Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2015 9:58 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Dit ziet er fantastisch uit ! Nu al een showstopper !
Heel veel plezier en succes, ik volg m met interesse !

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2015 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Stapje verder met de interieur decoratie.

photo 327260

Met de klok mee van links boven: stuurknuppel met MG trekker (D.VII), instrumentenpaneel (MLM D.VII, maar dan in metaal; C.5), stoel met kussentje, handel voor intrekbare radiator bediening, gas handel en behuizing, voetenstuur. Ik moet nog een kompas maken; dat zat laag, dicht bij de vloer gemonteerd, en zal zeker zichtbaar zijn door het cockpitgat in de romp. En de wijzerplaten moeten nog bekrast worden.

Voor de paneel lijnen op de romp heb ik weer een malletje gemaakt.

photo 327259

Gebruik ik twee keer: inkrassen van de paneellijnen op de neus en het op maat afsnijden van de folie, die de aluminium beplating op het voorste deel van de romp bedekt.

photo 327258

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 sep, 2015 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Wat kleine dingetjes. Tankdoppen in de vleugel (schijfjes 0,8 mm plastic staf).

photo 327298

Horizontale staartvlakken: ruwbouw af volgens dezelfde methode als kielvlak en richtingsroer. Goed laten drogen en daarna in profiel schuren.

photo 327299

Schroef houtkleur gemaakt (grondlaag als vleugel, daarna met burnt sienna olieverf "gehout". Spinner aluminium.

photo 327297

Moet dus weer lang drogen. De spinner bij het origineel had "swirlies". Ik weet niet of ik die ga/kan maken. De enige methode die goed werkt is die van JohnH, maar dan moet de ondergrond bekleed zijn met aluminium folie/tape.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2015 11:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpit is afgemaakt.

photo 327401

photo 327400

photo 327399

Stoelriemen recept TsjopperBob (tape op alu folie). Moet de metalen eindjes nog een beetje bijwerken (met de loep).

photo 327396

En voor de schaal:

photo 327397

Nu kan de romp dicht en zal al dit moois (bijna) niet meer te zien zijn. Staartvlakken zijn afgewerkt.

photo 327398

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2015 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lekker bezig weer Rob. Ik heb nog teveel drukte van mijn woning om aan modelbouwen toe te komen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2015 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Sterkte, René. Maar ik zie je waarschijnlijk wel op Modelbrouwers en de ESM?

Romp van de D.XIII zit dicht.

photo 327543

Paste vrij goed, maar toch niet helemaal. Ook was het middenstuk toch wat ingesnoerd bij het gat; nu staat ie dus voor de derde keer in de putty om het goed vlak te krijgen.

photo 327542

Bij het felle zonlicht een paar dagen geleden was er helemaal niks meer van het interieur te zien :cry:
Gisteren en vandaag me geamuseerd met het maken van de uitstekende motordelen en de 12 uitlaatjes, die in de ronde 1,1 mm gaatjes moeten komen.

photo 327544

De motordelen zijn van 2 mm dikke strip gemaakt met aan weerskanten een stripje plastic van 0,25 x 0,5 mm; de uitlaatjes van een stukje 1,0 x 0,8 mm aluminium buis die lichtjes plat geknepen is. Zagen was lastig, want in de dunne buiswand hapt zelfs de fijnste zaag. En knippen werkt helemaal niet, want dan knijp je de buis dicht om hem nooit meer open te krijgen. Ik heb de rechter opening in de motorkap groter moeten maken om voldoende plaats te krijgen voor de overhangende uitlaten van de middelste rij cilinders.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2015 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Brouwersdag heb ik wel in de planning, maar ben wel afhankelijk van een chauffeur die me vanaf Meppel naar Gorkum mag brengen. Uiteraard staat ESM ook op de planning. Vind het eigenlijk wel gezellig om andere bouwers te spreken en (weer) te zien.

Je weet dat je welkom bent op 7 november te Hurdegaryp hé.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2015 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De rolroeren zijn inmiddels voorzien van PE control horns en geschilderd in houtkleur, maar met een wash van lichtgrijs om ze iets verschillend te maken van het hout van de vleugel, want die waren niet van hout maar een stalen buizenframe bekleed met doek en geschilderd in houtkleur.

photo 327694

Op de foto is al te zien dat de lange, smalle en dunne roeren niet erg stijf zijn; het is gelukkig makkelijk de golvingen terug te buigen. Watertank alu geschilderd.

photo 327693

Dan iets engs. Dat mooie ondervleugeltje moet in twee delen geknipt worden. Gelukkig had ik de contour van de romp bij het maken van de vleugel al lichtjes in het bovenoppervlak gekrast. Eerst ruw afgezaagd, ruim buiten de lijnen, daarna stukje voor beetje naar de lijn toegewerkt. Tenslotte een lichte helling aan het vlak wat tegen de romp moet komen voor de V-stelling.

photo 327692

Dankzij veel passen en meten gelukt. Voor de samenbouw met de romp had ik voor het demo model al een malletje gemaakt.

photo 327695

De enige wijziging die nodig was, was de afstand tussen de beide rechthoekige blokjes iets te vergroten, want de romp van het schaalmodel is daar 1 mm groter dan die van het demo model. Dat was makkelijk; het voordeel van het afdekken van het papier met cellotape is dat vastgelijmd spul er makkelijk van los te maken is. Is natuurlijk ook weer het nadeel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2015 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst een klein intermezzo over de malletjes die ik gemaakt heb. Die voor de vleugel V-stelling komt uit het vooraanzicht.

photo 327789

Voor de bovenvleugel is de mal niet nodig; die heeft de V-stelling automatisch door de dikte in het midden en het taps afschuren van de onderkant. Uit het vooraanzicht is ook te zien, dat het gebruik van mijn Aeroclub Models biplane assembly jig lastig is. De ondersteuning moet door de V-stijlen aan de vleugeltippen tussen stijl en romp plaats vinden, waar weinig ruimte is en waarbij bovendien de hele mal gedemonteerd moet worden om het geassembleerde model uit de mal te krijgen. Daarom heb ik besloten zelf een specifieke mal te maken die de vleugels op de plaats van de dubbele strepen (onderaanzicht) en de verticale strepen (vooraanzicht) ondersteunt.

photo 327787

Uitgaande van deze maatschetsen heb ik de onderdelen getekend op ruitjespapier, een kopie op 1 mm plastic geplakt en uitgesneden.

photo 327792

Als ondergrond voor de mallen heb ik van dat architecten sandwich karton gebruikt; dat is goed vlak en lekker stijf.
Dat was dat dan. De romp vastgemaakt op de ondervleugelmal.

photo 327791

Daarna de ondervleugels er aan vast gelijmd met Revell Contacta.

photo 327790

Het paste goed. Na het drogen bleek toch dat de onderkant van de vleugels niet helemaal flush met de onderkant romp zat.

photo 327788

Dat wordt dus toch weer schuren en daarna opnieuw schilderen en houten. De grote witte schuurplek dateert van voor de samenbouw; bij een laatste check van de romp bleek toch de onderkant niet loodrecht op de zijkanten te staan. :roll:
Voor de samenbouw had ik ook al de bevestigingspunten van de cabane stijlen, de stabilo stijlen en de stijlen van het onderstel gemaakt (ondiepe gaatjes van 0,7 mm).

photo 327786

0,4 mm scheef geboorde gaatjes gemaakt op de plaats waar de stuurkabels voor richtings- en hoogteroer uit de romp komen. Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat ik ook nog twee gaatjes moet maken voor de rolroer kabels.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2015 19:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik vind dat je heel goed bezig bent, mooi strak werk en niet snel tevreden.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement