Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 18:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2019 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt Barry! Er zijn zeker wel wat verbeterpunten, maar over het algemeen ben ik er zeer tevreden over. Ik heb inderdaad een tweede laag eroverheen gelegd. Overigens waren de decals van de nieuwe set wel dezelfde hoogte, maar zaten de letters wat verder uit elkaar. Dus heb ik ze in delen moeten knippen en erop geplakt.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jun, 2019 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Eindelijk heb ik een glanslaag op gelegd. Het duurde nogal even omdat ik er tegenop keek, want de Tamiya X-22 en ik zijn kennelijk gen vrienden. Toen bedacht ik me dat ik nog een flesje AK Gauzy Agent had. Die er maar overheen gespoten en dat is redelijk gelukt. Helaas is de ondergrond dus niet mooi egaal het glanst wel goed en is mooi een geheel.

photo 478269

Wat me opvalt is dat de neuskegel die ik met halfglanzend zwart had gespoten nu helemaal overgaat in het zwart bovenop de neus. Voorheen zag je nog wat verschil.

Nu ben ik dus klaar voor een panel line wash. Maar heb daarbij wel een lezersvraag voor jullie. Welke kleuren te gebruiken voor het geel en rood? Ik zat te denken aan donkerbruine wash voor het geel, maar het moet ook weer geen vuil lijken. ik neem an dat deze kisten redelijk goed schoon gehouden werden voor demo's en sowieso maar een korte periode in deze kleurstelling vlogen. Voor het rood tast ik helemaal in het duister. Hebben jullie een idee?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik zou het inderdaad bij bruin houden. Een niet te donkere grijs zou ook wel goed kunnen in mijn ogen. Bij het geel inderdaad wat minder gebruiken .

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Ik heb gegoogled op jouw vraag....nu zijn het aanraders van producenten, maar wat overeenkomt is dat ze het hebben hebben over een meer donkere kleur dan de kleur vh vliegtuig.

Bij geel lees ik vooral donkergeel en bij rood een roodbruine wash.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jun, 2019 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ik denk dat de enige manier om de juiste kleur wash te bepalen is uit te proberen. En al het niet vuil moet worden dan zal het een pinwash moeten zijn. Maar ook demo kisten worden nogal eens vies hoor, vooral als ze midden in het demo seizoen zitten. :lol:

En v.w.b. een slechte relatie hebben met Tamiya X22, ik gebruik altijd gewoon ordinaire HG beschermfilm met glans. Dat werkt prima en je kunt het laten glanzen zoals je wil, half of intens. Sinds ik dat gebruik hoef ik me geen zorgen meer te maken dat mijn wash of decal vloeistoffen of andere effecten de lak ruïneren zoals destijds bij mijn Black Widow is gebeurd.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2019 0:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Hij ziet er netjes uit hoor, mooi spuitwerk. Leuk ook aan de achterzijde met die accenten in het metaal. Ik heb eens wat foto's zitten kijken van dit spook en ik moet zeggen daar staat
ie toch wel op zijn paasbest op hoor. Brandschoon! Ik zou het heel subtiel aanpakken. Ik zou een pinwash doen of een heel licht filter met bruin en daar dan het meeste weer van
schoonmaken, zodat het de panellines en roosters wat accentueert, meer niet. Meestal doe ik filters met sterk verdunde olieverf, bijvoorbeel met vanDyke Brown.
De Bob Ross kenners onder ons moet dit herkennen :lol: Dat zorgt meteen ook voor een wat mattere waas. Maar ik zou vooral niet overdrijven.

mvg,
Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2019 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nog bedankt voor de tips heren. Ik heb ze wederom ter harte genomen. Dus gewoon proberen en zoals al geconcludeerd door jullie, hij is inderdaad best schoon. Daarom wilde ik de wash ook alleen voor wat dieptewerking, helemaal omdat sommige paneellijnen wat ondiep geworden zijn door de vele lagen verf die er inmiddels op zitten.

Uiteindelijk heb ik gekozen om wat rode olieverf met een zwart te mengen. Dit was voor de rode delen. Met het restant heb ik wash gemaakt voor de gele delen. Dus een flinke klodder geel erbij en gaan met die banaan! Helaas is op sommige plekken de rode wash wel een beetje uitgelopen in de richting van de gele delen van de romp. Dit heb ik zoveel mogelijk geprobeerd te herstellen met een wattenstaafje dat ik in wat terpentine gedoopt heb.

Met de metaaldelen op de staart was ik nog niet helemaal tevreden. Het was wat te egaal. Op internet heb ik een beetje gezocht naar mogelijkheden om wat meer variatie in de afzonderlijke panelen te krijgen. Hierbij heb ik die xtreme metal van AK, de polishing powder van Uschi von der Rosten en Tamiya weathering master setje overwogen. Omdat er zo'n mooi borsteltje bij de Tamiya sets zat en me dat wel een praktische manier van aanbrengen leek, heb ik er twee setjes van aangeschaft. Dat was uiteindelijk net zo duur als één setje van AK of van Uschi. Dus vanmiddag ben ik lekker met de make-up bezig gegaan :D Nooit verwacht dat ik dat zou zeggen :roll:

photo 479667

En dan nog even klungelen met de camera in één hand en het model in de andere om het effect enigszins op de kiek te krijgen.

photo 479669

photo 479668

photo 479666

Ik heb het voorzichtig gedaan, omdat ik het ook weer niet te overdreven wil doen. Nu nog een wash van zwart en grijs en verder nog wat spelen met de olieverf om het nog iets vuiler te krijgen. Binnenkort een update met het resultaat daarvan.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2019 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik blijf erbij, wat een heerlijk, opvallende bak. Erg gaaf.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2019 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Die effecten op het metaal zijn mooi. Geven dat gebruikte uiterlijk. Ik zie wel wat silvering van de decals al heb ik ook de indruk dat het onder de normale hoek niet opvalt dus, who cares :lol:
Keep it up, dit is echt een mooi project.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2019 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Klaasdebouwer schreef:
Die effecten op het metaal zijn mooi. Geven dat gebruikte uiterlijk. Ik zie wel wat silvering van de decals al heb ik ook de indruk dat het onder de normale hoek niet opvalt dus, who cares :lol:
Keep it up, dit is echt een mooi project.


Bedankt Klaas. De decals wilden zich helaas niet echt lekker aan het oppervlak hechten. Ik heb er meermaals microsol overheen gekwast en met een mesje gaatjes en sneetjes in de decalsgemaakt, maar het mocht niet baten. Dus ja, op een gegeven moment moet je dan de beslissing nemen om toch maar verder te gaan.

Eergisteren en gisteren heb ik tijd gevonden om een matte vernislaag te spuiten. Daardoor kon ik vanochtend de wielen eronder zetten en kan het spook nu echt op z'n pootjes staan :D

photo 479814

photo 479815

Nu nog wat zaken op orde brengen in het kantoor en dan kunnen de kappen er definitief op. Morgen heb ik vrij genomen om de tuin voor te bereiden voor het leggen van het terras op zaterdag. ik denk dat ik daarom vanavond nog wel wat gedaan krijg en anders is er zondag hopelijk wel weer tijd. Tot snel!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement