Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De rails voor het cockpitdak gemonteerd.

photo 349288

Het eind van deze flietertjes (dunner dan een milimeter) moest wel een stuk tapser geschuurd worden om in de juiste stand te komen. Ook zaten er in de romp twee meegegoten gaatjes, waar een pennetje aan de achterkant van de rails in zou moeten passen. Alleen heb ik dat pennetje nooit gevonden. Dat is nu vervangen door een stukje strip van 0,6 x 0,2 mm.
Daarna de romp nagelopen en hier en daar wat bijgewerkt met olive drap en de motor op zijn plaats gelijmd. Voor de zekerheid toch maar weer Kristal Klear gebruikt om te lijmen; dat is makkelijk weg te halen, als et fout zit en kan ook goed omgaan met slechte passing. Goed uitrichten van de motor gaat eigenlijk alleen maar met de cowling er om heen.

photo 349287

Ook de rode band om de romp heb ik nagelopen en op een paar plaatsen aangetipt. De bovenkant van de rails heb ik donkergrijs geschilderd en de staart moet nog een tweede laagje krijgen.

photo 349286

Het vooraanzicht.

photo 349285

Die cowling is mooi dun, maar daardoor ook erg makkelijk te vervormen. Als de motor goed vast zit, ga ik proberen de cowling nog uit te richten op de motor (hij zit nu gewoon geklemd).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 aug, 2015 17:05 pm
Berichten: 653
Hoi Rob,

Het begint nu echt op een vliegtuig te lijken :D Mooi resultaat tot nu toe zeker als je ziet hoeveel werk er al inzit :brouw:

Ben benieuwd naar het vervolg.

Groet Robin.

_________________
Ik Brouw dus ik besta..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb voorzichting het windscherm van de rest van de canopy gescheiden. De canopy heeft heel weinig reliëf, dus is het essentieel om de snijlijn goed aan te geven. Daarvoor heb ik eerst een stukje smalle tape naast de plaats waar de snede moet komen geplakt, daarna het wiebelige stukje vacform vastgeplakt op iets wat ongeveer de goede diameter had (in dit geval een tekenstift), en heel voorzichtig langs de tape beide delen losgesneden met een scherp scalpel.

photo 349463

Da's redelijk gelukt, er was heel weinig schuurwerk nodig.
Daarna als (bijna) laatste voorbereiding voor het samenbouwen van de vleugels de romp en de bovenkant van de ondervleugel en de onderkant van de bovenvleugel in de Valejo zijdeglans vernis gezet.

photo 349464

Als dat droog en uitgehard is, de gaatjes voor de spandraden weer open boren, en de verf op de lijmplaatsen van de N-stijlen een beetje wegkrabben.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 1:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Die staat lekker in de lak/verf Rob.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Van de uitlaten moet een aardig stukje afgehaald worden om ze een beetje in proportie te krijgen.

photo 349509

Dat komt misschien omdat ze nu tegen de tweede rij cilinders aanzitten; misschien is het niet nodig als de "7-cilnder" Jaguar wordt ingebouwd. Ook moeten de gaatjes in de cowling opgeboord worden naar 2,2 mm (en boren onder een hoek naar onderen) om de uitlaten een beetje netjes te kunnen plaatsen. Gelukkig zit de cowling nog niet vast.
Dan de vleugelstijlen. met dikke secondelijm gelijmd op de ondervleugel en netjes uitgericht met behulp van de bovenvleugel.

photo 349510

Daarbij viel al op, dat de bovenvleugel wiebelde, en dit is waarom.

photo 349507

De rechter voorste vleugelstijl is duidelijk te kort, en dat is niet te corrigeren door de bovenvleugel te verwringen (is nooit netjes natuurlijk, en in dit geval zal ie zeker na een tijdje los springen). Dus dan maar repareren. Stukje 0,5 mm plastic er bovenop gelijmd met dunne Tamyia lijm, dat zorgt voor de beste door en door verbinding.

photo 349508

Na drogen voorzichtig ovaal schuren in de vorm van de vleugelstijl, bovenkant vlakken en natuurlijk voortdurend passen. Toen het goed zat weer in kleur van de stijl geschilderd. Zonder de pennetjes en gaatjes zou deze exercitie denk ik de kerstsfeer geen goed gedaan hebben.

photo 349506

Ook de propeller is intussen "hout" geschilderd (Humbrol natural wood als basis en een "wash" van met benzine verdunde burnt sienna olieverf).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2015 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De aansturing van het staartwiel gaat met een aparte set kabels en een uithouder in boven het staartwiel in een opening afgedekt met leer. Er staat een goede foto in het boek van Hugo Hooftman over de F.K.51. Ik heb twee oppervlakkige gaatjes van 0,7 mm naast elkaar geboord, die met elkaar verbonden en Humbrol Leather geschilderd.

photo 349628

Tegelijkertijd ook de vier gaatjes van 0,3 mm onderin de romp geboord voor de spandraden (eigenlijk spanstaven) van de staartvlakken.
Daarna was het de beurt van de bovenvleugel. Met dikke secondelijm op de N-stijlen gelijmd.

photo 349629

Dankzij de pennetjes zit dat al lekker stevig en is goed uitgelijnd.

photo 349630

Rechts achter de bestuurdersstoel is ook de zwarte zuurstoffles te zien, gemaakt van een stukje plastic staf en buis, aan de bovenkant rond afgeschuurd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 dec, 2015 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
PE control horns aan de staartroeren bevestigd.

photo 349802

Mijn gewone methode: Plaats van de control horn aanprikken met een naald (ik gebruik zo'n eng tandarts ding daarvoor), even aanboren met 0,3 mm boortje, iets opruimen met een 0,4 en 0,7 mm boortje, druppeltje dunne secondelijm in het ondiepe gaatje laten vallen met een metaal draadje en met een pincet het PE flietertje in het druppeltje zetten. Wel goed uitrichten, ook bij het aanprikken, zodat de control horns mooi symmetrisch zitten.
Ook de control horns voor de staartwielbesturing aangebracht. Eentje ontsnapte, en dan ben ik altijd blij dat ik nog mijn collectie reserve control horns heb (dat is die messingkleurige rechts).

photo 349801

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 dec, 2015 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De cabane stijlen er op gezet.

photo 349955

Daar moest hier en daar nog wat gecorrigeerd worden om ze goed te laten passen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat ik toch voor een "klant" een setje Fokker F.VIIa decals moest printen, heb ik meteen de registraties voor de F.K.51 geprint. Eigenwijs als ik ben heb ik nummer EJ-008 gekozen, het oordeel van Hooftman en Wesselink volgend over de EJ en omdat de enige geïdentificeerde een-zitter met een fin met rechte voorrand de achtste met een Jaguar motor was. Het andere spul is voor toekomstige projecten uit de periode dat Fokker en VFW gefuseerd waren.

photo 351583

Omdat de vleugels er op zitten, kunnen nu de spandraden aangebracht worden. Het model is donker en dan is het wel aardig om zilver gelakt vissnoer te gebruiken. De lastigste zijn de vier spandraden bij de cabane stijlen. Van bovenaf insteken in de voorgeboorde gaatjes en ze dan in de kleine ruimte met een spitse pincet in de gaatjes bovenin de romp prikken.

photo 351582

Esssentieel is hier een goede verlichting. Zo'n klein LED lampje van IKEA met flexibele steel is daar prima voor; die kan je bijna bovenop het model zetten. Drupje lijm met een dun draadje op de gaatjes in de romp. Als dat droog is en de draadjes goed vastzitten ze aantrekken (weer met een spitse pincet) en vastzetten met een stukje tape.

photo 351581

Nog niet vastlijmen, want dan is de kans groot dat de gaatjes er vlak naast voor de spandraden naar de N-stijlen vollopen. Dus eerst de lijnen van de cabane stijlen naar de onderkant van de N-stijlen doen. Weer insteken van boven dan naar de ondervleugel en door de gaatjes daarin naar de onderkant. Aan beide kanten vastzetten met een stukje tape.

photo 351579

Als dat zit kan op alle draadjes aan de bovenkant van de bovenvleugel en de onderkant van de ondervleugel een druppeltje lijm aangebracht worden (steeds met een dun metaaldraadje). Zo ziet de bovenkant er nu uit.

photo 351580

Lekker laten drogen. In aanzicht begint het er op te lijken.

photo 351578

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 17:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Wat een baan joh, maar het maakt het wel af.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement