Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 4:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Medestrijders…

nog twee nachtjes slapen en dan gaat deze GB eindelijk van start !!! Wat mij betreft een mooi moment om even wat aandacht te besteden aan mijn overige beoogde projecten voor deze GB. In dit topic gaan we eens even kijken naar #2 uit het lijstje van mijn “Sushi-Defenders”, en wederom zal het daarbij om een Phantom gaan. Deze bouw zal echter wat meer “voeten in den aarde” hebben… Ben je enkel geïnteresseerd in de bouw-plaatjes, dan kun je deze openings-post overslaan. Een ieder welke tevens geïnteresseerd is in het achterliggende verhaal van een bouw, wens ik bij deze veel leesplezier toe.

In mijn eerste topic (RF-4EJ, 57-6906 // 906 “Shark Mouth”) heb ik jullie reeds iets verteld betreffende de JASDF Recce-Phantom’s maar uiteraard valt er nog véél meer over te vertellen, en dat doet Ruudje dan ook érg graag. Initieel heeft de JASDF 14 RF-4E’s in gebruik genomen. Van deze toestellen zijn er door de jaren heen helaas 2 verloren gegaan. Ogenschijnlijk was dit een érg groot verlies voor de JASDF. In 1992 werd besloten om een aantal
F-4EJ’s toe te voegen aan het 501 Hikotai. Hiervoor werden in het totaal 15 F-4EJ’s geselecteerd waarvan 8 stuks tot de zogenaamde “KAI-standaard” (een soort van F-4 “MLU”) behoorden.

Om deze F-4EJ’s geschikt te maken voor de Recce-taak, werden een aantal externe Recce-systemen ontwikkeld welke onder het “center-line station” worden gedragen. Deze systemen zijn o.a:

• TACER (TACtical Electronic Recconaissance), een electronische verkennings-pod welke tevens is uitgerust met een tactische data-link
• TAC-pod (TACtical Recce-pod), uitgerust met KS-135A & KS-95B kamera’s
• D-500UR IR, een infra-rood detectie- / kamera-systeem
• LOROP (LOng Range Oblique Photography), uitgerust met een KS-146B kamera.


Zó beste brouwers, en dat brengt mij dan tot het tweede brouwsel voor deze GB. Allereerst gaan we maar eens kijken welke opties ik tot mijn beschikking heb. Zoals ik reeds in het eerste topic heb toegelicht, bouw ik graag een toestel wat ik zelf heb mogen aanschouwen gedurende mijn bezoekje aan Hyakuri AB en dus is het noodzaak om even in de nummertjes te duiken. In de titel van dit topic heb ik aangegeven dat ik voor een zogenaamde “Hi Vis” (High Visibility) variant heb gekozen. Eigenlijk is dit een beetje misleidend daar óók deze RF-4EJ keurig netjes van een camouflage-jasje zal worden voorzien. Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik voor het standaard camouflage-schema kies, zoals dat tevens door de JASDF RF-4E’s word gedragen. Voor degene welke nu een beetje confuus zijn: VREES NIET !!! Vermoedelijk zal mijn derde topic het een en ander wel duidelijk maken. Anyway’s, mijn foto-achief heeft me geleerd dat ik voor deze bouw de keuze heb uit de navolgende opties:

57-6371 // 371
Afbeelding

57-6372 // 372
Afbeelding

57-6374 // 374
Afbeelding



Tsja, en dan komen we dus uit op mijn eerdere opmerking bettreffende het feit dat deze bouw nogal wat “voeten in den aarde” zal hebben… Na enig speurwerk is namelijk gebleken dat geen van de nummertjes-opties aanwezig is op de diverse decal-sheets welke ik tot mijn beschikking heb. Dat word dus wat knip & plak werk, waarbij ik me momenteel heb toegelegd op 57-6374 // 374. Het (voor mij) enige ontbrekende nummertje uit deze reeks is de “7”, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn talenten mij zullen toestaan om dit razend lastige nummertje te fabriceren uit wat overgebleven decal-materiaal…!!!

De volgende uitdaging wordt gevormd door het feit dat ik voor deze bouw gebruik ga maken van de navolgende doos:

Afbeelding

In de basis hebben we hier te maken met een Revell-kloon maar uiteraard was het mij eveneens opgevallen dat we hier met een GAF-exemplaar (German Air Force) te maken hebben, of-te-wel een F-4F !!! En daar komen de “voetjes & aarde” wederom om de welbekende hoek kijken. Ik kan me goed voorstellen dat voor de meeste mensen er wellicht weinig verschil te ontdekken is, maar vertrouw erop dat deze F-4 sterk afwijkt van het door mij beoogde model. Nou ga ik me écht niet druk maken over elke individuele schakelaar in het kantoor van Piet Piloot, maar er zijn toch wel een paar zaken welke de nodige aandacht verdienen.

Ten eerste zullen we even op jacht moeten gaan naar het juiste hoogte roer. De JASDF F-4’s maken immers gebruik van het zogenaamde “slotted type” in plaats van het “non-slotted type” zoals dat door de GAF werd gebruikt.

Afbeelding

Verder zullen we op jacht moeten gaan naar de juiste vleugels. De JASDF maakte gebruik van een zogenaamde “Hard Wing”. Deze “Hard Wing” verschilt in het feit dat ze niet is uitgerust met de zogenaamde “Slotted Slat’s” aan de vleugeltips.

Afbeelding

Tevens is deze vleugel niet uitgerust met de zogenaamde “Manouevering Slat’s” welke zich aan de voorzijde van de vleugel-voorrand bevinden. Om deze “Manouevering Slat’s” te faciliteren, bevinden zich aan de onderzijde van de vleugel een drie-tal “knobbels” welke het schanier-mechanisme herbergen. Aan de linker-zijde de vleugel zoals we die in de doos aantreffen en aan de rechterzijde de vleugel welke we eigenlijk nodig hebben…

Afbeelding

Voor degene welke nu door de bomen het bos niet meer zien… Wellicht dat dit YOUTUBE-filmpje wat meer duidelijkheid verschaft:

https://www.youtube.com/watch?v=rdcSAM74Oh4

Gelukkig zijn er nog wel een paar Hasegawa F-4’s in mijn zolderwinkel te vinden dus ik denk dat ik met een ingenieuze doordachte “wisseltruc” een heel eind ga komen om deze correcties uit te voeren. Het is overigens niet enkel “kommer & kwel” want gelukkig beschikt deze F-4 wel over de gewenste “Fin-Cap”.

Afbeelding

Het enige wat dan nog overblijft is het vinden van de juiste decal-sheet en de benodigde Recce-pod’s zoals die door 501 Hikotai RF-4EJ’s worden gebruikt.

Aangezien dat ik reeds kort na mijn bezoek aan Hyakuri (in 2006) met de gedachte speelde om deze rakkers ooit eens in de schaal 1/48 te bouwen, heb ik door de jaren heen links & rechts de diverse spulletjes bij elkaar gesprokkeld. Daarbij voel ik me overigens enigszins verplicht om mijn dank uit te spreken betreffende de importeur, welke mij keer op keer op excellente wijze heeft ondersteund om de diverse zaken bij elkaar te krijgen !!!

De benodigde decals voor deze bouw zijn afkomstig uit de originele Hasegawa RF-4EJ “Recon Phantom” editie, in de schaal 1/48. Ook de benodigde Recce-pod’s zijn daarin terug te vinden. De desbetreffende doos is den deze:

http://www.1999.co.jp/eng/10124798

De reden dat ik deze doos niet voor de bouw van mijn 2e avontuur gebruik is een beetje meerledig. In de eerste plaats heb ik reeds een groot aantal Hasegawa F-4’s in mijn”stash” en ben ik dus eigenlijk té beroerd om nogmaals veel eurootjes uit te geven voor het zóveelste exemplaar. Daarnaast gaat het bij de desbetreffende bewuste doos om een RF-4EJ “KAI”, en dat is nou nét ff niet wat ik zoek voor deze bouw… In mijn derde topic zal ik wat meer aandacht besteden aan de “KAI”-variant en wellicht dat er dan wat meer duidelijk word waarom ik dus voor de F-4F editie heb gekozen.

Wat ik echter wél nodig had was de bijgevoegde selectie aan Recce-pod’s. Na een grondige inspectie van het voorgaande linkje werd mij duidelijk dat Hasegawa deze benodigde onderdelen keurig netjes op één additionele sprue had samengebracht. Jullie raden het waarschijnlijk al; wederom een vriendelijk verzoekje aan de importeur…

Afbeelding


Deze RF-4EJ zal worden uitgerust met een LOROP Photo-pod. Helaas werd ik getrakteerd op een “minder perfect” rekje, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn vaardigheden ver genoeg gevorderd zijn om het een en ander toonbaar te maken. Niet méér dan een kleine “extra” uitdaging zullen we maar zeggen…

Zó beste brouwers, en daarmee liggen dus tevens alle spulletjes klaar voor mijn tweede project.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Laatst bijgewerkt door Shujaa op do 06 aug, 2015 4:07 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul, 2015 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ik blijf die F-4's toch wel pracht beesten vinden! Staat nog op mijn Wish-list om een F-4F te bouwen.
Maar jij maakt er gelijk een mooie feestje van! 3 Phantoms tegelijk! En in een mooi japans jasje! Top!
Ik kijk er naar uit wat je er van gaat maken.

Ikzelf zit nog na te denken om naast de 306 F-104 nog een F-16 te gaan bouwen..... eerst maar eens kijken hoe snel ik ben met de F-104;)

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul, 2015 15:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
degelijk opzoekwerk en dito voorbereiding... ook weer wat geleerd over de verschillende types... ooit wil ik nog eens een Iranier maken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul, 2015 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Dank je Freddie.

Tsja... Phantomen...!!! Ik zal er maar niet over beginnen want het zijn nu eenmaal immens indrukwekkende toestellen. Ik mag me een gelukkig mens noemen dat ik er door de jaren heen zó veel heb mogen zien en er volop van heb kunnen (& mogen) genieten. Één van de leukste momenten was toch wel om onderschept te worden door de Duitse QRA: twee JG-72 F-4F's van Hopsten...!!! Stomtoevallig viel alles keurig netjes op z'n plaats.

Annekedote:

Ná een ECCM-missie (Electronic Counter-Counter Measures) van ongeveer 2.5 uur, waren we "direct" op de terugweg naar Volkel: lekker VFR (Visual Flight Rules) zonder ons al te druk te hoeven maken over alle "air-route beperkingen". Gedurende de terugvlucht even contact opgenomen met mijn collega's van BANDBOX om te vragen of er wellicht enige "trade" aanwezig was (jargon voor overige jachtvliegtuigen in de buurt). Ruudje kreeg spontaan te horen dat de Duitse QRA "under control" was en dat er wel een "join-up" te regelen viel. Ongeveer 10 minuten later verschenen er twee doppeltdusenantriebjager langszij om gedurende een paar minuten voor mijn camera te poseren. :D Óók mijn verzoek om op spectaculaire wijze "afscheid" te nemen werd ruimschoots ingevuld: Met volle afterburners rolde de lead OVER z'n wingie weg...!!! Direct daarna volgde zijn wingman met volle afterburners en een scherpe break. Érg impossant...!!!

Oh ja, en voor wat betreft de bouw van deze rakkers: laten we hopen dat ik er in slaag om de komende maanden deze kisten af. Tussentijds uiteraard óók lekker genieten van jouw bouwverslag betreffende je 1-0-4. Aangezien dit een heerlijke "shake & bake" is, moet het toch mogelijk zijn om er óók nog een RF-16 bij te brouwen... Alvast veel succes !!!

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul, 2015 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Silenoz schreef:
degelijk opzoekwerk en dito voorbereiding... ook weer wat geleerd over de verschillende types... ooit wil ik nog eens een Iranier maken...


Dank je Silenoz.
Uiteraard staat het een ieder vrij om zijn / haar model naar eigen inzicht te bouwen maar ik geef er de voorkeur aan om de realiteit zó goed mogelijk te benaderen. Tsja, en dan is enig snuffelwerk simpelweg een "must"... :D Ik heb me betreffende de diverse inleidingen enkel beperkt tot wat algemene info maar zal gedurende de bouw waarschijnlijk nog tal van zaken gaan toelichten. Indien je het voorgaande reeds als "leerrijk" hebt ervaren, dan zal de rest je mogelijk ook nog wel gaan boeien... :lol:

Verder merkte iemand ergens op dat onze hobby van "visuele aard" is. Daar kan ik me erg goed in vinden en dus heb ik getracht om mijn verslagen een beetje op te smukken met wat foto-materiaal. Ik hoop dat ik dit gedurende de volgende updates kan blijven doen zodat jullie allemaal kunnen genieten van de diverse aspecten van de bouw.

Vraagje: Heb jij toevallig een glazen bol...???

Ik heb reeds laten doorschemeren dat ik me momenteel beperk tot 3 JASDF Phantom's, maar dat er nog een aantal exemplaren klaar liggen if / when time permits... Laat daar nou toch stomtoelvallig een Iranees tussen zitten... :lol: :lol: :lol: De overige kandidaaten zijn een 4e JASDF RF-4 en een RAF Spook met EMI-pod. Laten we hopen dat de JASDF-bouw voorspoedig verloopt zodat we er wellicht nog een exemplaar aan toe kunnen voegen. Dat zal dan waarschijnlijk die Iranees worden... :brouw: (Zou je mooi ff kunnen spieken.)

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2015 4:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Óók bij deze rakker een kleine update. En dan wel een hele kleine update...!!! Tussentijds ben ik druk bezig geweest met het schoonmaken van de diverse onderdelen, maar ik heb reeds bij de "leidende" RF-4E aangegeven dat ik hier (en bij nummer 03) enkel wat afwijkend foto-materiaal zal plaatsen. Welnu, bij deze sushi-rakker bestaat de update dus enkel uit het tonen van de instrument-panelen:

photo 323228

Pilot IP:
photo 323230

RIO/WSO IP:
photo 323229

Wederom érg fraai detail... Natuur zijn ook bij deze doos alle overige cockpit onderdelen schoon gemaakt, zodat ze samen met de rest van de familie een dagje naar de spuiterij kunnen. :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement