Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 0:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Heel apart kistje geworden. Heel netjes gebouwd, blijkt ook hier weer, dat goede documentatie onmisbaar is. Zeker met wat aparte modellen willen dingen wel eens
niet kloppen.

Ik vind je "touwtjeswerk" weer subliem :wink: jouw methode werkt inderdaad het beste, ik probeer het ook zo veel mogelijk toe te passen.

Mijn complimenten :brouw:

Even uitrusten en dan verder met ??? :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi eindresultaat Rob!

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 9:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de mooie woorden; ik ben zelf ook best tevreden over het resultaat.

Citaat:
Ik vind je "touwtjeswerk" weer subliem; jouw methode werkt inderdaad het beste ....

@ John: Als je de lijm aan "de andere kant" van het draagvlak kunt aanbrengen, ja. Maar ik moet nog een oplossing vinden om dit te voorkomen:

photo 358033

Als er eenmaal zo'n lijmbobbel zit, is die nauwelijks meer te verwijderen zonder het visdraad te vernielen. Niet met schuren, met vijlen of met het mes.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 12:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
lukt het niet met schrapen met en mesje van tegen het "touwje" en dan ervan weg?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Hoi Rob,

Erg mooi model is dit geworden.
Jouw manier van rigging ga ik in de toekomst ook eens uitproberen het zit er nml. mooi strak aan.

Ook leuk om de eenzitter en de tweezitter bij elkaar te zien.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Ik zie het probleem. De moeilijkheid is natuurlijk het aanbrengen van de seconden-lijm. Ik gebruik hiervoor een saté- houtje, wat ik extra puntig heb gevijld. Ook het gaatje ten opzichte van de draad dikte, moet je niet te krap houden. De clou is, dat de lijm vanzelf in de opening loopt, nadat de draad erdoor gestoken is. Ik weet het, makkelijker geschreven dan gedaan, zeker bij 1/72. Maar dat is het idee.
De afwerking verder met een beetje verf. Dat is wat ik zo toepas. Het blijft inderdaad prutsen, hoor... Maar ik vind jou methode vooral geschikt voor die dubbele spandraden, dat is geen doen met getrokken plastic, weet ik uit ervaring.... :roll:

En och, we leren er iedere keer weer wat bij, en ik blijf het knap vinden, wat je zo voor elkaar krijgt, op zo'n kleine schaal.

met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
photo 358033


Als ik hier even op mag inhaken. In dit geval gaat de rigging volgens mij helemaal rondom. Van staart naar hoogteroer, naar romp, naar andere hoogteroer en weer naar staart. Als je nu een heel klein beetje lijm in de gaatjes aan de onderzijde van het hoogteroer doet, dan is het principe hetzelfde, alleen zit de 'lijmvlek' op een minder zichtbare plaats. Alle ander gaatjes kun je inderdaad vullen met secondelijm aan een stukje dun koperdraad of de nog scherper gevijlde punt van een saté- en/of cocktailprikker.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dat mag, René :lol:
In dit geval was de routing: Onderkant romp (geen doorlopend gat) - horizontale staartvlak - kielvlak en dat zowel vanaf links als rechts. Lijmen op de horizontale staartvlakken had gekund, maar omdat ik gewoonlijk als er van beide kanten een draadje door het gat loopt (en daar eindigt) zowel links als rechts (of bij jpouw optie boven en onder) een drupje laat vallen, blijkt er toch wat zichtbaar.

@ John: Ik gebruik een stukje metaaldraad van 0,2 mm, en vaak blijft de lijm er op liggen. Ik ben misschien wat te gul met de lijm, maar de troep is nog groter als na het lijmen het niet gelijmd blijkt te zijn. Dan moet je alles slopen, bijwerken, gaatjes opnieuw boren, en opnieuw beginnen. Ik zal gewoon wat voorzichtiger moeten zijn.

Uit jullie beider reactie distilleer ik als "lesson learned": Probeer minder lijm te gebruiken en lijm als het kan aan de onderkant van een draagvlak.
Toch leuk zo'n discussie :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Zo is het maar net :lol:

groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2016 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
:brouw:

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement