Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2015 21:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
In de vakantie de 5A versie gekocht. Ik zie weinig plamuur dus dat is positief. Succes hiermee.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2015 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
dat soort opties zijn meestal voor verschillende versies Thomas , als ik naar de foto,s van de
echte kist kijk denk ik dat je de 2 korte pijpjes moet hebben .
Maar als ik dan naar de kleuren afbeelding kijk zit er weer een andere uitlaat op
M.A.W. check je ref. foto.s

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2015 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Das probleem, die heb ik heel weinig kunnen vinden. Maar dan zit ik naar een foto te kijk van een catalina met een ander Y nummer en die heb korte pijpjes. Dus ik denk dat ik die moet hebben.

Afbeelding

Maar inderdaad, op de tekening van het decal setje zit er weer een hele andere op. Naja ga nog even verder met mijn zoektocht, komt er toch pas ergens aan het einde op, dus dat scheelt.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2015 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Momenteel zit ik in een behoorlijke bouwdip, maar als er een MLD Catalina wordt gebouwd moet ik natuurlijk reageren :D . Voor de groepsbouw "de val van Java" heb ik hem al eens in een eerdere gedaante gebouwd, zie hier. Zoals je kan lezen een kist met een rijke historie. Foto's van de Y-45 zijn zeldzaam, maar na wat graafwerk heb ik er een voor je gevonden. Ik moest hem in 2 keer scannen, dus hij is niet perfect, maar geeft wel een goed genoeg beeld dacht ik.

photo 323392
(Bron: The Consolidated PBY, Bewaker van de Pacific, Prudent Staal, ISBN 90-808868-1-5)

Zoals je kan zien heeft ze in dit kleurenschema andere uitlaten dan bij de kit zitten, dit zijn zgn "porcupine" uitlaten die bedoeld zijn als vlamdemper zodat het toestel zich 's nachts niet verraad door de uitlaatvlammen. Dit werd waarschijnlijk nodig geacht omdat de Y-45 werd gebruikt voor geheime operaties van de NEFIS vanaf de basis Rathmines.

Om het toestel historisch correct te bouwen zou je dus eigenlijk andere uitlaten moeten monteren. Ik heb eens even rondgesnuffeld en ik vrees dat de keuze beperkt is tot een setje voor de Beaufighter of de Swordfish. Beiden vereisen scratchwerk om het passend te maken en het is een redelijk dure oplossing. Als je kiest voor niet historisch correct kan je de uitlaat kiezen die je zelf het mooist vindt staan, de Nederlandse Cats hebben in deze periode met beide configuraties gevlogen.

Succes met de bouw, het ziet er al veelbelovend uit.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2015 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Kijk hier hoopte ik op haha. Echt hartelijk bedankt. Ik zou hem zo historisch correct mogelijk wel bouwen en als daar wat scratchwerk voor nodig is. Geen probleem. Mocht het niet lukken. Heb ik altijd nog de andere uitlaten liggen. Echt heel veel bedankt voor de info.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 mei, 2018 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Ugh, vervelend die enorme bouwdipjes. Zo'n grote kist helpt dan ook niet mee (spuitbox is te klein :shock: ). Naja in ieder geval is hij momenteel geschuurd en gaat hopelijk snel de primer derop om wat foutjes te kunnen ontdekken in de plamuurbeurt.

photo 446917
photo 446916
photo 446918
photo 446919

Voordat de plamuur erop kan uiteraard de motortjes, maar even afgeplakt met posterbuddies (werkt vrij goed moet ik zeggen.
photo 446915

Ook de propellertjes maar een eerste laagje matzwart gegeven.
photo 446920

Hopelijk kunnen we deze van het weekend in de primer zetten en dan afwerken. Zal toch een enorme verfrissing zijn tussen de rest van de vliegtuigjes.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2018 0:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 22:15 pm
Berichten: 92
Hee Thomas, deze ga ik zeker volgen, ik heb precies dezelfde kit liggen. Erg benieuwd naar het eindresultaat dus..
Even een vraagje: Welke humbrol kleurnummers gebruik je?

Fred

_________________
Ik zeg maar zoo, da's korter dan dierentuin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2018 8:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ik heb deze ook gebouwd, de late versie dan, alleen had ik de vleugel en romp los van elkaar gelaten tijdens het verven. Mede omdat het op die manier in de kast kon worden gehangen om stofvrij te laten drogen. Mooi toestel, gaat veel verf in zitten.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jun, 2018 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Het interieur is met Humbrol 120 gekleurd. Wat betreft het exterieur weet ik nog niet. Ik neig heel erg naar de blauwe, ik kon er alleen geen goede PRU blauw voor vinden, totdat ik net nog eens op de humbrol site keek, blijkt Humbrol 230 toch weer in de verkoop te zijn. Dat wordt hem dus.

Momenteel is het even wachten tot de werkbank in de schuur vrijkomt, de spuitcabine binnen is te klein namelijk.

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jun, 2018 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 22:15 pm
Berichten: 92
Dank je wel, ik ga op zoek naar Humbrol 230..

_________________
Ik zeg maar zoo, da's korter dan dierentuin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement