Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wie o wie kan mij helpen met het volgende dilemma?

Een tijdje geleden had ik voor deze kit het masker voor de cockpitramen gekocht. Het gaat om die van Eduard. Ik ben nu zo ver dat ik die kan bevestigen, maar moet dan eerst de binnenkant spuiten. Op welke van de foto's hieronder gaat het nu om de binnenkant afplakken?

Is dat hier bij stap 1 en 2? Volgens mij wel namelijk.
photo 348281

Of toch hier bij stap 6 en 7?
photo 348282

En is dit ook de beste volgorde om aan te houden? Of kan ik het beste eerst alles afplakken (binnen- en buitenzijde) en dan alles in één keer doen?

Alvast bedankt voor jullie advies in deze.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Lastige vraag om middels een "geschreven reactie" uit te leggen maar ik doe een dappere poging...:

Op onderstaand plaatje zie je dat er op de beschrijving gesproken word van "interior", wat vrij vertaald zoveel betekent als "binnenzijde".

photo 348281

Ik heb weliswaar nooit met dit product gewerkt maar denk dat het verstandig is om de onderdeeltjes in dezelfde volgorde op je werkblad te leggen. In dit geval met de "binnenzijde" naar boven. Leg vervolgens het velletje met de "mask's" in dezelfde "oriëntatie" ("Cx130" links-boven). Nu is het enkel zaak om de juiste "mask's" volgens de tekening aan te brengen. (Stap "1", "2" & "3" op de tekening.)

Wanneer je de binnenzijde hebt afgewerkt herhaal je het bovenstaande en gebruikt hiervoor de volgende foto, waarbij gesproken word over "camouflage color" en er dus word gerefereerd naar de "buitenzijde". (Stap "6", "7" & "8")

photo 348282

Uiteraard worden alle camera-ruitjes aan de buitenzijde afgeplakt... 8)

Voor wat betreft de "beste volgorde" kan ik je eigenlijk geen advies geven. De één werkt "stap voor stap", en de ander werkt het geheel graag in één keer af. Verder hangt het ervan af of je de canopies in open of gesloten positie wenst te plaatsen. Plaats je deze in gesloten positie dan kun je:

1) de binnenzijde maskeren
2) de zaak schilderen
3) alles in gesloten positie monteren
4) de buitenzijde maskeren
5) de camouflage aanbrengen

Plaats je de "canopies" in de geopende positie dan is het wellicht handig om binnen- en buiten-zijde in een keer te maskeren. Indien je gebruik maakt van een airbrush is het wellicht eveneens handiger om zowel de binnenzijde, als buitenzijde in één keer af te plakken. Op die manier voorkom je dat eventuele "besmetting" gedurende het spuit-proces.

Hopelijk dat mijn bovenstaande gebrabbel een beetje duidelijk is...
Succes Ingmar !

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2015 10:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ik ben een andere mening aangedaan dan Ruud (sorry Ruud)

als ik het zo zie wordt er denk ik op de buitenzijde gemaskeerd, eerst symmetrisch tussen de raamstijlenen daar wordt eerst het interieurkleur van de cockpit gespoten in plaats van primer. Daarover wordt dan rubberkleur gespoten om de raamrubbers zichtbaar te maken. zo zie je doorheen het transparante deel eerst het binnenkleur en niet de camo. Dan verwijder je de mask's en breng je de volgende mask's aan, uitgelijnd op de raamstijlen, waarna je de camo spuit. Eventueel kan je de haakse delen (door de dikte van de kunststof) tussen de ramen ook een interieur of rubberkleur geven, ik weet niet direct wat de referentiefoto's weergeven.

Eventueel kan je de eerste mask's gebruiken als een guideline om de binnenste masks met de hand aan te brengen, maar daar moet je geen rubberkleur spuiten.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2015 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Silenoz schreef:
Ik ben een andere mening aangedaan dan Ruud (sorry Ruud)

als ik het zo zie wordt er denk ik op de buitenzijde gemaskeerd, eerst symmetrisch tussen de raamstijlenen daar wordt eerst het interieurkleur van de cockpit gespoten in plaats van primer. Daarover wordt dan rubberkleur gespoten om de raamrubbers zichtbaar te maken. zo zie je doorheen het transparante deel eerst het binnenkleur en niet de camo. Dan verwijder je de mask's en breng je de volgende mask's aan, uitgelijnd op de raamstijlen, waarna je de camo spuit. Eventueel kan je de haakse delen (door de dikte van de kunststof) tussen de ramen ook een interieur of rubberkleur geven, ik weet niet direct wat de referentiefoto's weergeven.

Eventueel kan je de eerste mask's gebruiken als een guideline om de binnenste masks met de hand aan te brengen, maar daar moet je geen rubberkleur spuiten.


1) "Sorry" is niet nodig Sil...!!! :wink:
2) Reeds aangegeven dat ik zelf nooit met dit product gewerkt heb...
3) Nogmaals naar de tekening kijkend, klinkt de uitleg van Sil als een klok
4) Je hebt nu twee opties om je verwarring compleet te maken... :lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nog bedankt voor de reacties heren. Ik heb er zeker wat aan gehad. De methode van Silenoz is volgens mij de juiste. Die ga ik althans aanhouden, want ik had eerste geprobeerd de mask aan de binnenkant aan te brengen, maar toen klopte er niets van...

Dus dit is het hoe het niet moet.
photo 349500

En dit is hoe het wel moet en na de eerste laag verf.
photo 349501

Ook ben ik verder gegaan met het afplakken van de intakes en heb ik het model in de primer gezet.
photo 349498

De humbrol primer is lekker snel klaar dus kon daarna al snel de eerste laklaag eroverheen. Het leek me het beste om eerste het staal van de achterkant te doen gevolgd door het geel en als laatste het zwarte met tijgerprint. De laatste twee kleuren komen er hopelijk de komende dagen op dus dit is hoe het er nu voor staat.
photo 349499

Het staal heb ik gespoten met testors metalizer. Vanavond nog even snel uit het werk langs toemen in Den Bosch geweest. Daar het potje verf uit het schap getrokken en afgerekend. Thuis kwam ik erachter dat dat in plaats van de kleur staal ik een potje burnt metal had gekocht :evil: Dus ben ik maar wat gaan mixen met aluminium die ik nog had staan om er iets van te maken dat lijkt op staal. Hopelijk vinden jullie het gelukt.

Tot de volgende update.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 8:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Daar zitten mooie pootjes onder ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2015 11:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
markie schreef:
Daar zitten mooie pootjes onder ;)


Haha, ja bedankt. Je moet wat hè als je het hele model moet spuiten.

Gelukkig ben ik bij het volgdende kleurtje aangekomen en hoeft dat niet helemaal over het hele model. Echter dekt het wel wat slecht...

photo 351234

...dus dat gaat nog wel even duren vrees ik. Ook dacht ik dat Humbrol 24 mat geel zou zijn. Dat staat althans wel op het potje. Maar ja, daar komt wel goed met aflakken nadat de decals erop zitten.

Nog vier dagen, ik hoop dat het gaat lukken, maar ben er wel iets minder positief in dan voorheen. Ik wil in ieder geval zo ver mogelijk komen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2015 11:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dat komt omdat jou geel niet dekkend gespoten is. Dan zie je de grijze onderlaag er doorheen komen en dan krijg je dit groenige effect blijkbaar ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2016 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ondanks dat de groepsbouw officieel is beëindigd, ga ik rustig verder met dit model. Ik had gedacht in een dag het geel wel dekkend te hebben, maar dat viel vies tegen en daarom is het tempo wel wat gezakt. Na een vijfde laag geel vandaag gespoten te hebben zit het er nu zo uit.

photo 355036

Hopelijk is het met nog een laagje geel voldoende dekkend en kan ik beginnen aan de "camouflage" :)

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2016 22:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Volgende keer dat je geel sproeit, eerst 2 laagjes mat rood, de dekking word beter, en het geel word warmer.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Luchtscout en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement