Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2016 14:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
na een heel aantal uren schuren en polieren (met schuurdoekjes van 6000/8000 en 12000, samen met tamiya finishing compound) net na de eerste afspoelbeurt (vandaar het licht matte van het opedroogde water) er gaan nog een paar spoelbeurten nodig zijn om alle residu weg te krijgen:

photo 355406

photo 355405

photo 355404

Bij de wielbakken werd de verf verwijderd met behulp van een 3mm glasvezelpen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2016 17:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Laatste tijd aan het zoeken geweest welk een rompnummers/serienummers in aanmerking kunnen komen voor deze kit (C-wing, Malcolm canopy, natuurlijk metaal finish), en er waren er niet zodanig veel: SG-1 (geschrapt in gecamoufleerde toestand), -2, -5 (basis Koksijde, kanshebber), -10, -27, -68, -69, -113, -114 and -115 (basis Koksijde). Ik heb foto's gevonden van SG-5 en SG-115. Volgens wingspalette zou SG-54 een E-wing hebben, maar een C-wing is getekend in het model... Heeft iemand meer info over deze toestellen? Hadden alle in Koksijde gebaseerde toestellen volledig gele spinners, of hadden deze zoals soms te zien een zwarte rand achteraan de spinner?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2016 4:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 jun, 2015 0:37 am
Berichten: 602
Woonplaats: Dordrecht
Silenoz schreef:
da's het minste wat je kan zeggen, iedere dag een paar lijntjes, op het laatst begon het wel vlotter te gaan, eenmaal je de handeling in de vingers hebt..

Mijn vriendin heeft beslist over de versie... het wordt er eentje in natuurlijk metaal. probleem, ik heb decals in wit en sky voor gecamoufleerde versies, maar niet in 't zwart voor deze... dus even verder zoeken...


inderdaad lijkt wel morsetaal en als je eenmaal de korrel van 800 gebruikt heb, krijg je die krassen echt niet weg met 1200

_________________
MVG
Kijk daar is, Aris
Brouw verslag tractor https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=47799
Brouw Cat https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2016 18:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Hmmmm.... jij hebt dezelfde problemen met de zwarte lak van Alclad als ik.....
Het ligt dus niet aan mij .... ;-)

Het GROTE nadeel van Alclad metaalverfjes is, dat de zwarte onderlaag echt ABSOLUUT krasvrij moet zijn !! Het MOET
tot bijna in de perfectie gespoten zijn. Het moet zó perfect zijn dat een nabehandeling, van welke aard dan ook, niet
nodig is. Op internet (websites en video's) waarschuwen ze dat je de perfect glimmende zwarte laklaag zelfs niet met
het zachtste doekje aan mag raken !!! Zelfs niet per ongeluk met je vingers. Zodra de zwarte lak droog is moet je er
met de metaalverf overheen.

Alclad is superdun en de verdunners zijn behoorlijk agressief, dus zelfs een nagenoeg onzichtbaar krasje wordt duidelijk
zichtbaar als de Alclad droog is.
Al deze dingen zorgen er dan ook voor dat Alclad zowel gehaat als geliefd wordt en waarom zo weinig mensen een echt
goed resultaat ermee krijgen.

Als ik jou zwarte Spitfire zo zie, kan ik je alvast één ding beloven: het eindresultaat gaat er beslist nog veel erger uitzien
dan wat we nu zien....

Tenzij je het voor elkaar krijgt om die zwarte laag alsnog spiegelglad te krijgen.

Probeer je volgende model met glans zwart van Tamiya te spuiten (TS-14). Dan weet je zeker dat het resultaat veel beter
wordt.

Maar het valt me ook op dat je het model NIET eerst met een fatsoenlijke PRIMER gespoten hebt, terwijl dat bij deze
producten toch echt wél de bedoeling is !! Alclad levert een setje, primer en zwart. De primer dient in meerdere lagen
gespoten te worden, enkele dagen laten drogen, dan polijsten en dan heel voorzichtig hele dunne lagen Alclad zwart spuiten,
totdat het model glimt. Ook deze laag GOED en lang laten drogen.

Ik hoop dat de Spitfire in blank metaal blijft, want als deze glimmende laag enkel dient als basis voor de chipping, dan ben
je veel tijd, geld en moeite aan het verspillen. Wordt de Spit in het gewone groen-grijs of bruin-groen gespoten en je wilt
chipping toepassen, van volstaat een laagje mat aluminium. Is veel eenvoudiger, sneller en accurater. EN goedkoper !!!! ;-)

Succes !

_____
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2016 12:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
deze komt normaal gezien als bare metal kist. nadeel is dat ik dien te spuiten in een onverwarmde garage, wat ook zijn invloed heeft. Ik had eerst een primer gelegd (Motip), maar deze heb ik dienen te verwijderen omdat deze nogal reageerde met de alclad gloss black base. Nu heb ik de huidige zwarte laag opgeschuurd en gewreven met polijstmiddelen. Ik denk eraan om eerst hierover eens een teststukje te spuiten op het model, ziet het niet er niet goed uit. Doe ik sowieso nog een laagje tamiya blinkend zwart

Fouten die ik gemaakt heb is het vooraf niet voldoende schuren en polijsten (te vlug gegaan en gedacht dat overgaan van 6000->8000->12000 van korrel voldoende ging zijn) van het model, nu staat de zwarte laag redelijk goed, maar nog niet goed genoeg om voldoende bling te hebben, langs de andere kant waren deze kisten meer naar de mattere kant. Er komt sowieso nog een laagje tamiya of gunze zwart overheen om overal een uniform kleur te hebben, maar eerst weer eens tijd vinden om dit te doen (momenteel ook aan het verbouwen bij de vriendin, dus nu op twee plaatsen... :cry: )

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2016 21:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Uiteindelijk is deze gespoten geraakt... Liep niet van een leien dakje, ik heb verschillende keren dienen te herbeginnen, paar valpartijen met herstelwerkzaamheden...

photo 387481

photo 387480

photo 387479

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2016 8:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Die staat mooi in de verf. Wat ik erg mooi vind is dat de metaalkleur niet egaal is maar verschillende schakeringen heeft.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2016 9:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
bedankt, grappig dat je dit zegt, op een ander forum kreeg ik de opmerking dat deze te egaal was van kleur.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2016 22:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2648
Woonplaats: Houthalen (België)
De metaalkleur ziet er heel goed uit. Als je sommige delen wat extra glans wil geven, kan je dit eens proberen :

https://www.amaco.com/t/mixed-media/met ... rub-n-buff

Is in België ook te vinden onder de naam "cire a dorer" (is niet exact hetzelfde product, maar vergelijkbaar).

Voor een echte metaal look, kan je aluminiumfolie gebruiken. Kijk eens op Britmodeller (zoek met de term : foiling / foiled).

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 dec, 2016 9:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Bedankt voor de tip Pascal. Ik ging eens proberen met de poeders van Ushi om meer nuance te creëren, maar deze kisten waren aan de andere kant operationeel op hun einde, vandaar dat ze nogal snel van het toneel verdwenen zijn. Veel ongelukken met meestal fatale afloop en niet enkel voor het vliegtuig.

Deze is uiteindelijk gedecald geraakt. Ik heb hiervoor de decals van Daco gebruikt, en deze zijn ronduit zalig om mee te werken.

photo 393956

photo 393954

photo 393955

photo 393642

Op naar de verwering en het schilderen van de uitlaten. Verwering gaat subtiel zijn, volgens de foto's zagen deze kisten er goed onderhouden uit.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement