Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 14:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
En heel rustgevend, dat schuren. Je wordt er ook een beetje dorstig van. :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2015 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugels hebben een wash gekregen om het wat houteriger te maken.

photo 326401

Ik had het eerst geprobeerd met de waterige wash van Modelbrouwers, maar die maakte alleen maar druppeltjes. De tweede poging met raw sienna olieverf sterk verdund met sneldrogend schildersmedium werkte beter. Na 10 minuren het spul grotendeels weggeveegd met een tissue gaf het juiste resultaat.
In de scrap box gezocht naar een spinner en een schroef die aangepast konden worden voor de D.XIII. Ik heb een propeller gevonden van de juiste grootte en een spinner voor een driebladige schroef van vrijwel de juiste diameter. Geen idee meer waar die oorspronkelijk vandaag komen.

photo 326399

Met potlood zijn de correcties op de schroef aangegeven. De spinner is aan de achterkant iets afgeschuurd om de kromming goed aan te laten sluiten bij die van de cowling.
Dan de romp. Ik ga het stuk van de romp tussen de achterkant van de cokpit en net voor de plaats van de af- en toevoer van de machinegeweermunitie er uit zagen en vervangen door een sectie van 0,5 mm plaat, waarop de cockpit details en het buizenframe aan de binnenkant gemodellerd kunnen worden.

photo 326400

Ik heb toch maar besloten de Napier Lion motor niet in te bouwen, maar alleen de cilinderkoppen te modelleren in een uitsparing in de motorkap. Erg veel detail is daar niet nodig (en dat heeft de Aeroclub motor overigens ook niet). Malletje gemaakt uit de afdruk van de tekening op karton en op de goede plaats overgetrokken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2015 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Gaatjes geboord binnen de omtrek van de uitsparing die in de motorkap moet komen en met het mes verder afgemaakt. En de cockpitruimte er uit gezaagd.

photo 326426

Langsde onderkant wat extra plastic geplakt ter versteviging. Bovenop de motorkap waren twee gaatjes verschenen, waar het plastic te dun was. Dat heb ik gerepareerd met dikke secondelijm.

photo 326424

Nu moet de nieuwe cockpit sectie gemaakt worden (uit 0,5 mm plastic).
De schroef is in vorm geschuurd en de spinner heeft een extra gat gekregen. De gaten in de spinner zijn pas gemaakt voor de dikkere propellerbladen.

photo 326425

photo 326423

Ziet er redelijk uit. Overbodige gaten worden na het drogen dicht gemaakt met putty.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2015 18:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Hou je er wel rekening mee, dat de opening aan de rechterkant van de motor groter moet zijn ? Boven het kleppendeksel zitten nog 4 uitlaten van het bovenste motorblok.

Ik heb nog eens zitten kijken, het wordt allemaal wel erg priegelwerk zo op 1/72 ... :D

Maar het begin ziet er allemaal goed uit. Veel sterkte met de rest :wink:

groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2015 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ John,

Dank voor de zorgen. Ik heb eerst het gat links en rechts met hetzelfde malletje uit het zijaanzicht gemaakt, en daarna de opening rechts 1 mm hoger gemaakt. Is dus gebeurd :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2015 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Twee spanten gemaakt om de cockpitruimte mee af te sluiten. De halve rompdoorsneden in de tekening gespiegeld, op 0,5 mm plastic geplakt, uitgesneden en trial-and-error een halve millimeter kleiner gemaakt dan de rompdoorsnede.

photo 326589

Daarna in de romp gelijmd.

photo 326588

De spantjes moeten als "sponning" fungeren voor de cockpit romp sectie, die ik ook uit 0,5 mm plastic ga maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2015 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Knap staaltje knutselwerk! Misschien ten overvloede, maar op de laatste foto van de propellor lijkt het linker blad groter dan het rechter blad.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2015 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
het linker blad groter dan het rechter blad

Zal het nog eens opmeten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2015 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Heb ze opgemeten, en de breedte scheelde 0,1 mm. Wat je ziet is optische vertekening t.g.v. de invalshoek van het propellerblad. Desondenks is de 0,1 mm nu ook weggeschuurd :wink:
Verder met de romp. Stukje 0,5 mm plastic trial-and-error (heel veel t-a-e) pas gemaakt op het ontbrekende stukje romp en vastgezet met tape.

photo 326674

Daarna mishandeld met dit martelwerktuig.

photo 326684

De eerste zag er prima uit, maar ik dacht dat het nog beter kon. Een dan is polystyreen hardvochtig, of liever zachtvochtig, want het verfrommeld zichzelf vrijwillig. :roll:
Dus een tweede stukje 0,5 mm sheet op maat gemaakt en nu niet te lang doorgezeurd, maar toen het vrijwel de goede U vorm had opgehouden. De rest van de romp heeft geen last van de hitte, want daarvoor is het plastic te dik (grotere warmtecapaciteit). Bovenaanzicht op de romp geplakt en de omtrek van de cockpitopening aangeboord.

photo 326682

Daarna netjes uitgesneden en ziehier het resultaat. Overgebleven onregelmatigheden kunnen na installatie van de cockpit makkelijk met putty en schuren weggewerkt worden.

photo 326683

Om het spul in vorm te houden (met plastic weet je het nooit, dat heeft soms een lang geheugen) twee balkjes van de juiste lengte tussen het cockpitdeel gelijmd. Als die niet in de weg zitten, laat ik ze zo; anders worden ze weggehaald zodra de decoratie op de wanden zit.

photo 326685


Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2015 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Rob, mag ik eens vragen hoeveel kits je eigenlijk op voorraad hebt?
Mijn gevoel zegt niet zo veel, aangezien je alles gewoon lekker zelf maakt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement