Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2015 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
FokkerFan schreef:
Is er ook een F-4E van te maken denk je? Wat zijn de uiterlijke verschillen daartussen precies?


"Ja" & "Nee"... Het hangt er een beetje vanaf "hoe" accuraat je het wilt hebben...

De F-4F was een export-versie van de "late" F-4E versie, strikt bedoeld voor de Luftwaffe. De grootste verschillen zaten in het feit dat de F-4F was uitgerust met wat andere electronica, avionica en een ietwat minder capabele RADAR. Daarnaast was de F-4F beperkt in variateit betreffende de wapenlast welke het toestel kon meevoeren. Zó had de F-4F bijvoorbeeld niet de capaciteit om de AIM-7 Sparrow te dragen. De Sparrow werd destijds gezien als een semi-BVR wapen (BVR = Beyond Visual Range), en viel daarmee dus in de categorie "offensieve" wapens. Als gevolg van WWII was het Duitsland niet toegestaan om een offensieve taak uit te voeren en daarmee waren hun F-4F's dus beperkt tot het voeren van AIM-9 Sidewinders.

Na het implementatie van het "ICE-program" (ICE = "Improved Combat Efficiency"), kreeg de F-4F onder andere de beschikking over een betere RADAR en tevens de capaciteit om de AIM-120 AMRAAM te voeren. In de praktijk werden deze wapens echter nooit gedragen (noch "live", noch "dummy"), gezien het feit dat dit immer nog als "politiek gevoelig" werd beschouwd door de Duitse regering.

In de basis kun je een F-4F gebruiken om er een "late" F-4E van te maken. Het verschil tussen een "early" F-4E en een "late" F-4E zit (qua uiterlijk) voornamelijk in de vleugel-tips en het hoogte-roer.

De vleugel-tips van de "early" F-4 waren uitgevoerd met zogenaamde "Leading Edge Flaps". Bij de F-4F en de "late" F-4E waren deze uitgevoerd met zogenaamde "Slotted Slats". Wat dat betreft zit je dus goed.

photo 319136

Links: "late" F-4E & F-4F, "Slotted Slat"
Rechts: "early" F-4E, "Leading Edge Flap"

Het probleem zit echter in het hoogte-roer. De "early" F-4E was uitgerust met een zogenaamde "Un-Slotted" versie, terwijl de "late" F-4E was uitgerust met een zogenaamde "Slotted" versie. De F-4F was weliswaar uitgerust met "Slotted Slats" aan de vleugel-tips, maar het hoogte-roer was van het type "early" F-4E. of-te-wel "Un-Slotted"...

photo 319135

Links: "early" F-4E & F-4F, "Un-Slotted"
Rechts: "late" F-4E, "Slotted"

Als je je verder niet druk maakt over het verschil in hoogte-roer, dan kun je de F-4F doos dus prima gebruiken om er een F-4E van te bouwen. Enkel een paar andere decals en "Klaar is Kees". Nou ja, bijna... De F-4E & F-4F waren beide uitgerust met zogenaamde "recessed stations" onder de romp. Na implementatie van het ICE-program, werden de achterste "recessed stations" (van de F-4F) aangepast om de ietwat langere AIM-120 AMRAAM te kunnen dragen. Revell heeft dit keurig netjes opgemerkt !!! Bouw je dus een F-4E van deze doos, dan zal het een & ander er een beetje vreemd uitzien als je h'm uitrust met AIM-7 Sparrow's... Laat je deze stations echter leeg, dan zal waarschijnlijk niemand het opvallen. :D

Gr. Ruud.

P.S.:
Voor de oplettende lezer: sorry voor de typo betreffende de foto van de vleugel-tips.
"sh*t happens..."

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2015 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Toch maar weer eens tijd voor een update, het is alweer even geleden :oops: Het is zelfs zo lang geleden dat ik net een pop-up kreeg of ik wel op zo'n oud bericht wilde reageren. 2 maanden en 3 weken geleden kennelijk...

Nog bedankt voor de uitleg Ruud. Daar heb ik wat aan! Aangezien jij zo'n kenner bent op dit gebied, heb ik alleen nog wel één vraagje; de F-4E's die op Soesterberg stonden, waren de vroege of late varianten?

Hier bij dan een paar foto's van de mijn laatste vorderingen.

photo 344316

photo 344314

photo 344313

photo 344311

De cockpit dus. En dat is ook de reden waarom deze update zo lang op zich liet wachten. Wat een rotklus vind ik dat toch iedere keer. Wat vinden julllie ervan? Acceptabel?

Maar nu dat gedaan is, kan wel de neus dicht en begint het ergens op te lijken.

photo 344317

De uitlaten heb ik ook maar vast gespoten. In dit geval met Modelmaster Metalizer spray en dan de kleur burnt metal. En nu hoor ik jullie al denken; zes uitlaten? Ja, want ik heb in Gorinchem nog een RF-4E op de kop getikt en ik had die F-4F dus die ook meteen maar gedaan. En als we dan toch bezig zijn...

photo 344318

Tot de volgende! Hopelijk komend weekend.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2015 1:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Hallo Ingmar,

in antwoord op je vraag betreffende F-4E "early" en "late" modellen in gebruik bij het 32ste Tactical Fighter Squadron op Soesterberg:
Het 32ste heeft met beide varianten gevlogen. In 1969 werden de eerste F-4E "early" modellen in gebruik genomen. In het voorjaar van 1976 werden deze vervangen door de F-4E "late" modellen. In 1979 werd de Phantom (helaas) vervangen door de F-15 Eagle...

De onderlinge verschillen:
("late" verus "early")

* modernere electronica (RADAR & avionica)
* afwijkende vorm van het kanon (andere "gun-muzzle")
* uitgerust met "slotted manoeuvring slats" in de vleugel voor-rand (te herkennen aan 3 markante "bobbels" aan de onderzijde van de vleugel voor-rand)
* uitgerust met "slotted manoeuvring slats" aan de vleugel tips
* uitgerust met een "slotted" hoogte roer
* latere versies van de F-4E "late" waren tevens uitgerust met het zogenaamde TISEO-systeem in de linker vleugel voor-rand. (TISEO = Target Identification System Electro Optics)

Note:
Om het hele verhaal van de F-4E nog gecompliceerder te maken dient te worden opgemerkt dat een aantal "early" modellen werden uitgerust met een afwijkend kanon. Hierbij zou de indruk kunnen ontstaan dat het om een "late" variant gaat terwijl dat dus niet het geval is. Kortom: wil je het een en ander écht accuraat weergeven dan zul je érg veel speurwerk moeten verrichten en je grondig in de F-4 moeten verdiepen...!!!


Een ander verschil was terug te vinden in de wapenlast. De F-4E "early" maakte hoofdzakelijk gebruik van de AIM-4 Falcon. Om de AIM-4 te faciliteren waren de "inboard pylons" uitgerust met andere "launchers". Gedurende de transitie-periode ("early" naar "late") werden beide varianten echter gezien met beide verschillende wapens. Anders gesteld:

Aan het einde van de operationele dienst van de F-4E "early" binnen het 32ste, werden deze toestellen eveneens met AIM-9 Sidewinders gezien. Tevens werden de eerste F-4E "late" toestellen gezien met de AIM-4 Falcon. Wanneer je dus op het internet gaat snuffelen kun je beide "opties" tegen komen. Bij mijn weten werd er echter nooit met een zogenaamde "mixed load" gevlogen.

Een ander verschil is terug te vinden in de registratie van de diverse kisten.

De nummertjes (geconfirmeerd aan de hand van fotomateriaal)
"Early":
68-401, 68-412, 68-426, 68-433, 68-440, 68-443, 68-446, 68-452
"Late":
68-384, 68-444, 68-507, 68-513, 68-516, 68-528, 68-529,
69-214, 69-2339, 69-254, 69-265, 69-558,
74-045, 74-046, 74-047, 74-050, 74-051, 74-053, 74-054, 74-055, 74-650, 74-652, 74-657, 74-659, 74-664

(Overigens zijn er nóg meer registraties bekend maar zonder bijpassend foto ref-materiaal valt niet met zekerheid te stellen dat het om een "early" of "late" model gaat...)

F-4E "early" 68-452, 32nd TFS Soesterberg, uitgerust met AIM-4 Falcon launchers:
photo 344472

F-4E "late" 74-045, 32nd TFS Soesterberg:
photo 344471

OGENSCHIJNLIJK (!!!) een F-4E "late", afgaand op het kanon. Echter gaat het hier om een F-4E "early" welke enkel is uitgerust met een nieuwere "gun-muzzle"...!!! Het toestel is overigens uitgerust met de AIM-4 Falcon.
F-4E "early" 68-401, 32nd TFS Soesterberg:
photo 344473



Heb je nog vragen, dan hoor ik het wel van je... Tussentijds veel succes met je Recce-Spook.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 nov, 2015 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wederom bedankt Ruud. Erg verhelderend, de Phantom heeft een interessante ontwikkeling meegemaakt wat dat betreft.

Nog even een kleine update van mijn werk dit weekend. Volgens de bouwbeschrijving en ook een aantal foto's horen de inlaten wit aan de binne kant. Dus de airbrush er maar bij gepakt en die delen wit gesproeid.

photo 345077

photo 345076

Wit dekt niet erg lekker dus dat mag nog een keer. De oplettende kijker is vast opgevallen dat de aansluiting tussen het voorste deel van de inlaat en het rompdeel onderaan niet helemaal in elkaar overloopt dus daar zal ik nog wat schuurwerkzaamheden moeten verrichten...

Tot de volgende.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2015 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Wederom graag gedaan Ingmar. De Phantom heeft inderdaad een bijzonder interessant verleden en dan hebben we het in dit geval enkel nog maar over een paar verschillen tussen een F-4E "early" & "late"... 8)

Fraaie vorderingen aan de Recce-spook.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2015 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Vandaag een update volgens het motto "murhpy strikes again"...

Gister- een eergisteravond heb ik verder geknutseld door wat te plamuren, schuren en hier en daar wat onderdeeltjes te lijmen. Onder de nog te lijmen onderdelen zat het deel aan de onderkant van de neus met de glaasjes waar de camera's achter zitten. Dit is een transparant deel en die vind ik altijd vervelend te lijmen in verband met eventuele vlekken. Desalniettemin ging dat goed en was de neus hiermee helemaal klaar afgezien dan van de cockpitkappen. Het geheel heb ik nachtje laten drogen alvorens ik gisteravond verder ging. Toen ik model oppakte hoord ik iets rammelen en ja hoor...de camera had los gelaten :evil:

photo 345381
(het gaat om de camera helemaal voorin die achter de voorste twee raampjes zit)

Toen zat er maar één ding op: zagen
photo 345383
En jullie zien het al, daarbij liet de neuskegel ook los. :evil: :evil:

Maar goed, uiteindelijk heb ik een mooi kapje eruit kunnen zagen en snijden...
photo 345382

...waarna ik het cameraatje eruit konnen halen.
photo 345384

De camera met een wat dikker likje lijm weer terug gestopt in de neus...
photo 345385

...en het kapje er weer op.
photo 345386

Vanochtend heb ik nog even gekeken en gelukkig zat het nog netjes op zijn plaats!
photo 345407

Al met al geen drama, maar wel weer wat vertraging. Vanavond maar eens kijken of ik alle littekens kan wegwerken.

Tot zover.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2015 14:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk, en jammer, persoonlijk ging ik die camera laten voor wat het was... ik denk dat je die toch met moeite ziet door het venstertje eenmaal afgewerkt, aan de andere kant... die zal je ook altijd blijven storen..

Veel schuurplezier...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2015 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Silenoz schreef:
die zal je ook altijd blijven storen..


Dat is precies de reden waarom ik het toch maar gedaan heb. Hoewel die straks op de plank zal staan en je het niet hoort, kan ik erg slecht tegen het gerammel als ik een model oppak...

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2015 22:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Netjes opgelost hoor!
Ga je het nog wel redden, je hebt nog iets meer dan een maand!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2015 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
dave the doctor schreef:
Netjes opgelost hoor!
Ga je het nog wel redden, je hebt nog iets meer dan een maand!

Dave


Ik ga er wel voor ja. De komende tijd wil ik me alleen op dit project richten (qua modelbouw dan haha).

Op zich is het nu een kwestie van alle laatste onderdelen plakken en eventuele naden wegwerken. Dan een laag primer en kijken hoe we er dan voorstaan. Als dat vlot gaat, denk ik dat het wel moet lukken.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement