Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2015 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Knap staaltje bouwen hoor, ziet er al strak uit zo!

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2015 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ René
Citaat:
..... hoeveel kits je eigenlijk op voorraad hebt?

Moest even tellen: 20 stuks plus nog een vacform Fokker C.X. Welke het zijn kan je hier zien: http://www.hollandaircraft.nl/todo.html. Dus met mijn tempo nog genoeg voor zo'n vier jaar.
En zelf maken doe ik alleen als de verleiding me te groot wordt :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2015 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ René (2):

Was nog vergeten: Heb ook nog een tankje van Airfix liggen (als ik nog tijd had gehad bij de GB WW I), evenals een resin kitje voor een Ford T Fuel Truck (gescoord op de Start van vorig jaar). En ik heb nog een zakje met R-6 in viltstift er op en bijna ondefinieerbare resin er in (garage sale LHS dit jaar), die ik echt niet ga bouwen. Neem ik mee naar Modelbrouwers dit jaar voor jou, want ik doe niet aan Amerikaanse helikopters.

Ter zake. Ik dacht het zichtbare buizenframe in de cockpit te maken van 1 mm half rond profiel, maar dat vond ik zo grof, dat ik er na twee stukjes mee ben opgehouden. 0,5 mm plastic staf gaf een beter beeld. Dus een framepje opgebouwd over de tekening, afgedekt met cellotape.

photo 326805

Dat frame wilde ik dan aan de binnenkant tegen de cockpit sectie aanplakken. Maar waarom eigenlijk? Kan het net zo goed opbouwen direct in de romp, en dan de cockpit sectie er overheen schuiven. Staat veel beter.

photo 326804

Ik schuif het frame wel iets verder naar voren door, want anders komt het instrumentenpaneel in de cockpitopening terecht. Nu eerst een tweede frame bakken, goed laten uitharden, lassen nog eens zekeren met dunne secondelijm, op maat snijden, vastplakken (of eerst schilderen?). Ik mag dat wel, geen stappenplan, hoef je tenminste niet bij de houden dat ze ze niet gevolgd hebt :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2015 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Aflevering 2 vandaag. De D.XIII had twee Spandau machinegeweren. Ik had gelukkig nog een setje van Aeroclub. Eerst uitmeten waar ze moeten komen (achtereind voor het windscherm voor het cockpitgat).

photo 326837

Gaatjes geboord van 0,5 mm, waar het pinnetje van de MG's in past. Ze zitten nu iets verder naar voren dan op de tekening. Ik heb de rand van het cockpitgat ook afgewerkt.

photo 326838

Nu wel met halfrond 1 mm profiel, dat met ruw geweld in een cirkeltje is gedwongen.
Verder de staartvlakken op sheet geplakt. Die ga ik net zo maken als voor de F.XX, alleen veel dunner.

photo 326839

Kern voor de horizontale vlakken 0,25 mm, voor de verticale 0,5 mm. Huid voor alles 0,25 mm. Dat moet leiden tot een maximale dikte van 1, respectievelijk 1,5 mm.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug, 2015 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De stukjes romp buizen frame op maat gemaakt en in de romp gelijmd.

photo 326959

En de dwarsbuizen:

photo 326959

Nu is de romp klaar om het cockpit meubilair in te bouwen. Ik zou één mooie foto gehad hebben daarvoor uit Weyl ....

photo 326961

..... ware het niet dat hier het instrumentenpaneel gedemonteerd is (maar de foto is wel mooi om MG's en richtmiddelen te maken). Ik ga niet voor het reflex vizier, want ik weet niet hoe dat werkt, en begrijp dus niet de plaatsing van al dat spul.

photo 326962

Wel is de plaatsing van de achteruitkijkspiegel en de stuurkabel voor de rolroeren aardig.
Dan maar eens kijken naar voorgangers en nakomelingen. Duitse Fokker D.VII [Leaman]:

photo 326948

Nogal primitief. Deze van een D.VII replica ziet er iets beter uit:

photo 326945

En dit vond ik in het boek over de D.VII van Geldhof:

photo 326954

Of deze (modernere) D.VII uit het voormalige MLM (toen was er tenminste nog wat van de details te zien):

photo 326944

photo 326943

Tenslotte de Fokker C.V van een paar jaar later:

photo 326951

Dat was kennelijk de standaard voor enige tijd, want dit was de C.IX van een heel tijdje later:

photo 326950

Ik denk dat ik maar iets ga maken wat tussen de MLM D.VII en de C.V in ligt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2015 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst maar wat verder gegaan met de roeren. Kern en huidvelden van het verticaal startvlak uitgesneden en de kern in profiel geschuurd. De ribben in de huidvelden ingekrast door de doorgedrukte puntjes van begin en eind te verbinden, ze gebogen en stukjes 0,15 mm koperdraad in de vouwen gelijmd.

photo 327151

Daarna de huidvelden vastgelijmd met heel spaarzaam Revell Contacta (anders smelten ze), en de nog openstaande spleetjes met die heel dunne Tamyia lijm. Vlakken in vorm geschuurd en richtingsroer in de primer gezet (en daarna nog eens geschuurd). En het stompje vast kielvlak op de romp gelijmd.

photo 327149

Op deze foto is al te zien dat het kantoor geschilderd is. Wanden lichtgrijs, buizenframe donkergrijs.

photo 327152

De staak die uit de neus steekt is een hulpstuk om een plaatje aan te brengen die de motorruimte beschermd tegen inkijk, nu ik de Aeroclub Napier Lion niet ga inbouwen. Had ik natuurlijk moeten doen voor ik de schotten van de cockpit in de romp lijmde.
Dit zijn de overige staartvlakken voor het geduldwerkje van dunne draadjes lijmen.

photo 327148

Dan de meubilering van de cockpit. Allemaal pielerig klein spul, dat nog een tweede schilderbeurt nodig heeft.

photo 327150

De stipjes in de zilveren vlek links onder zijn de tankdoppen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2015 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Respect voor jou manier van bouwen , volscrachbouw is toch wel een vak apart .
Waar haal je de ideeen vandaan om bepaalde dingen zo aan te pakken bijv. de roeren .??

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2015 18:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Letterlijk overal vandaan. De roeren: Het begon met het boekje van Harry Woodman, aanbevolen door JohnH, een weergaloze 1:48 scratchbouwer. Die methode (inkrassen van ribben) heb ik voor de vleugels van de B.A.T. FK.26 toegepast. Is redelijk succesvol, maar het ribprofiel is niet erg duidelijk. Vervolgens heeft JohnH hier op het forum beschreven (ik geloof voor de Fokker D.XI) wat hij doet om die typische langsverstijvers van oude, met linnen bespannen vliegtuigen te "bewaren" als hij een huidveld op de vierkante romp plakt, n.l. inkerven aan de achterkant, even licht buigen en een draadje in de groef lijmen. Dat heb ik uitgeprobeerd op de staartvlakken van de F.XX, waar het buizenframe van de ribben zeer nadrukkelijk zichtbaar is. Maar dus op een in vorm en profiel geschuurde kern, net zoals de Woodman methode. Dat werkte bevredigend, Bij de D.XIII hetzelfde procede, maar op veel dunnere staatrvlakken.
Zo zie je, gewoon constructeurswerk, jatten wat je jatten kan :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2015 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Bedankt voor je uitleg aan Henny, misschien kunnen we zo andere bouwers ook nog zover krijgen om wat modelllen, als scratchbouw uit te voeren. :D :D
Ik zal binnenkort eens kijken voor een nieuw verslag, waar ik nog een goed kan laten zien, hoe ik vleugels maak. Een Fokker D. XII of zo iets. Nu eerst nog wat anders afbouwen.

Maar intussen ga je best goed met de D.XIII, het interieur blijft inderdaad een beetje improviseren, weinig info of foto's, gelukkig lijken de cockpits veel op elkaar.
en zeker bij 1/72 zie je er niet veel van in dat kleine rompje. :wink:

Succes verder :)

groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2015 9:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
in verband met de mg's kan ik je deze van eduard aanraden, het enige wat je erbij nodig hebt is een stukje naald voor de loop, maar voor de rest zijn deze schitterend:

photo 262940

photo 263665


Voor de rest... heel mooi werk...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement