Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 16:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2015 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Beste bouwers,

Hier weer eens een nieuw bouwverslag na mijn laatste bouwproject bij onze truck bouwers. :D

Ik dacht ook weer mijn steentje bij te dragen om de Fokker geschiedenis uit oude tijden levendig te houden. Rob is een mooie D.XIII aan het bouwen, dus haak ik maar aan met een D.XII. Het vult elkaar zo mooi aan. Ik had al een D.XI en een D.XIII gebouwd. Is het nog te volgen... :roll:

De Fokker D.XII, in 1/48 en als scratch. De bedoeling is tevens om te laten zien, hoe ik de linnen vleugels met behulp van dun plastic plaat maak. Eigenlijk is dit model een beetje ongelukkig gekozen, wat het wordt eigenlijk maar een klein modelletje, ik heb de maten nog eens nagerekend, de tekening klopt in ieder geval.

Ja, de geschiedenis heeft ook zo z'n vreemde kanten bij dit type, alleen al over de benaming bestaat er verwarring of het nu de D.XI of D.XII was. Maar ik vermoed dat Rob daar meer info heeft dan ik. Enfin, de kist was eigenlijk bedoeld voor de Amerikaanse markt, maar er is, voor zover ik gelezen heb, niets meer van gekomen. De Amerikaanse Curtiss Fabrieken schijnen hier ook wel een rol in gespeeld te hebben. :mrgreen:

Zo moet het er allemaal gaan uit zien:

photo 328266

photo 328271

Gelukkig is er een duidelijke 3 - view tekening, dus we kunnen bouwen.

photo 328267


Ik voer de bouw maar weer uit in de mijn vertrouwde manier, de romp basis is uit plaatmateriaal van 2,5 mm, wat later aan de zijkanten wordt bekleed met 0,5 mm dun plaat.

De motor wordt afzonderlijk uit een blokje hout gemaakt. Dat wordt dan later weer bekleed met zelfklevende aluminium folie.

Ik ga voor het eerst maar eens proberen de staartvlakken ook uit dun plaat te maken. Hiervoor spiek ik maar bij Rob, die heeft deze manier al eerder toegepast. :wink:

Hoe ik de bouw van de vleugels ga doen, heb ik nog niet helemaal uitgedokterd. In ieder geval plastic strip als kern en daar omheen moet dan een soort van envelope van dun plaat. Dat zien we wel als het zover is. Eerst maar alle belangrijke delen uitgezaagd en gesorteerd.

Dit is de puzzel:

photo 328268

Vervolgens heb ik de rompdelen in elkaar gezet en alvast wat buis frame aangebracht. Hiervoor heb ik me maar gebaseerd op foto's uit het foto archief van het San Diego Air & Space Museum, ze hebben daar een uitstekende collectie Fokker documentatie.

Het begin is er inclusief het stoeltje:

photo 328269

photo 328270

Tot zover het eerste verslagje. Op naar bouwverslag 2.

Met vriendelijke groeten,
JohnH


Laatst bijgewerkt door JohnH op do 17 sep, 2015 20:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker D.XII
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2015 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ik blijf het verbazend knap vinden!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker D.XII
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2015 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Enigszins herkenbaar, doch dapper en knap wat jullie beiden (jij en Rob) hier laten zien.

Kies je voor 2,5 mm als basis om de hoekjes enigszins mooi te kunnen afronden?

Succes met dit stukje vaderlandsliefde.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker D.XII
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2015 12:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
René,

Bedankt voor je berichtje.

Het is eigenlijk maar toeval, dat ik deze dikte gebruik. Als het zo uitkomt, is het inderdaad wel handig om ronde randjes te kunnen maken.
De hoofdreden is heel simpel, ik heb gelukkig aardig wat van het spul kunnen bemachtigen. Het was allerlei afgeschreven kantoor materiaal. Het is makkelijk te verwerken en je vind steeds meer toepassingen, om het te gebruiken. Lekker stevig en goed te lijmen. Vooral bij de bouw van truckmodellen is het goed bruikbaar. :D

Kijk maar eens rond bij b.v. naar goedkope postbakjes, opberg- ladenkastjes, zelfs weggooi bestek, e.d. Als het maar hard plastic is. :wink:
En als laatste, bewaar de gietbomen van je bouwdozen, die zijn onmisbaar voor het maken van dunne stangetjes.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker D.XII
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2015 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
I know, stretched sprue. Maar styreen staafjes hebben een constantere dikte. Goed, wel iets duurder, maar toch...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker D.XII
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2015 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
John, weer eentje in de familie. Zal eens kijken wat ik kan vinden over de geschiedenis. Ik blijf het volgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker D.XII
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2015 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie. Ik denk, dat ik het net kan redden met de info, die ik heb, maar meer is natuurlijk altijd welkom. Ik zit nog te dubben over het midden stuk van de bovenvleugel, metaal of wat anders ?
Ik geloof, dat je me vroeger nog wat info had toegestuurd: Luchtvaartkennis 2011, Nr3. Daarin stond het hele verhaal over de type aanduidingen en de verwarringen :)

Voorlopig kunnen we nog vooruit, hadden we ook nog wat Amerikaanse varianten b.v een PW-7 (D.XIII ) Dus maar stevig doorbouwen :lol:

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker D.XII
BerichtGeplaatst: wo 16 sep, 2015 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Bouwverslag Nr.2

Beste brouwers.

Het vervolg van de rompbouw. Bij het eerste verslag was ik gekomen bij het aanbrengen van het interieur. Toen de grote lijn klaar was, heb ik alles in gunmetaal geschilderd. Alleen het voorste schotje heb ik zilver geschilderd. Hier zat meestal de benzine tank.

photo 329253
photo 329254

Hierna kon ik de zijkanten gaan maken. Deze heb ik weer gemaakt uit dun plastic plaat van 0.5 mm, aan de hand van de maatschets bepaald waar de spanten liepen en deze afgetekend aan de binnenkant. Vervolgens met een schaar voorzichtig ingekerfd en hierna de kerf gebogen. De volgende stap was het koperdraad met secondenlijm in de vouw lijmen.

photo 329256
photo 329258

De binnenkant heb ik hierna lichtgrijs geschilderd, alleen bij het gedeelte wat zichtbaar is bij de cockpit opening. Toen konden de zijkanten tegen het romp gelijmd worden.
Ik had alles een beetje te groot gehouden, zodat je nog speling had, alles wat te verschuiven om de romplijnen netjes evenwijdig te krijgen.

photo 329255

Nu had ik de juiste rompbreedte, zodat ik hierop de bovenkant passend kon maken. Nu is het aanbrengen van die gebogen bovenkant altijd lastig, als je dun plaat gebruikt. Vooral de randjes netjes afwerken is een opgaaf. Bovendien is het lastig lijmen, je hebt hier maar een dun randje. Bij dit model is de rompbekleding maar een dun stukje, zodat ik maar een makkelijker weg heb gekozen en alles uit een massief stukje hout heb vervaardigd.

photo 329257

Het kost wel wat tijd om alles netjes passend te vijlen, maar het resultaat ziet er tenminste netjes uit. De cockpit- opening had ik van tevoren al in grove vorm uitgezaagd.
Met de dremmel is hierna de opening op maat gemaakt.

photo 329259

Zover zijn we nu, het blokje hout voor de motor ruwweg in vorm gezaagd en op de romp gelijmd. De volgend fase wordt nu de motor op maat vijlen met de romp.

Tot het volgende verslag maar weer,

Met vr.gr.
JohH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker D.XII
BerichtGeplaatst: wo 16 sep, 2015 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Creatief met verschillende materialen. Ik zie op je aanzicht-tekeningen dat je voor 1:48 gaat. Is dat nog iets om te vermelden in je topictitel?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker D.XII
BerichtGeplaatst: wo 16 sep, 2015 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
René,

Ik had het misschien beter bij de titel van de topic kunnen vermelden. Eigenlijk niet bij stilgestaan. :roll:

Maar ik heb het wel vermeld in de beschrijving bij de inleiding. Dat viel niet zo erg op, vermoed ik. :wink: Maar het is bij mij vrij simpel, ik bouw al decenia lang alleen schaal 1/48.
Dat bevalt me het beste, de grootte is goed te hanteren en je kunt nog redelijk goed detailleren. Maar iedereen heeft natuurlijk z'n eigen voorkeur.

Dus vrolijk verder met schaven, vijlen en schuren.... :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement