Nieuw jaar nieuwe kansen!! Na de I-16 ben ik eens door de stapels gegaan om een nieuw kitje uit te kiezen, wat op zich ook al weer een leuke bezigheid is op zich. Doosje open, doosje dicht en in ene voel je: Dit is 'm!! Zo ook bij deze kit, die ik pakte omdat de vorige weekend edition ook zo beviel. Het is dus een een Focke Wulf Fw 190 D-13 geworden van Eduard in 1/48. En dan is het wel weer grappig als je wat gaat spitten op internet dat dit een heel bijzonder vliegtuig is. Het liefst begin ik mijn bouw altijd met wat onderzoek, zodat ik een mooi stukje kan schrijven hier op het forum. Maar dat zorgt er ook wel eens voor dat ik niet aan het begin toekom, dan wil ik al bouwen, maar heb ik nog niet genoeg info voor het stukje. Soms begin ik gewoon en vul ik het later aan, maar dat liep nu anders.
Ik kwakkel nog steeds met mijn schouders en nu dus ook. Ik werd op nieuwjaarsdag wakker met giga pijn en kon weer terug de mitella in, zware pijnstillers en alles. Niet bouwen dus, terwijl ik met mijn vrouw had afgesproken dat ik me 3 dagen zou opsluiten op zolder om de bouwen. Balen, balen en nog eens balen....Maar wel alle tijd om me in de historie te verdiepen van dit specifieke toestel, dus lees lekker mee of scroll door naar de foto's
In mei 1942 vraagt de Luftwaffe aan Messerschmitt en Focke Wulf om een nieuwe jager te ontwerpen voor luchtgevechten op grote hoogte. De huidige jagers schoten daarin te kort, maar grote hoogtes waren het terrein waar de geallieerde bommenwerpers opereerden met hun escortes. Ontwerper Kurt Tank komt op de proppen met het ontwerp van de Ta-152, een jager gebaseerd op de Fw 190, maar met een lijnmotor en grotere vleugels. De ontwikkeling duurt de Luftwaffe echter te lang en eind 1943 eist de Luftwaffe een snelle tussenoplossing, zodoende ontstond de Fw 190 D serie. In augustus 1944 worden de eerste operationele toestellen van deze serie afgeleverd. De piloten waren echter nog niet enthousiast op de Langnasen Dora met de bommenwerper motor, maar Kurt Tank legde uit dat het slechts een tussenoplossing was. Tank was een ontwerper die zeer nauw contact hield met piloten die technisch inzicht hadden. De piloten wenden aan het toestel en begonnen het steeds meer te waarderen. We praten nu over de D-9 variant, tegen het eind van de oorlog kon dit toestel het opnemen tegen iedere geallieerde jager die het tegen kwam. Een succes dus!!
De D-13 variant was een doorontwikkeling die zich samen met de D-11 van zijn voorgangers onderscheidt door het ontbreken van het geschut bovenop de neus. De D-13 was bewapend met in iedere vleugel een kanon (ik hoop dat ik goed zit met kanon
) en 1 kanon dat door de spinner schoot, door het midden van de propeller dus. Het is vast gesteld dat er in ieder geval 2 van deze D-13's hebben gevlogen tijdens de oorlog, echter het 'werknummer' doet vermoeden dat er minstens 17 geweest moeten zijn.
Zover was ik toen ik wilde gaan beginnen met de bouw....maar ik kreeg dus alle tijd om me nog verder te verdiepen. Ik ging op zoek naar het specifieke toestel van de kit: "Gelbe 10" en was blij verrast dat er een compleet boek is geschreven over dit vliegtuig. Het blijkt de enige overgebleven D-13 variant te zijn die vandaag de dag nog bestaat en dat door een bijzonder verhaal. Dit verhaal is opgeschreven in het boek Eagle Files nr. 2: "Yellow 10" The story of the ultra-rare Fw 190D-13 door Jerry Crandall, een echte aanrader.
Zo las ik dat het vliegtuig is gevlogen door Geschwader Kommodore Major Franz Götz van JG26. Zijn hart lag echter nog bij JG53, waar hij carriere had gemaakt, vandaar de 'Pik As' op de zijkant van het vliegtuig. Dat is het logo van JG53, niet van JG26.
Na de oorlog komt het vliegtuig in handen van de Engelsen die het weer doorgeven aan de Amerikanen. Het toestel vliegt naar (ja ja) Gilze Rijen en daarna door naar Cherbourg voor verscheping naar de USA, waar het in opslag komt. Hier een foto van het vliegtuig op Gilze Rijen:
(Foto uit het genoemde boek)Het toestel wordt weer van stal gehaald voor een vliegshow, waar het statisch wordt getoond. Na de show wil het depot het vliegtuig eigenlijk niet meer terug. Het wordt opgekocht door een vliegclub en verwisseld daarna diverse malen van eigenaar. De schrijver van het komt het toestel een aantal keer tegen. Hij verliest het uit het oog en het komt steeds weer op zijn pad terug. Zo heeft het toestel bij een aantal huurhuizen in de achtertuin gestaan, het was toen in handen van de huiseigenaar. Dit was natuurlijk niet bevorderlijk voor de staat van de Dora. Zo is de grote kenmerkende luchtinlaat van de D-13 er door een dronken gek met een bijl vanaf geslagen. De eigenaar wist het ter nauwer nood te redden van de sloop, toen één van de bewoners de 'Nazimachine' zat was. De vleugels konden echter niet meer gered worden. Hier een foto van het toestel in de achtertuin:
(Foto uit het genoemde boek)Uiteindelijk komt het vliegtuig in handen van Doug Champlin, een man met passie voor vliegtuigen en voldoende geld voor de restauratie. Hij laat het vliegtuig terug verschepen naar Duitsland, vanwege de lagere arbeidskosten. Ook handig is dat hier het metrisch systeem wordt gebruikt, dus boutjes en moertjes zijn voldoende voor handen in de juiste maat. Tijdens de restauratie komt Kurt Tank op bezoek, jawel de ontwerper zelf. Hij brengt een hoop documentatie mee en uiteindelijk komt het toestel in bijna vliegwaardige staat terug.
In deze filmpjes zie je o.a. de eigenaar en de schrijver jaren terug bij het starten van de originele (!!) motor:
https://www.youtube.com/watch?v=uf7nyTdwsHUhttps://www.youtube.com/watch?v=4Y5LBUVS1T8Hier een oude foto van na de restauratie:
(Bron onbekend/Google)Het vliegtuig heeft gestaan in het Champlin Fighter Museum, Mesa Arizona. Tegenwoordig is het eigendom van de Flying Heritage Collection in Everett, Washington. Het toestel wordt aan de grond gehouden, omdat het simpelweg té zeldzaam is. Dit vliegtuig is dus daadwerkelijk de originele Gelbe 10 uit de oorlog en dus hersteld in zijn eigen kleuren. Tegenwoordig staat het er zo bij:
(Foto eigendom van Flying Heritage Collection)(Foto eigendom van Flying Heritage Collection)Achterin het boek staat nog een mooi profiel met de kleuren en de juiste volgorde om deze aan te brengen. Een erg mooi boek!!
Dan kijk je toch weer even anders naar het kitje. Ik heb even met het idee gespeeld om de hele PE toestand erbij te trekken, maar dat gaat me simpelweg te veel kosten. Het wordt een OOB, hooguit wat eigen gemaakte riemen. Dan komen we eindelijk aan bij de kit:
En voor het eerst sinds tijden moest ik weer eens flink verf inslaan voor dit toestel. Nog op het nippertje naar ASA geweest, hij wilde een uur eerder naar huis voor oud en nieuw, maar helaas...daar was ik nog ff
En uiteindelijk heb ik er dus nog niks aan kunnen doen
Het is wel een heel interessant schema:
(Foto uit het genoemde boek)(Foto uit het genoemde boek)(Foto uit het genoemde boek)Ja ja!! Bare Metal op een Duitser!! Dat wordt leuk!!