Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dat valt best mee, hoor. Alles wat in de voorgaande post is beschreven, heeft me hooguit een klein uurtje gekost. Kwestie van goede voorbereiding en, jawel, oefening .... :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2015 11:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Draadjes afgesneden met een (zeer) scherp mes.

photo 351753

photo 351754

Alleen de pitjes (het vissnoer) zijn nog te zien. Op die foto van de onderkant is de vleugel niet eens geschuurd, zo vlak langs het plastic kan je snijden.
Nu de laatste vier spandraden nog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2015 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De spandraden van de staartvlakken moesten ook nog.

photo 200936

Hoewel het in werkelijkheid profieldraden zijn (eigenlijk meer stangetjes) heb ik ze toch gewoon van visdraad gemaakt. Eerst insteken in de gaatjes onderin de romp, aan beide kanten.

photo 352026

Dan rijgen door de gaatjes in stabilo en kielvlak.

photo 352025

Vast zetten met tape, strak trekken en een druppeltje lijm aan beide zijden op de gaatjes in het kielvlak.

photo 352024

Wel er voor zorgen dat de "loze" eindjes zo ver mogelijk van de spandraden af blijven i.v.m. het afsnijden straks als het spul droog is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Iedereen het beste toegewenst voor 2016, en dat het maar een vruchtbaar bouwjaar mag zijn.

Staartje is afgemaakt zonder de verkeerde touwtjes af te snijden. Daarna heb ik de zijkanten van de romp tussen voorkant cockpit a en de rode band in de glans vernis gezet voor de decals van de registratie. Decals er op.

photo 352514

Niet echt lekker, ik zie wat silvering.

photo 352515

Dus weer SET er op en voorzichtig glad strijken. Daarna het zwart geschilderde staafvizier op de romp gelijmd.

photo 352511

Die decal zag er niet uit. Tot overmaat van ramp heb ik hem bij het aanbrengen van SOL (wat waarschijnlijk nutteloos was) nog aardig beschadigd. Gelukkig print ik altijd wat extra decals, dus na het verwijderen van de smurrie een nieuwe er opgezet, ditmaal met ruim water en SET. Hopen dat het goed gaat, anders moet ik weer printen. Dit voorval sterkt mij wel in de mening dat ik de zelfgeprinte decals beter met enamel of acryl glanslak kan sealen.
Ook het frame van de canopy geverfd. Eerst een laagje licht grijs, daarna olive drap.

photo 352516

Bij het verwijderen van de afplaktape verdween natuurlijk weer wat verf van het gladde plastic. Met de hand en een piepklein kwastje bijgewerkt.
Ik vind het overigens verrassend dat die hele canopy maar uit twee stukken is opgebouwd. Maar de foto's van de twee F.K.51 eenzitters, waarop de cockpit zichtbaar is, spreken wat dat aangaat duidelijke taal.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De prop beviel me niet echt; de typische brede bladen die horen bij een Cheetah of Jaguar motor waren niet echt goed nagebootst. Ik had nog een Cheetah prop liggen van de gewone F.K.51 van Special Hobby. Die heb ik dus verbouwd.

photo 353250

Bladen doorzagen op het breedste deel, 4 mm plakjes van drie laagjes 0,5 mm plastic er tussen gelijmd en goed laten drogen. Daarna wat schuurwerk, en het resultaat.

photo 353251

Vervolgens het landingsgestel. De pootjes gelijmd met dikke secondelijm. Dat was een job om het er fatsoenlijk onder te krijgen; er zal hier en daar aardig wat lijm weggehaald moeten worden en verf geretoucheerd.

photo 353252

Bovendien meost tegelijkertijd er voor gezorgd worden, dat de vleugel horizontaal was, als het ding op zijn pootjes stond. Voorzichtig rechtop zetten als de lijm helft droog is, en corrigeren. Na een klein uurtje is het toch gelukt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Die operatie aan de propellor is goed gelukt zeg.
Ben je daar nog lang mee bezig geweest schuren en vijlen?

Ik vroeg me af hoe ga je die gaatjes weer vullen aan het staartvlak nu er draadjes doorheen lopen?
Wel effectieve manier van rigging maken op deze manier.
Ziet er mooi strak uit. Boor je de gaatjes onder een hoek of hewoon recht door de vleugels?

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaatjes boren kan recht en schuin. Je moet er alleen rekening mee houden dat bij recht geboorde gaatjes, dat de draad direct nadat deze uit het plastic komt de hoek om gaat en niet eerst nog een kleine kromming maakt. Dat lukt alleen bij mooie dunne draad en niet te veel (seconde)lijm gebruiken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jan, 2016 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik boor de gaatjes meestal bijna recht, hooguit een ietsje schuin (behalve bijvoorbeeld die korte eindjes in de romp onder het baldakijn, die zijn ongeveer in de goede richting geboord, anders krijg je de draadjes niet in de gaatjes), en ik gebruik zeer dun visdraad (0,06 mm; hoe dunner de draad hoe minder kromming naast het gat). De gaatjes in het horizontale staartvlak zijn recht geboord en ga ik aanstippen met wat verf (ook al zie je ze op deze schaal vrijwel niet). De andere gaatjes zitten al vol (met lijm). De propeller heeft me in totaal een dik half uur gekost (af en aan, droogtijd niet meegerekend), een kwartier om de blokjes samen te stellen en op maat te maken (heb er twee weg moeten gooien omdat ze scheef afgesneden waren) en twintig minuten schuurwerk. Verder tijdens het drogen of en toe de stand van de tippen t.o.v. de naaf-met-stompen controleren.
Hier nog een plaatje van de brede schroef.

photo 343757

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 1:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Dank je Rob voor de heldere uitleg.
Dat heb je nog snel gedaan met je prop.
Het is echt een hele verbetering met wat het was. Zeker als je dan ook weer naar die foto kijkt.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2016 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het onderstel zit nu stevig, dus de wielen konden er onder.

photo 353662

De vleugel staat mooi horizontaal; ik hoef niks te foezelen met wielen afschuren, d.w.z. beide kanten kunnen gelijk afgeschuurd worden. De onderkant van de vleugel is al afgetaped om de lijmschade aan de onderkant weg te werken.
Van de zijkant:

photo 353661

Zelfs met het staartwiel er onder wordt het een echte steilstarter met die verlengde poten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement