Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 21:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Nieuw jaar nieuwe kansen!! Na de I-16 ben ik eens door de stapels gegaan om een nieuw kitje uit te kiezen, wat op zich ook al weer een leuke bezigheid is op zich. Doosje open, doosje dicht en in ene voel je: Dit is 'm!! Zo ook bij deze kit, die ik pakte omdat de vorige weekend edition ook zo beviel. Het is dus een een Focke Wulf Fw 190 D-13 geworden van Eduard in 1/48. En dan is het wel weer grappig als je wat gaat spitten op internet dat dit een heel bijzonder vliegtuig is. Het liefst begin ik mijn bouw altijd met wat onderzoek, zodat ik een mooi stukje kan schrijven hier op het forum. Maar dat zorgt er ook wel eens voor dat ik niet aan het begin toekom, dan wil ik al bouwen, maar heb ik nog niet genoeg info voor het stukje. Soms begin ik gewoon en vul ik het later aan, maar dat liep nu anders.

Ik kwakkel nog steeds met mijn schouders en nu dus ook. Ik werd op nieuwjaarsdag wakker met giga pijn en kon weer terug de mitella in, zware pijnstillers en alles. Niet bouwen dus, terwijl ik met mijn vrouw had afgesproken dat ik me 3 dagen zou opsluiten op zolder om de bouwen. Balen, balen en nog eens balen....Maar wel alle tijd om me in de historie te verdiepen van dit specifieke toestel, dus lees lekker mee of scroll door naar de foto's :lol:

In mei 1942 vraagt de Luftwaffe aan Messerschmitt en Focke Wulf om een nieuwe jager te ontwerpen voor luchtgevechten op grote hoogte. De huidige jagers schoten daarin te kort, maar grote hoogtes waren het terrein waar de geallieerde bommenwerpers opereerden met hun escortes. Ontwerper Kurt Tank komt op de proppen met het ontwerp van de Ta-152, een jager gebaseerd op de Fw 190, maar met een lijnmotor en grotere vleugels. De ontwikkeling duurt de Luftwaffe echter te lang en eind 1943 eist de Luftwaffe een snelle tussenoplossing, zodoende ontstond de Fw 190 D serie. In augustus 1944 worden de eerste operationele toestellen van deze serie afgeleverd. De piloten waren echter nog niet enthousiast op de Langnasen Dora met de bommenwerper motor, maar Kurt Tank legde uit dat het slechts een tussenoplossing was. Tank was een ontwerper die zeer nauw contact hield met piloten die technisch inzicht hadden. De piloten wenden aan het toestel en begonnen het steeds meer te waarderen. We praten nu over de D-9 variant, tegen het eind van de oorlog kon dit toestel het opnemen tegen iedere geallieerde jager die het tegen kwam. Een succes dus!!

De D-13 variant was een doorontwikkeling die zich samen met de D-11 van zijn voorgangers onderscheidt door het ontbreken van het geschut bovenop de neus. De D-13 was bewapend met in iedere vleugel een kanon (ik hoop dat ik goed zit met kanon :oops: ) en 1 kanon dat door de spinner schoot, door het midden van de propeller dus. Het is vast gesteld dat er in ieder geval 2 van deze D-13's hebben gevlogen tijdens de oorlog, echter het 'werknummer' doet vermoeden dat er minstens 17 geweest moeten zijn.

Zover was ik toen ik wilde gaan beginnen met de bouw....maar ik kreeg dus alle tijd om me nog verder te verdiepen. Ik ging op zoek naar het specifieke toestel van de kit: "Gelbe 10" en was blij verrast dat er een compleet boek is geschreven over dit vliegtuig. Het blijkt de enige overgebleven D-13 variant te zijn die vandaag de dag nog bestaat en dat door een bijzonder verhaal. Dit verhaal is opgeschreven in het boek Eagle Files nr. 2: "Yellow 10" The story of the ultra-rare Fw 190D-13 door Jerry Crandall, een echte aanrader.

Zo las ik dat het vliegtuig is gevlogen door Geschwader Kommodore Major Franz Götz van JG26. Zijn hart lag echter nog bij JG53, waar hij carriere had gemaakt, vandaar de 'Pik As' op de zijkant van het vliegtuig. Dat is het logo van JG53, niet van JG26.

Na de oorlog komt het vliegtuig in handen van de Engelsen die het weer doorgeven aan de Amerikanen. Het toestel vliegt naar (ja ja) Gilze Rijen en daarna door naar Cherbourg voor verscheping naar de USA, waar het in opslag komt. Hier een foto van het vliegtuig op Gilze Rijen:

photo 352676
(Foto uit het genoemde boek)

Het toestel wordt weer van stal gehaald voor een vliegshow, waar het statisch wordt getoond. Na de show wil het depot het vliegtuig eigenlijk niet meer terug. Het wordt opgekocht door een vliegclub en verwisseld daarna diverse malen van eigenaar. De schrijver van het komt het toestel een aantal keer tegen. Hij verliest het uit het oog en het komt steeds weer op zijn pad terug. Zo heeft het toestel bij een aantal huurhuizen in de achtertuin gestaan, het was toen in handen van de huiseigenaar. Dit was natuurlijk niet bevorderlijk voor de staat van de Dora. Zo is de grote kenmerkende luchtinlaat van de D-13 er door een dronken gek met een bijl vanaf geslagen. De eigenaar wist het ter nauwer nood te redden van de sloop, toen één van de bewoners de 'Nazimachine' zat was. De vleugels konden echter niet meer gered worden. Hier een foto van het toestel in de achtertuin:

photo 352674
(Foto uit het genoemde boek)

Uiteindelijk komt het vliegtuig in handen van Doug Champlin, een man met passie voor vliegtuigen en voldoende geld voor de restauratie. Hij laat het vliegtuig terug verschepen naar Duitsland, vanwege de lagere arbeidskosten. Ook handig is dat hier het metrisch systeem wordt gebruikt, dus boutjes en moertjes zijn voldoende voor handen in de juiste maat. Tijdens de restauratie komt Kurt Tank op bezoek, jawel de ontwerper zelf. Hij brengt een hoop documentatie mee en uiteindelijk komt het toestel in bijna vliegwaardige staat terug.
In deze filmpjes zie je o.a. de eigenaar en de schrijver jaren terug bij het starten van de originele (!!) motor:

https://www.youtube.com/watch?v=uf7nyTdwsHU

https://www.youtube.com/watch?v=4Y5LBUVS1T8

Hier een oude foto van na de restauratie:

photo 352659
(Bron onbekend/Google)

Het vliegtuig heeft gestaan in het Champlin Fighter Museum, Mesa Arizona. Tegenwoordig is het eigendom van de Flying Heritage Collection in Everett, Washington. Het toestel wordt aan de grond gehouden, omdat het simpelweg té zeldzaam is. Dit vliegtuig is dus daadwerkelijk de originele Gelbe 10 uit de oorlog en dus hersteld in zijn eigen kleuren. Tegenwoordig staat het er zo bij:

photo 352675
(Foto eigendom van Flying Heritage Collection)

photo 352673
(Foto eigendom van Flying Heritage Collection)

Achterin het boek staat nog een mooi profiel met de kleuren en de juiste volgorde om deze aan te brengen. Een erg mooi boek!!
Dan kijk je toch weer even anders naar het kitje. Ik heb even met het idee gespeeld om de hele PE toestand erbij te trekken, maar dat gaat me simpelweg te veel kosten. Het wordt een OOB, hooguit wat eigen gemaakte riemen. Dan komen we eindelijk aan bij de kit:

photo 352660

photo 352665

photo 352664

photo 352662

photo 352661

photo 352663

photo 352667

photo 352668

photo 352669

photo 352670

photo 352671

photo 352667

En voor het eerst sinds tijden moest ik weer eens flink verf inslaan voor dit toestel. Nog op het nippertje naar ASA geweest, hij wilde een uur eerder naar huis voor oud en nieuw, maar helaas...daar was ik nog ff :lol:

photo 352672

En uiteindelijk heb ik er dus nog niks aan kunnen doen :(

Het is wel een heel interessant schema:

photo 352677
(Foto uit het genoemde boek)

photo 352678
(Foto uit het genoemde boek)

photo 352688
(Foto uit het genoemde boek)

Ja ja!! Bare Metal op een Duitser!! Dat wordt leuk!!

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 17:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Mooi intro!
Ik ben toevallig bezig met de profipack van dit model, maar dan die met een ster motor, ik hoop voor jou dat de passing van de romp aan de vleugels beter verloopt dan die van mijn, in de volgersmode!!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 10:01 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Rob, als de vleugel gelijk is aan die van mijn D-9 van een poos terug vrees ik het ergste... :( Daar was ook redelijk wat werk aan, maar als je weet waar de knelpunten liggen gelukkig wel goed te verhelpen.

@ Spitfire, de D-13 heb ik ook nog liggen, het is een stoere kist en dat door de naaf vurend 20mm kanon is een leuk detail.
Veel succes, en indien nodig heb ik hier de link naar mijn D-9. Daar staat beschreven hoe ik de problemen met de vleugels heb opgelost.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 07&t=37773


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
En nog maar een FW190. Populair vliegtuig. :)
Veel plezier.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 14:08 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Citaat:
echter het 'werknummer' doet vermoeden dat er minstens 17 geweest moeten zijn.

Er zijn er 17 gebouwd, maar slechts een handjevol heeft actieve dienst gezien.

Citaat:
De D-13 was bewapend met in iedere vleugel een kanon (ik hoop dat ik goed zit met kanon :oops: ) en 1 kanon dat door de spinner schoot

Daar zit je goed mee hoor; het waren 20mm kanonnen, en schoten de knoeperts (20×82mm) rechts op de foto af:
Afbeelding
Bron: http://www.jannousiainen.net/photo_gall ... ontent.htm


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 14:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Wauw wat een gaaf project :brouw:

Waarom? Omdat ik op het moment met de zelfde kit bezig ben. En wat een verhaal zeg. Leuk om te lezen. :wink:

Succes met deze Wulf.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Gaaf model! Ook heel erg leuk om het verhaal erbij te lezen. Maakt het toch net wat specialer.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 1:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 30 nov, 2004 21:12 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Almere
Oeps!! Ik dacht dat ik al gereageerd had hier, niet zo netjes...excuses!!

@rob h&s: De stermotor versie gaat er hier ook zeker een keer komen, dat is voor mij de echte FW190. Deze heb ik gewoon op de kop getikt en trok door het verhaal mijn interesse. Dryfitting leert dat ik me hier ook voor de passing zorgen moet maken.

@juggernaut: Bedankt voor je link, die ga ik eens uitspitten voor ik ermee verder ga! Ook bedankt voor je tweede post, ik ben nog niet dusdanig wapentechnisch aangelegd dat ik kan zeggen dat ik er verstand van heb. Maar ik leer elke keer bij. Waar zit hem nou het verschil in tussen mitrailleurs en machingeweren en (snelvuur)kanonnen? Ligt dat aan het kaliber?

@Klaasdebouwer: Ik zag er inderdaad in ene meerdere voorbij komen :lol:

@Boxer: Hoever ben je al? Hij ligt hier even stil.

@Knetterik: Thanx, ik vond er toevallig een boek over en ben er maar even ingedoken.

Het mag duidelijk zijn dat deze even stil ligt, ik was even zoekende naar een model die mijn zin in modelbouw terug kon brengen en deze bleek dat toch niet. Ik heb een Mustang tussendoor gedaan en ben nu met een Japanner bezig, die zal niet heel lang duren. Ik hoop op korte termijn weer met deze verder te gaan, om de stapel aangebroken kits wat te bepreken.

_________________
Interesse: WWII vliegtuigen en andere militaire luchtvaart in 1/48
On the bench: De Havilland Mosquito B Mk. IV (Revell 1/48), Focke Wulf Fw 190 D-13 (Eduard 1/48), Lockheed Ventura Mk.II (Revell 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 14:55 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Spitfire schreef:
@juggernaut: Bedankt voor je link, die ga ik eens uitspitten voor ik ermee verder ga! Ook bedankt voor je tweede post, ik ben nog niet dusdanig wapentechnisch aangelegd dat ik kan zeggen dat ik er verstand van heb. Maar ik leer elke keer bij. Waar zit hem nou het verschil in tussen mitrailleurs en machingeweren en (snelvuur)kanonnen? Ligt dat aan het kaliber?

In principe kan je zeggen dat elk wapen met een kaliber van 20mm of meer een kanon is. Dat heeft ook te maken met de nuttige lading die de patronen kunnen bevatten.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 8:16 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Juggernaut schreef:
Spitfire schreef:
@juggernaut: Bedankt voor je link, die ga ik eens uitspitten voor ik ermee verder ga! Ook bedankt voor je tweede post, ik ben nog niet dusdanig wapentechnisch aangelegd dat ik kan zeggen dat ik er verstand van heb. Maar ik leer elke keer bij. Waar zit hem nou het verschil in tussen mitrailleurs en machingeweren en (snelvuur)kanonnen? Ligt dat aan het kaliber?

In principe kan je zeggen dat elk wapen met een kaliber van 20mm of meer een kanon is. Dat heeft ook te maken met de nuttige lading die de patronen kunnen bevatten.


Danny


En of het landmacht (vanaf 20mm) of marine (vanaf 57mm) is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trajanus en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement