanks zoeken (nog) niet terecht gekomen. :cry: Het hinderlijke is ook nog, dat het al met Kristal Klear was ingesmeerd, dus best ergens aan de muur of zo kan hangen. Dus ben ik nu bezig een nieuwe stijl te scratchen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: robh en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement