Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2015 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Even (net als CSI) met een zaklamp over de vloer :lol: :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 dec, 2015 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
CSI heeft moeten concluderen dat het hier gaat om een vermissing zonder lijk. Gelukkig kunnen we in onze wereld zo een dubbelganger construeren, die met een beetje goede wil het origineel kan vervangen.

photo 347473

Nieuw pootje gemaakt uit stroomlijnprofiel, dat op de goede lengte afgesneden is en op de goede breedte geschuurd is, voorzien van een asje en een pin om hem beter aan de romp vast te maken. Bij de romp ook iets meer koorde gegeven met wat afgesneden stukjes stroomlijnprofiel. Dikke secondelijm bij wijze van plamuur en om het spul wat steviger te maken.
Tegelijkertijd ook de afsteunstijl op maat gemaakt, zodat het lange pootje in beide aanzichten net zo staat als het originele korte.

photo 347466

photo 347464

Daarna de oleo stijl voor de andere kant gemaakt en het korte pootje verlengd met passend stroomlijnprofiel.

photo 347463

De afsteunstijl van het oude pootje gaat wordt nog vervangen door een langere. Eventjes droogpassen (dankzij de pinnetjes).

photo 347462

De schade lijkt merendeels hersteld.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Alle vleugel- en onderstelstijlen zijn inmiddels donkergrijs geschilderd, evenals het instrumentenpaneel, de stoel en het voetenstuur, plus wat klein grut waar de rest van het meubilair uit gemaakt moet worden. Het cockpitinterieur is ook geschilderd; vloer en voor- en achterwand licht grijs, zijwanden light olive (Humbrol 86), een tintje lichter dan de buitenkant, die ik olive drap maak (Humbrol 66). In tegenstelling tot de twee-zitters was de romp de één-zitter namelijk bekleed met doek om het hogere gewicht van de Jaguar motor een beetje te compenseren, en dan zie je de dope op de buitenkant lichtelijk doorschemeren aan de binnenkant.
De cockpit is erg lastig te schilderen; alle detail (instumentenpaneel, buizenframe) is meegegoten. Hoe ze daar überhaupt in geslaagd zijn, is mij een raadsel; er is geen enkele goetnaad te zien in de buurt van de cockpit.
Ik heb geprobeerd het buizenframe donkergrijs te schilderen, maar dat was een ramp. Nu hab ik dat gesimuleerd met opgeplakte, donkergrijze stripjes van 0,6 x 0,2 mm.

photo 348170

Op de foto zijn ook de met een boortje van 0,3 mm uitgeboorde bevestigingspunten van de stuurkabels voor hoogte- en richtingsroer goed te zien.
Dan de klokjes in het dashboard. Heel weinig ruimte, en om het niet te verknallen eerst maar eens geprobeerd met de witte Flex-Wash van de Modelbrouwers. Die kan je tenminste met water weghalen als het nergens op lijkt. Dat deed het dus ook. Daarna elk klokje aangestipt met een coktailprikker gedoopt in dat witte spul. Dat gaf een redelijk resultaat. Het plaatje is 5 maal vergroot.

photo 348169

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2015 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugels hebben een eerste laagje olive drap (Humbrol 66) en PRU (pruisisch?) blauw (Humbrol 230) gehad en vleugeltippen en band om de romp zijn rood geschilderd.

photo 348593

De band om de romp heb ik direct op de resin geschilderd. Kijken hoe dat zich houdt.
Ik heb de cilinders van de motor geschilderd met Valejo gun metal en het carter met Valejo aluminium. De behuizing van de klepstoterstangen (wat een woord) heb ik zwart geschilderd.

photo 348592

Dat leek het beste te passen met de foto van de Jaguar die ik op Internet had gevonden.

photo 343821

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2015 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat rood staat haar mooi hoor. Lekker glimmend.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2015 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dat glimmen gaat wel weg na het laatste laagje :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2015 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Zo dat schiet al lekker op. Dat onderstel heb je goed gerepareerd/ weer opgebouwd. Wat mooi spul is er te koop. Ik wist niet dat er stroomlijnprofiel was maar dat komt mooi uit zo.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2015 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Wat mooi spul is er te koop.

In dit geval "... was er te koop." De stroomlijnprofielen, zowel die van messing als die van styreen, komen uit de collectie van Aeroclub Models, maar die bestaan niet meer, helaas.
Verder met de een-zitter. Voor het richtingsroer zitten er decals bij de kit, maar omdat de kleuren vrij recht toe, recht aan zijn, heb ik het maar geschilderd. Bovendien moet het bovenste en onderste stukje toch gewoon donkergroen zijn, en dat gaat zo in ene mee.

photo 348914

De romp heeft ook en jas van olive drap aan gekregen en het stabilo zit er ook op.

photo 348912

Daarbij moest de overgang van stabilo naar romp toch nog aardig bijgewerkt worden.

photo 348913

De motor is voorzien van bougiekabels (wit geschilderd 0,2 mm metaaldraad), die over de cilinderkoppen naar achteren lopen.. Op sommige motoren zij ze lichtgrijs, en ik vond dat wel een aardige variant.

photo 348911

Dan de cockpit inrichting. Ik heb het voetenstuur en de console aan de rechterkant al in de cockpit gelijmd.

photo 348910

Wat er verder nog in moet zit al zo'n beetje in elkaar.

photo 348909

photo 348908

De stoel op een blokje gelijmd om de goede hoogte te krijgen, pookje er aan om de hoogte te verstellen, PE stoelriemen groen geschilderd met alu fittings. Gas handel en wat andere handeltjes (komen allemaal tegen de linkerwand), trim wiel (komt ook links naast de stoel) en de stuurknuppel.
Ik heb wel al gezien dat het een crime wordt om het in de nauwe cokpit te frummelen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2015 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
PRU staat voor Photographic Reconnaissance Unit. Prussian blue is een synthetisch pigment. Of een zingende rechts extremistische tweeling. :?

Jammer dat aeroclub niet meer bestaat, ze hadden leuke onderwerpen en een hoop extra's.

Goed bezig met de Koolhoven, ik blijf je volgen!

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt Lex, dat weten we dan alweer. De huidige Humbrol PRU blue kleur staat vrij dicht bij een oude Humbrol kleur die "verkocht" werd als Duits WWI lichtblauw.
Ik heb me verder geamuseerd met het meubileren van het kantoor, wat ik overigens iedereen zou willen afraden bij dit model; het cockpitinterieur is echt te slecht toegankelijk. De uiteindelijke linkerkant:

photo 349109

En de rechterkant:

photo 349108

En om het gepriegel te illustreren met 10 cent er bij.

photo 349107

Ter vergelijking de cockpit van de tweepersoons F.K.51, die je tenminste kon meubileren in de halve romp.

photo 349106

De motor gepast in de cowling, van binnen licht grijs geschilderd en van buiten olive drap. Ik zit nog in dubio of ik de strips, waarmee de twee cowling helften aan elkaar verbonden waren, moet modelleren. Op de eenpersoons F.K.51 op Waalhaven waren die duidelijk te zien.

photo 343759

Maar op de enige foto met motor, die ik heb van de kist in Spanje (tweede van voren) niet meer.

photo 343756

Er zitten wel keurige bouten gemodelleerd in de cowling van de kit, maar de randen van de strip zijn niet te zien. Misschien ingraveren?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement