“Fast Forward”
Het afgelopen jaar werd er door een “MMBD” (**) het voorstel gedaan voor een heuse luchtverkenners
Group Build. “Koren op mijnen molen…!!!” Reeds geruime tijd speelde ik met de gedachte om ooit mijn Hyakuri-ervaringen te vangen in een paar fraaie RF-4 modellen en met deze GB moest het er dan maar eens van komen. In totaal hoop ik een 3-tal RF-4’s te bouwen, zoals ik ze destijds met eigen ogen heb mogen aanschouwen. Mogelijk komt daar nog een vierde exemplaar bij, maar goed; dát staat vooralsnog in de sterren geschreven…
Tussentijds heb ik reeds alle beoogde dozen van mijn zolderwinkel getrokken en deze liggen mij al geruime tijd vanaf de hoek van mijn bureau-blad aan te staren. Binnenkort is het dan zóver en nú een aantal overige brouwers reeds een begin hebben gemaakt met de hun presentaties, is de tijd rijp om in de pen te klimmen en mijn eerste bijdrage aan u allen te presenteren.
De keuze is gevallen op een bekende Hasegawa-doos in de schaal 1/48, en wel exemplaar 09574; RF-4E Phantom II “501 Sq Shark Teeth”.
Het voordeeltje van deze editie is dat hij reeds “kant & klaar” word geleverd met de markings welke benodigd zijn om er een 501 Hikotai RF-4E van te maken. De bijgeleverde decal-sheet geeft ons de benodigde Japanse roundels, de noodzakelijke “Woody Woodpecker” unit-markings en een fraaie gebalanceerde hoeveelheid aan Japanse opschriften. Zoals de titel van de doos reeds doet vermoeden worden er verder óók nog een setje
“shark mouth” decals bijgevoegd waarbij kan worden gekozen uit twee varianten welke onderling enig verschil vertonen. In de bijgeleverde bouwbeschrijving geeft Hasegawa keurig netjes aan welke variant er dient te worden gebruikt, in relatie met de opties voor de verschillende registratie-nummers. Voor wat betreft de registratie-nummers hebben we de optie om één van de navolgende airframes te bouwen:
47-6904 // 904
57-6908 // 908
57-6912 // 912
Aangezien ik een toestel wens te bouwen welke ik persoonlijk heb mogen aanschouwen, zal ik dus even moeten bekijken welke opties ik heb. Daarbij is gebleken dat ik word beperkt tot de navolgende keuze:
RF-4E, 47-6904 // 904
RF-4E, 57-6906 // 906
RF-4E, 57-6909 // 909
Ik was initieel verheugd om te zien dat er betreffende de nummertjes zowaar een
“match” was, echter helaas heb ik 47-6904 // 904 zonder
“shark-mouth” zien rondvliegen. Dat gaat h’m dus niet worden…
De optie “57-6909 // 909” zit niet op de bijgeleverde decal-sheet, maar zou met wat knipwerk wél te realiseren zijn. Echter, wederom een toestel zonder
“shark mouth”…
Tsja beste medebrouwers, dan blijft er dus nog maar één over: “57-6906 // 906”. Óók dit toestel is niet op de bijgeleverde decal-sheet terug te vinden maar “57-6908 // 908” brengt me een eind in de goede richting. Enkel een kwestie van de “8” verwijderen en te vervangen door een “6” van de overige decals. Laten we eerlijk blijven: zo’n “shark mouth” ziet er toch wel érg grappig uit…!!!
“Klaar is Klara”, zouden we denken… Nou, niet helemaal… Nader onderzoek wijst uit dat de
“shark mouth” zoals ze door Hasegawa op de decal sheet worden geleverd, niet overeen komen met de
“shark mouth” zoals ik ze op “57-6906 // 906” heb gezien. Daar moeten we te zijner tijd nog maar even over nadenken…
Voor wat betreft de RF-4 Phantom II in het algemeen ga ik het érg kort houden:
“Check the internet…!!!”Er is door de jaren heen reeds zóveel met betrekking tot dit legendarisch toestel gepubliceerd dat ik het volledig overbodig acht om daar verder nog iets over te roepen.
Voor wat betreft de JASDF RF-4’s kan worden vermeld dat er in het verleden 14 stuks zijn geleverd gedurende 1974 – 1975. (Dit geeft de huidige toestellen dus momenteel de respectabele leeftijd van ruim 40 jaar…!!!) RF-4E’s welke werden geleverd aan de JASDF, verschillen qua uiterlijk op twee markante punten. In de eerste plaats werden ze niet geleverd met de markante hoekige
“chisel-nose”, maar werden ze voorzien van een meer afgeronde variant.
Daarnaast waren de
inboard pylons eveneens afwijkend. Daar waar de RF-4C & de overige RF-4E’s waren uitgerust met een puntig exemplaar, kregen de JASDF RF-4E’s het “afgeronde” exemplaar zoals dat veelal (oa) door de F-4E word gebruikt.
De geleverde toestellen hebben altijd dienst gedaan bij
Teisatsu Kokutai – 501 Hikotai, wat vrij vertaald zoveel betekend als
Air Recce Group – 501 Squadron. Initieel waren deze kisten getooid in het standaard JASDF-schema van die tijdsperiode, wat bestond uit een witte onderzijde en een licht-grijze bovenzijde.
Initieel vlogen deze toestellen zonder Squadron-markings.
(Bron: internet)
In een later stadium werden de toestellen getooid met een gestileerde blauwe pijl op het verticale staatvlak, waarvan “het hart” in geel was uitgevoerd.
(Bron: internet)
Uiteindelijk werd in 1981 het bekende “woody woodpecker” figuur als Squadron-logo geadopteerd, wat vandaag de dag immer nog deze kisten siert.
(Bron: internet)
Tot slot werd het standaard wit/grijze schema verruild voor een zogenaamd tactisch schema, bestaande uit “zand-bruin” en twee tinten groen.
Van de geleverde toestellen zijn er door de jaren heen helaas twee verloren gegaan. Om deze toestellen aan te vullen, alsmede de wens van de JASDF om over meer foto-verkenners te beschikken, werd besloten om een aantal F-4EJ’s om te bouwen tot foto-verkenners. Deze toestellen zouden echter niet worden uitgerust met de markante “foto-neus”, maar met een speciale camera-pod welke op het
center-line station word gevoerd. Meer daarover in een volgend verslag…
Maar héla-hóla, wat is dat nu… Geen plaatjes van de onderdeeltjes waar Ruudje mee gaat spelen ? Neen beste brouwers. Enerzijds zullen deze gedurende de bouw ruimschoots aan bod komen en anderzijds is er op het internet voldoende te vinden. Voor diégene welke nu reeds een beeld willen hebben voor wat betreft we allemaal in de doos aantreffen:
http://www.1999.co.jp/eng/10040011Gr. Ruud.
(*) JASDF = Japanese Air Self Defense Force
(**) MMBD = Mede Model Brouwer Dwaas